Soluția pentru pensiile de serviciu ale magistraților în proiectul trimis spre avizare CSM (aici integral) rezolvă unele dintre inechitățile, chiar aberațiile actuale, dar nu pe toate și, în schimb, creează altele, chiar cu iz de „șpagă” pentru CSM.
Din start trebuie înțeles că aceste pensii de serviciu nu pot dispărea, pentru că sunt garantate de mai multe decizii CCR. Dar excesele puteau fi tunse. Sunt doar în parte.
Magistrații se vor putea pensiona în continuare după 25 de ani vechime, timp în care însă trebuie să fi funcționat integral ca magistrați. Va dispărea, așadar, asimilarea vechimii în alte profesii juridice, inclusiv consilier juridic sau jurisconsult.
E drept, eliminarea totală va fi abia din 2028, până când vor fi recunoscuți câțiva ani (de 5 până la 1) de vechime în afara magistraturii.
Reforma nu atinge însă și personalul de specialitate asimilat magistraților din Ministerul Justiției, CSM, PÎCCJ și alte instituții. Adică acei funcționari cu munca de funcționari, dar cu beneficii de magistrați (detalii aici). Ei își vor păstra pensiile de magistrați, fără să fi fost magistrați.
După cum rămân cu statut de magistrați și judecătorii CCR, unii dintre ei nicio zi magistrați. Altfel, legea era respinsă acolo de pe scaun.
În ceea ce privește valoarea pensiei, proiectul aduce o îmbunătățire. „Cuantumul pensiei nete nu poate fi mai mare decât 100% din media veniturilor nete aferente bazei de calcul.”
Dar care e baza de calcul? „Media indemnizațiilor de încadrare brute lunare și sporurile cu caracter permanent aferente oricăror 12 luni consecutive din ultimii 10 ani de activitate înainte de data pensionarii, actualizate la această dată prin raportarea la valoarea veniturilor cuvenite unui judecător sau procuror în activitate, în condiții identice de funcție, vechime și grad profesional”
Deci baza de calcul este venitul din anul pe care și-l alege magistratul pentru că, evident, atunci a câștigat cel mai bine. Ba chiar mai mult, la valoare actualizată. Pensia va fi 80% din această bază de calcul.
Având în vedere posibilitatea de a alege anul de referință, pensia poate fi în continuare mai mare decât ultimul salariu, pentru cei care, la un moment dat, au avut funcții cu venituri foarte mari.
Dar pentru unii dintre cei cu funcții, proiectul vine cu un cadou care ar trebui să cadă la CCR de pe scaun:
„Președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, procurorul-şef al Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, procurorul-şef al Direcției Naționale Anticorupție, precum și membrii aleși ai Consiliului Superior al Magistraturii pot beneficia, după expirarea unui mandat întreg, de pensia de serviciu”.
Deci aceștia pot pleca cu pensie întreagă, indiferent de vechime, înțelegem din proiect.
Un procuror de la un parchet de judecătorie sau un judecător de la o judecătorie, la început de carieră, dacă prind un loc în CSM, după 6 ani de mandat în Consiliu pot pleca la pensie și la 35 de ani cu pensie raportată la leafa din CSM, la o adică chiar de președinte/vicepreședinte CSM. Cam la fel reprezentanții tribunalelor în CSM.
O veste foarte proastă ar trebui să fie în proiect pentru cei care s-au bulucit să iasă ca să prindă pensie mai mare decât salariul: „În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, pensiile de serviciu aflate în plată se recalculează” conform noilor reguli. Rămâne de văzut în ce măsură prevederea va rezista la CCR.
În schimb, pensiile de serviciu vor fi în continuare actualizate la fiecare majorare a indemnizației pentru magistrații în activitate.
Soluția reală pentru ca magistrații să se pensioneze cât mai târziu nu ar fi fost să încerci legarea de glie. Ci motivarea să rămână in sistem, prin legi stabile și bine făcute, prin logistică decentă, încărcare suportabilă cu dosare și promovare meritocratică. Niciuna nu există acum.
Cât despre cuantumul pensiei, soluția nu e să tai, ci să faci să merite investiția societății prin exigența profesională foarte strictă.