Companiile aeriene se îndreaptă spre pierderi cumulate în valoare de 157 de miliarde de dolari în acest an şi cel viitor.
Avertismentul este lansat de Asociaţia Internaţională pentru Transporturi Aeriene (IATA), care şi-a înrăutăţit estimările ca reacţie la al doilea val de infecţii cu noul coronavirus şi la măsurile de carantină adoptate de guverne care afectează pieţe majore, transmite Reuters.
IATA, care anticipa în iunie pierderi de 100 de miliarde de dolari, pe parcursul celor doi ani, prognozează în prezent un deficit de 118,5 miliarde de dolari doar în 2020 şi alte pierderi, de 38,7 miliarde de dolari, în 2021.
Perspectivele negative scot în evidenţă dificultăţile cu care se confruntă sectorul, în pofida veştilor pozitive referitoare la vaccinurile dezvoltate pentru Covid-19, a căror distribuire va continua pe parcursul anului viitor.
Avem un vaccin eficient. Cât va dura până când se va vedea efectul asupra pandemiei?
”Impactul pozitiv asupra economiei şi a traficului aerian nu va avea loc înainte de jumătatea anului 2021”, a declarat directorul general al IATA, Alexandre de Juniac.
Numărul de pasageri va scădea drastic
Numărul de pasageri este aşteptat să scadă în acest an de la 4,5 miliarde în 2019 la 1,8 miliarde, potrivit estimărilor IATA, urmând să îşi revină parţial, la 2,8 miliarde, în 2021.
Veniturile generate de pasageri în 2020 vor scădea semnificativ, cu 69%, la 191 miliarde de dolari.
”Este de departe cel mai mare şoc prin care va trece industria pe parcursul a doi ani, după Al Doilea Război Mondial”, a apreciat economistul şef al IATA, Brian Pearce.
IATA anticipează că va avea loc o redeschidere semnificativă a graniţelor până la jumătatea anului 2021. Aceasta va fi susţinută de o combinaţie între testări pentru Covid-19 şi vaccinări.
IATA şi-a reiterat apelul faţă de guverne, pentru înlocuirea carantinelor stricte cu programe largi de testare.
În cazul transporturilor aeriene de mărfuri, veniturile vor creşte în acest an cu 15%, la 117,7 miliarde de dolari, în pofida unui declin al volumului de mărfuri cu 11,6%, la 54,2 milioane de tone, susţinute de majorarea preţurilor, pe fondul consemnării la sol a unor zboruri.
Vezi și Prima companie aeriană care anunţă că nu va transporta decât pasageri vaccinaţi antiCovid