După pandemie, procentul adolescenţilor diagnosticaţi cu tulburări din sfera emoţională a crescut foarte mult. Și pentru că nu știu cum să și le gestioneze, au inclusiv comportamente autovătămătoare. Este vorba de adolescenți de 14 ani și mai mult, dar uneori și de 12-13 ani.
În fiecare gardă de la Spitalul Obregia din Capitală, există cel puţin 2 sau 3 astfel de cazuri ale unor adolescenţi care ajung fie din Bucureşti, fie din toată regiunea de sud-est a ţării, spune conf. Dr. Florina Rad, medic primar în psihiatrie pediatrică la Spitalul Obregia, într-un interviu acordat News.ro. Ea atrage atenția că este foarte important ca părinții, cadrele didactice, consilierii școlari și psihoterapeuții să îi învețe pe copii cum să își gestioneze emoțiile, încă din primii ani de viață.
„În cadrul spitalului, noi, ca psihiatri de copii, ne ocupăm de întreaga categorie de vârstă, de la vârstă mică, 2 ani, aici avem preponderent copii cu tulburări de dezvoltare, din spectrul autist, tulburări de dezvoltare a limbajului, până la 18 ani.
În ultimii 2-3 ani se observă o creştere a prezentărilor, a numărului de prezentări şi a numărului de internări, pentru adolescenţi. Şi aici vorbesc de tot ce înseamnă peste 12 ani, copii la pubertate şi adolescenţi, pentru diverse tulburări din spectrul emoţional, dificultăţi de gestionare a emoţiilor, pentru anxietate, socială, dată de mediul şcolar, de performanţă, plus anxietate generalizată, fenomen pe care noi l-am observat în ultima vreme.
În termeni de cifre, dacă înainte de pandemie de exemplu proporţia adolescenţilor diagnosticaţi cu episoade depresive sau cu tulburări din sfera emoţională era undeva spre 10% din numărul total de internări pe an, în prezent e undeva între 30 şi 40%, deci este o creştere semnificativă, zicem noi, a prezentărilor la vârsta adolescenţei pentru dificultăţi din sfera emoţională”, a explicat Dr. Florina Rad.
Fenomenul autovătămării
În aceste condiții, tot mai mulţi adolescenţi recurg la un comportament de autovătămare, extrem de periculos, şi ajung în camera de gardă pentru îngrijiri medicale. Este vorba despre tineri cu diverse probleme în sfera emoţională, dar şi despre cei diagnosticaţi deja cu tulburări de sănătate mintală.
„Este un fenomen destul de frecvent din păcate. În ultimii 5 ani, se remarcă o creştere semnificativă a prezentărilor la camera de gardă, pentru acest tip de comportamente, cumva amplificat şi în contextul pandemic şi post pandemic.
Există o creştere a numărului de adolescenţi care au diverse dificultăţi în sfera emoţională, alţii au fost diagnosticaţi cu tulburări de sănătate mintală şi au şi acest tip de comportament, noi suntem un spital de urgenţă cu cameră de gardă şi atunci este firesc să avem mult mai multe prezentări decât alte spitale. (...)
În fiecare gardă avem cel puţin 2 sau 3 prezentări pentru astfel de comportamente. Este vârsta adolescenţei predominant, peste 14 ani, dar există şi copii la vârstă pubertală, 12 ani, 13 ani care pot să recurgă la astfel de comportamente.
În afară de aceste comportamente autovătămătoare, comportamente indezirabile pot să fie inclusiv utilizarea de substanţe pentru gestionarea acestor emoţii şi aici ajungem iar la subiectul consumului de substanţe”, a precizat medicul.
Cine şi cum îi poate ajuta pe tinerii cu tulburări din spectrul emoţional?
Dr. Florina Rad spune că gestionarea emoţiilor puternice se poate face cu ajutorul psiho-educaţiei, deficitară din păcate în România. „Un copil care are o criză de tantrum, certat şi pus la colţ, va învăţa doar să nu-şi mai exprime această emoţie”, exemplifică medicul.
„Trebuie să învăţăm să gestionăm emoţiile puternice, în diverse situaţii în care adolescentul are o reacţie emoţională exagerată, pe care nu poate să o controleze, are un sentiment de tristeţe puternic sau trăieşte anxietate sau furie, învaţă eronat să gestioneze aceste dificultăţi emoţionale prin comportamente autovătămătoare, care au rolul de a regla emoţia intensă şi atunci trebuie să învăţăm să gestionăm aceste emoţii pe care cu toţii le vom întâlni în viaţa noastră.
În anumite momente, ele vor fi mai intense sau, dacă trecem printr-un episod depresiv sau avem o dificultate emoţională, ele vor fi cu atât mai puternice şi mai greu de gestionat. De aceea, foarte important este să învăţăm tehnici corecte de gestionare a acestor emoţii astfel încât să nu recurgem la comportamente indezirabile.
Ca şi în toate celelalte problematici din sfera patologiei de sănătate mintală, trebuie să facem în primul şi în primul rând psiho-educaţiepentru gestionarea emoțiilor. La acest capitol, suntem destul de deficitari în populaţie, adică noi nu învăţăm la vârstă mică să ne exprimăm emoţiile, să ne gestionăm emoţiile. De aceea, important ar fi aceste programe de prevenţie să se adreseze atât copiilor, încă de la vârstă fragedă, cât şi părinţilor. Pentru că mai ales la vârstă mică, părinţii, cadrele didactice sunt cei mai importanţi actori care pot să ajute copilul să îşi gestioneze diversele emoţii într-o modalitate adecvată.
Cum pot fi identificați din timp copiii cu profil atipic
Instituirea unor programe de prevenţie prin care pot fi identificaţi încă de la vârstă preşcolară copiii cu profil atipic ar fi un pas important în evitarea problemelor de mai târziu.
Medicul psihiatru explică. De exemplu, dacă un copil are o criză de tantrum şi primul lucru pe care îl fac, ca părinte sau cadru didactic, este să îl cert sau să îl pun colţ, el va învăţa doar să nu-şi mai exprime această emoţie.
La fel, dacă îl cert pentru că plânge. ”Nu mai plânge, nu e bine să plângi, nu e frumos să plângi, băieţii nu plâng” sunt sintagme foarte des folosite în populaţia generală, dar care nu ajută copilul cum să înveţe să-şi exprime adecvat emoţiile, cum să îşi gestioneze acea emoţie extrem de intensă.
De aceea, este esențială dezvoltarea unor programe de psiho-educaţie pentru părinţi, de instruire a cadrelor didactice, programe prin care am putea să identificăm încă de la vârstă mică, chiar de la vârstă preşcolară, copiii care au profile atipice, nu neapărat de dezvoltare, cât de gestionare a comportamentelor sau emoţiilor intense.
Este vorba de copii hiperactivi, copii care prezintă tantrumuri, copii care au aşa-numitele crize de afect la situaţii frustrante. Aici am putea să încercăm să identificăm şi să intervenim prin psiho-educaţie, cu ajutorul consilierului şcolar, cu ajutorul psihoterapeuţilor, conchide medicul Florina Rad.