Dacă demisia mea este soluția pentru ce s-a întâmplat, pentru tragedia din 29 ianuarie, nu este nicio problemă, eu nu sunt legată de funcție, dar consider că am făcut tot ce mi-a stat în putință în aceste 4 săptămâni, spune managerul Spitalului „Matei Balș”, dr. Maria Nițescu, numită în funcție în 22 decembrie 2020, de ministrul Nelu Tătaru, după plecarea lui Adrian Streinu Cercel în Parlament.
Într-un interviu exclusiv acordat SpotMedia.ro, dr. Maria Nițescu a povestit ce s-a întâmplat în dimineața tragediei, dar spune că nu are o explicație pentru cauzele incendiului și așteaptă rezultatul anchetei.
Managerul de la „Matei Balș” arată că în spital nu era suficient de cald pentru persoanele bolnave și că în câteva zile urmează să intre în funcțiune centrala proprie pentru apă caldă și căldură.
Totodată, dr. Maria Nițescu a explicat când și cum era verificată instalația electrică, cea de oxigen, care era situația avizelor PSI ale spitalului și ce recomandări primise:
"Există aviz de funcționare în termen de valabilitate, studiu de fezabilitate și expertiză pentru pavilionul în care a fost incendiul. Lucrările ce trebuiau efectuate pentru pavilionul 5 în vederea autorizării PSI nu au mai fost demarate pentru că a venit pandemia".
Ce s-a întâmplat în acea dimineață teribilă de 29 ianuarie la Spitalul “Matei Balș”?
La ora 5.10 a sunat telefonul. Era dr. Cătălin Apostolescu, medicul șef de gardă, și mi-a spus: “Maria, incendiu în Pavilionul 5!”. Și acum sunt în stare de șoc…
În 15-20 de minute eram în curtea spitalului. Nu cred că voi uita vreodată imaginile cutremurătoare. Toată strada Grozovici era blocată de pompieri, SMURD, ambulanțe. La fel, curtea spitalului.
Când am ajuns, incendiul era deja stins și fuseseră evacuate parterul și etajul I. Personalul de gardă și pompierii evacuau pacienții de la etajele al II-lea și al III-lea cu câte un cărucior, câte o targă, cei mai mulți cu cearșafuri și pături. Îi duceau în camera de gardă sau către ambulanțe SMURD. Coșmar…
Dr. Cătălin Apostolescu era foarte implicat în evacuare. Mi-a explicat că la ora 5.02 a auzit strigăte de ajutor. Camera de gardă se află în zona “verde”, la 2-3 saloane distanță de cel în care a avut loc incendiul.
Ce înseamnă “zona verde”?
Cea care este a personalului. În condițiile pandemiei, din considerente epidemiologice, circuitele spitalului au fost modificate pentru a avea o zonă a personalului medical și o zonă pentru pacienți, separate de o zonă neutră, unde personalul se dezbracă și își lasă echipamentul de protecție specific.
Cătălin a deschis ușa către zona roșie și a năvălit fumul. Nu a putut să intre pe acel culoar. S-a întors în camera medicului de gardă, a ieșit în balcon și a mers către cealaltă intrare în pavilion.
Îmi exprim regretul profund pentru ceea ce s-a întâmplat și, încă o dată, transmit sincere condoleanțe familiilor victimelor.
Nu pot să spun nimic sigur. Așteptăm și noi rezultatele anchetei ca să înțelegem ce s-a întâmplat.
Aveți vreo ipoteză despre cauze? O aerotermă, tuburi de oxigen?
Situația acestui pavilion era foarte bună din punctul de vedere al instalațiilor, deși clădirea e foarte veche. Instalațiile au fost schimbate în totalitate, există contracte de mentenanță - verificare a acestor instalații.
Instalația electrică e verificată lunar în toate clădirile din Institut de către o firmă autorizată.
Când a fost ultima verificare?
În secția cu incediul, în perioada 25-27 ianuarie 2021. În procesele verbale scrie clar ce a fost înlocuit sau reparat în fiecare salon în parte.
Și instalația de oxigen?
A fost pusă în funcțiune în decembrie. A fost gândită tocmai pentru a elimina în totalitate tuburile de oxigen folosite la începutul pandemiei. Nevoia de oxigen a crescut de peste 20 de ori în spital.
Acest pavilion are prize de oxigen pentru fiecare pat, în toate saloanele, la toate etajele.
Adică nu mai sunt tuburile de oxigen în saloane?
Nu, oxigenul vine pe o țeavă care este pusă în plinta din perete, unde există și restul circuitelor. În aceste condiții chiar nu pot să înțeleg ce s-a întâmplat.
De când am preluat funcția de manager, principalele mele griji au fost utilizarea oxigenului și căldura.
De când sunteți manager?
Din 23 decembrie 2020, de la ora 14, când am primit ordinul semnat pentru domnul ministru Tătaru de către domnul secretar de stat prof. dr. Horațiu Moldovan. Sunt numită manager interimar pentru 6 luni.
Ați spus că v-a preocupat căldura. Este, era frig în spital?
A doua zi după numire am solicitat serviciului tehnic să îmi furnizeze zi de zi toate datele privind căldura, apa caldă, consumul de oxigen. Temperatura agentului termic e mai scăzută decât ar trebui.
În saloane sunt în jur de 20 de grade. Foarte rar 22 de grade. Această temperatură poate fi corespunzătoare pentru o persoană sănătoasă și care se mișcă, însă pentru un pacient cu febră și frisoane reprezintă un disconfort.
Pentru că în condițiile utilizării oxigenului în volum atât de mare este interzisă total existența aparatelor electrice de încălzire, am rugat asistentele să le pună pacienților la dispoziție pături, pilote, cearșafuri, tot ce aveau în depozit, astfel încât să se încălzească mai bine.
La o centrală termică v-ați gândit?
În octombrie a început proiectul pentru dotarea cu centrale pe gaze. S-a luat avizul Distrigaz, s-au tras conducte de gaze și chiar în seara zilei de 28 ianuarie veniseră ultimele echipamente – cazanele. Mi s-a spus atunci că în 10 zile vom avea căldură și apă caldă independent de RADET.
Ați avut incidente cu aeroterme în spital? O doamnă povestea că i-a adus mamei una.
În instrucțiunile pentru pacienți, aparținători și vizitatori cu privire la prevenirea incendiilor, implementate din 2017, sunt clar interzise aparatele electrice de încălzire. Mie, personal, nu mi-a fost adusă la cunoștință o astfel de situație. Dar personalul spitalului nu are dreptul să percheziționeze pacienții sau pachetele primite de la familie.
Ați spus că v-a preocupat și chestiunea oxigenului. În ce măsuri s-a materializat această preocupare?
Toată vara m-au speriat tuburile de oxigen pe care le vedeam în curtea spitalului. S-a amenajat în perioada pandemiei un sistem cu o capacitate mai mare de stocare a oxigenului, un rezervor mare de 30.000 l și unul mai mic de 10.000 l. De asemenea, a fost făcută rețeaua care aduce oxigen în pavilioane și, în acest fel, a fost diminuat numărul tuburilor de oxigen.
Ele se mai folosesc doar în camera de gardă și pentru transportul în spital al pacienților care sunt dependenți de oxigen.
Pentru acele situații în care mai existau tuburi de oxigen în secții am cerut serviciului tehnic să elaboreze instrucțiuni clare de utilizare a acestora. Aceste instrucțiuni au fost transmise la începutul lunii ianuarie către șefii de secții și asistenții șefi spre luare la cunoștiință, inclusiv pentru a instrui pacienții și pentru a gestiona cât mai bine folosirea acestor tuburi.
Presa a publicat un Raport ISU întocmit în noiembrie și emis în decembrie, chiar când ați fost numită. Raportul recomandă luarea unor măsuri referitoare la gestionarea oxigenului, la actualizarea dispozițiilor scrise privind apărarea contra incendiilor în condițiile Covid și la sistemele de detecție a incendiilor. Știți despre acest raport?
Da. El face parte dintr-un raport mai complex în urma unui control dispus după evenimentul tragic de la Piatra Neamț. Au fost mai multe autorități în control.
La Pavilionul 5 nu au fost constatate deficiențe, iar în rest, aproape tot ce s-a constatat în raportul respectiv a fost remediat. În curs de remediere mai sunt foarte puține. De exemplu, problema cu detectoarele de incendiu era în blocul alimentar.
Concret, ce mai e de remediat?
După ce se termină ancheta voi prezenta situația detaliată.
Referitor la situația oxigenului, există în spital proceduri referitoare la oxigenoterapie și instrucțiuni de prevenire a incendiilor în raport cu utilizarea oxigenului.
Vi s-a recomandat ceva referitor la depistarea suprasaturației de oxigen, detectoare de oxigen sau măcar o îmbunatățire a ventilației?
Nu ni s-a recomandat. Dar am discutat acum cu serviciul tehnic să facem această investiție.
Cum se ajunge la suprasturație de oxigen într-un salon ca acelea din Pavilionul 5?
Dacă sunt trei pacienți cu infecție SARS-Cov-2 formă gravă, care au un necesar de 30 de litri de oxigen/min, se ajunge foarte ușor. Pacienții mai mănâncă, se mai duc la baie, chiar dacă sunt instruiți să nu părăsească patul cât sunt dependenți de oxigen.
Se întâmplă să mai scoată masca. Unii dintre pacienți, mai ales cei în vârstă, omit să cheme personalul, lăsând măștile deoparte cu robinetul deschis.
Colegii mei au discuții în saloane pentru că pacienții nu prea deschid geamurile de teama frigului, deși acest lucru ar fi benefic pentru ventilarea corectă a salonului și eliminarea excesului de oxigen.
Iar în "Matei Balș" sunt internate doar persoane cu forme medii, grave și foarte grave, toate necesitând foarte mult oxigen. Presiunea determinată de pandemie a suprasolicitat toată infrastructura spitalicească din România, a cărei stare o cunoaștem cu toții.
Care e situația autorizării ISU a Spitalului?
Spitalul "Matei Balș" are autorizații PSI pentru laborator, bloc alimentar, Academia HIV/SIDA și administrație.
Există aviz de funcționare în termen de valabilitate, studiu de fezabilitate și expertiză pentru pavilionul în care a fost incendiul. Lucrările ce trebuiau efectuate pentru pavilionul 5 în vederea autorizării PSI nu au mai fost demarate pentru că a venit pandemia.
A fost depusă documentația pentru autorizația PSI pentru pavilionul cu terapia intensivă adulți, copii, secțiile de copii, camera de gardă și radiologia.
Imediat după incendiu comunicarea cu familiile pacienților mutați în diferite alte spitale a mers foarte greu. De ce?
Foile de observație ale pacienților au rămas în pavilion, unde avea loc ancheta. Noi am utilizat strict datele din softul spitalului privind pacienți. În acest program este trecut telefonul declarat de pacient la internare. Telefonul aparținătorilor/rudelor este trecut în foaia de observație.
Medicii noștri au sunat familiile tuturor pacienților internați în "Matei Balș" pentru a le comunica starea acestora. Am comunicat apoi și familiilor celor transferați în alte spitale. Este adevărat că a trecut un timp, dar în cele din urma, medicii au reușit să ia contact cu familiile pacienților.
Câte contracte de achiziții ați semnat de când sunteți în funcție?
Fiind început de an și neavând buget, nu am organizat licitații. Am semnat acte adiționale la contracte existente ale firmelor de mentenanță echipamente, aparatură medicală, instalație electrică, PSI, sisteme de avertizare.
Am semnat referate de necesitate făcute de secții pentru produse ce nu sunt acoperite de contractele existente și am semnat contracte de achiziție medicamente, reactivi, pentru care procedurile au fost demarate în 2020.
Vă reproșați ceva? Puteați face ceva mai mult?
În puținul timp, 4 săptămâni, de când sunt manager, cu volumul de muncă uriaș din acest spital, consider că am făcut tot ce mi-a stat în putință pentru a gestiona cu prioritatea cuvenită toată activitatea Institutului cu scopul de a asigura îngrijirea optimă a pacienților.
Dar ancheta este cea care va stabili cauza și tot filmul evenimentului. După acel moment vor fi stabilite și responsabilitățile. În continuare, eu voi rămâne dedicată activităților manageriale și voi sprijini autoritățile cu tot ce consideră necesar bunului mers al anchetei.
Spitalul are o infrastructură bună, personalul e calificat, proceduri sunt implementate aproape peste tot.
Dar, spre deosebire de o perioadă normală, condițiile de lucru ale personalului în contextul pandemiei sunt infinit mai grele. Oamenii sunt foarte obosiți și stresați. E greu să lucrezi 5 ore în echipamentul de protecție specific.
Cu același număr de asistente și infirmiere ca înainte de pandemie, ca să asiguri permanența în zona pacienților și în echipamentul de protecție specific, practic, ai mereu în zona pacienților jumătate din personal.
Și după vaccinare folosesc acel echipament?
Da. Continuăm să lucrăm în acele echipamente. Și este cu mult mai dificil să fim în permanență în zona pacienților așa cum era când nu exista separare între zona pacienților și zona personalului.
În 2 minute puteai alerga din oficiul asistentelor într-un salon de la capătul secției. Nu trebuia să te echipezi, nu existau paravanele care separă zonele. Acum, totul este diferit.
Noi trebuie să avem grijă și de sănătatea și siguranța pacienților, dar și de sănătatea și siguranța personalului, care este o resursă valoroasă a sistemului de sănătate, mai ales în condiții de pandemie, fiind foarte greu de înlocuit.
V-a cerut cineva sau v-ați gândit să vă dați demisia?
Nu mi-a cerut nimeni demisia până acum. Am acceptat să fiu manager gandindu-mă doar la bunul mers al institutului. Dacă demisia mea este soluția pentru ce s-a întâmplat, pentru această tragedie, nu este nicio problemă, eu nu sunt legată de funcție, deși, repet, consider că nu am avut timpul necesar la dispoziție pentru a demonstra.
Ancheta demarată va stabili cauzele și responsabilitățile în cazul acestui eveniment tragic.
Vreau să mulțumesc întregului staff medical și administrativ de la Institutul Național de Boli Infecțioase "Prof. Dr. Matei Balș" pentru efortul depus în această pandemie, pentru miile de vieți salvate și pentru implicarea lor necondiționată.
Citește și alte declarații despre tragedia de la Matei Balș: