Digitalizare în timp de război: Povestea Diia, aplicația care ține Ucraina în funcțiune

Digitalizare în timp de război: Povestea Diia, aplicația care ține Ucraina în funcțiune
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Aplicația Diia, care inițial avea ca scop să ajute populația să acceseze serviciile publice, este acum folosită pentru eforturi în timp de război.

Aceasta le permite ucrainenilor să raporteze soldații ruși din cartierele lor, în timp ce își trimit declarațiile fiscale, își reînnoiesc pașapoartele sau solicită un bilet de autobuz gratuit pentru studenți, arată The Guardian.

Vicepremierul Mykhailo Federov a dezvăluit povestea detaliată a modului în care 25 de dezvoltatori, care își propuseseră să transforme Ucraina într-una dintre cele mai avansate societăți digitale din lume, au ținut țara în funcțiune pe timp de război.

ADVERTISING

Federov, în vârstă de 32 de ani, le-a spus membrilor Parlamentului European: "Am acționat mai mult ca un start-up, nu ca o companie din sectorul public. Ne-am uitat la Uber, Airbnb, Booking.com, mobile banking. Puteți vorbi despre educația digitală, dar uitați-vă cum se obișnuiesc persoanele în vârstă cu tehnologia. Ei ar putea spune că nu vor să relaționeze cu banca lor în mediul online, dar sunt foarte rapizi în a folosi WhatsApp pentru a trimite ceva amuzant nepoților lor". Acum, echipa lucrează pentru a face din această aplicație un instrument open-source pe care Ucraina îl poate oferi altor țări pentru a construi o infrastructură publică digitală.

ADVERTISING

În opt ore de la lansarea din septembrie 2019, aplicația, numită Diia, care înseamnă "acțiune", avea 2 milioane de utilizatori.

Serviciile sale pe timp de pace includ operațiuni administrative, cum ar fi înregistrarea unei nașteri sau a unei căsătorii ori reînnoirea unui pașaport, dar după invazia Rusiei, utilizarea aplicației a cunoscut o creștere fulminantă, deoarece utilitatea ei s-a concentrat și pe satisfacerea nevoilor populației pe timp de război.

"După izbucnirea ostilităților ne-am gândit: de ce aveau nevoie cetățenii Ucrainei? De bani, de protecție, de compensații atunci când rachetele le loveau casa", a declarat Federov. Acum, de exemplu, aplicația permite victimelor bombardamentelor rusești să solicite fonduri pentru repararea clădirilor avariate și, totodată, să continue să asculte radioul în timpul penelor de curent.

ADVERTISING

De asemenea, permite crearea unui "document de evacuare" digital care combină toate informațiile personale într-un singur loc pentru a "accelera identificarea la punctele de control"; sprijin financiar online pentru întreprinderile mici " ca să mențină economia în funcțiune"; credite ipotecare garantate de stat pentru militari și angajați cheie; un chatbot pentru a raporta locația trupelor rusești.

Dragoș Tudorache, europarlamentar român și co-raportor în comisia Parlamentului European care evaluează Legea privind inteligența artificială, a declarat: "Este cu adevărat remarcabil modul în care Ucraina a reușit să facă pași importanți în această tranziție digitală, o tranziție care încă nu a fost realizată de unii, chiar și în vremuri de pace."

Având în vedere că încrederea în instituțiile statului nu este la un nivel înalt în multe țări, Federov a precizat că au început să construiască încrederea în aplicație punând nevoile oamenilor pe primul loc.

Aplicația este instalată în prezent pe 19 milioane de dispozitive, 70% din totalul smartphone-urilor din Ucraina, și a devenit un model pentru guvernele din întreaga lume care încearcă să-și digitalizeze serviciile.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇