Compania din Ciorogârla care a câștigat licitația PMB: Cele 100 de autobuze electrice pentru București vor fi fabricate în China și aduse cu vaporul în timp record

Compania din Ciorogârla care a câștigat licitația PMB: Cele 100 de autobuze electrice pentru București vor fi fabricate în China și aduse cu vaporul în timp record

Cele 100 de autobuze electrice pe care le cumpără PMB de la o firmă din Ciorogârla vor fi fabricate în China și aduse cu vaporul până în România, în timp record. Cel mai probabil, până la începutul lunii noiembrie 2023, susține BMC Trucks & Bus SRL, compania care a câștigat licitația organizată de primărie.

Ulterior, producția de autobuze electrice ar putea începe și la Ciorogârla, în parteneriat cu compania chineză ZTE Smart Auto, a precizat pentru spotmedia.ro directorul executiv al societății BMC Trucks & Bus SRL, Silvia Colacea.

4 licitații pentru autobuze electrice, din 2019 încoace

PMB încearcă de aproape 4 ani să își aleagă un furnizor de autobuze electrice. A lansat o licitație în 2019 și a anulat-o. La fel s-a întâmplat și în 2020 și în 2021.

În cele din urmă, în iulie 2022, PMB a lansat a 4-a oară licitația pentru 100 de autobuze electrice. A fost o procedură marcată de contestații și acțiuni în instanță.

ADVERTISING

Firmele care s-au înscris au fost:

  • BMC Truck & Bus (producător cu capital turc, dar care are fabrică în România, la Ciorogârla)
  • Solaris Bus & Coach sp. z.o.o. (producătorii polonezi s-au înscris și la precedenta licitație, care a fost anulată de PMB).
  • Karsan Otomotive Sanayi Ve Ticaret A.S (producătorul turc a livrat deja autobuze în Bulgaria și chiar în Ucraina, la Harkov, înainte de izbucnirea războiului).
  • Mercedes-Benz Trucks & Buses Romania SRL (producător german care, de-a lungul timpului, a livrat circa 1.000 de autobuze cu carburant fosil)
  • New Kopel Car Import (este parte a grupului Sixt și distribuitor al autobuzelor electrice chinezești Byd, cel mai mare producător de vehicule electrice din lume)
  • Asocierea dintre Otokar Europe Filiala București (Leader) și Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S.
ADVERTISING

La finele anului 2022, PMB a desemnat producătorul turc Karsan Otomotiv Sanayii Ve Ticaret A.S drept câștigător al licitației.

Dar BMC Trucks & Bus SRL a contestat atribuirea. Și a câștigat.

În cele din urmă, luni, pe 25 iunie 2023, PMB a comunicat în Sicap că a ales câștigătoarea licitației, care va livra autobuzele electrice: BMC Trucks & Bus SRL.

Prețul contractului este de 290.000.000 de lei.

Cine e compania care a câștigat licitația

Societatea BMC Trucks & Bus SRL administrează o fabrică de autobuze la Ciorogârla. Și are ca asociați și beneficiari reali 2 cetățeni cu dublă cetățenie, română și turcă: Sinan și Erhan Kilic.

Mai multe ne-a spus directorul executiv al BMC Trucks & Bus SRL, Silvia Colacea.

„Societatea noastră s-a înființat în anul 2002. La acea vreme, era unic distribuitor în România al autovehiculelor marca BMC de la cel mai mare producător de profil din Turcia.

ADVERTISING

În 7-8 ani am vândut, participând și câștigând licitații publice în România, circa 5.000 de autovehicule marca BMC.

Am vândut de toate: autobuze, autospecializate, mașini de pompieri, salvări, gunoiere etc.

În 2008, BMC Turcia și-a încetat activitatea. Iar noi am luat hotărârea să ne facem propria fabrică în România, fără niciun ajutor din Turcia.

Acționarii noștri au venit din Turcia. Dar sunt în România de 30 de ani și de 20 de ani au dublă cetățenie, română și turcă.

Am înființat fabrica de autobuze la Ciorogârla. Și am produs autobuzul Euro Bus Diamond Diesel. A fost un succes. Încă mai circulă acest autobuz în mai multe orașe. Îl folosește inclusiv Jandarmeria.

Dar perioada autobuzelor diesel s-a cam încheiat. A venit vremea autobuzelor electrice.

Având noi un portofoliu destul de bogat în România, am fost curtați de diferite firme mari care produceau autobuze electrice în China. Sigur că și Turcia producea, dar de puțin timp, de numai un an sau doi.

Am fost foarte atrași de oferta celor de la ZTE Smart Auto (care este parte a gigantului ZTE Corporation, a 4-a cea mai mare companie de telecomunicații din lume).

Ne-au livrat un autobuz. L-am testat în România, l-am dus la RAR ... ne-a plăcut.

Am încheiat un parteneriat. În primă instanță, un parteneriat ca noi să fim unici distribuitori ai produselor lor în România.

A mers bine. O primă comandă a venit de la Suceava, unde am livrat 25 de autobuze în 4 luni. Toate merg bine.

autobuz-spate-10-8
Autobuz de 10,8 metri. Cele pentru București vor avea 12 metri lungime. Dar în linii mari, vor avea un aspect exterior similar. Foto: BMC Truck&Bus

Am câștigat și contracte mai mari. Spre exemplu, unul cu Ministerul Dezvoltării, în baza căruia livrăm 151 de autobuze electrice în mai multe orașe din țară.

Autobuzele electrice din China nu au avut probleme, în România. China are 98% din transportul public electrificat, așa că producătorii au experiență. Probleme au fost cu autobuzele din Turcia.

În paralel, am mers mai departe cu parteneriatul, ca să putem produce autobuze electrice în România. Avem fabrica, avem terenul care ne mai este necesar. Trebuie să mai construim. Și urmează să o facem.

Și avem un prototip de autobuz deja în faza de omologare”, a spus Silvia Colacea pentru spotmedia.ro.

De unde și când vin cele 100 de autobuze pentru București

„Ele vor fi produse în China de ZTE Smart Auto. În mare parte, componentele vor fi importate de producător din Europa. Și parte din componente vor fi din China. Termenul de livrare pe care l-am inclus în oferta cu care am participat la licitație a fost de 10 luni. A mai scăzut perioada pe care ne-o rezervasem noi, din cauza unor contestații care au prelungit procedura.

Deja producătorul a început să lucreze la primul autobuz, care va fi livrat înainte, pentru testare și verificare. Apoi vor veni celelalte 99.

interior-autobuz
Interior al unui autobuz de 10,8 metri produs de ZTE Smart Auto, în China. Va fi similar cu interiorul autobuzelor care vor fi livrate la București. Foto: BMC Truck&Bus

Ne-am propus să încheiem totul până la finele anului, pentru că și perioada în care primăria poate cheltui banii din POR cu care finanțează achiziția se încheie atunci.

De fapt, noi sperăm ca până în noiembrie să avem toate cele 100 de autobuze în curte.

Ele sunt produse într-o fabrică a ZTE Smart Auto din China, care are capacitatea să facă 25.000 de autobuze pe an. Dar nu doar de timpul de producție va trebui să ținem cont.

Logistica de transport e importantă. Autobuzele vor fi încărcate pe nave. Asta durează. Descărcatul, de asemenea, durează. Per total, în cele mai bune condiții, drumul pentru a aduce autobuzele până în România va dura 35-40 de zile.

Vrem să le avem aici în noiembrie, ca să avem două luni pentru recepția pe care trebuie să o facă primăria”, a mai spus directorul executiv al BMC Trucks & Bus SRL.

În principiu, autobuzele de 12 metri care urmează să fie livrate la București au același design cu cele de 10,8 metri care au sosit recent la Ciorogârla, pentru a fi livrate către mai multe orașe din țară. Vor fi și diferențe. Spre exemplu, cabina șoferului va fi complet închisă la autobuzele pentru București.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇