După ce a cumpărat cu 44 de miliarde de dolari fostul Twitter valoarea platformei de socializare a scăzut, încasările din publicitate s-au redus, la fel și numărul utilizatorilor. Acum Elon Musk mizează pe o victorie a lui Trump la alegerile prezidențiale ca să-și recupereze pierderea.
În urmă cu doi ani, achiziția pe care o făcea Elon Musk provoca reverberații puternice în rândurile agențiilor de publicitate, al grupurilor de luptă împotriva propagării discursului instigator la ură și al angajaților.
Aceste îngrijorări au fost confirmate în perioada următoare. Agențiile de publicitate au redus drastic cheltuielile pe platformă, Musk a dat în judecată organizațiile nonprofit pentru rapoartele lor privind creșterea conținutului controversat și cam opt din zece angajați au fost concediați.
Rețeaua, acum redenumită X, nu merită cei 44 de miliarde de dolari plătiți, nu fără peripeții, de Musk la 27 octombrie 2022, care ulterior posta pe Twitter că "pasărea este eliberată", referindu-se la logo-ul Twitter și la ceea ce numea el "libertatea de exprimare".
Însă influența continuă a platformei ca sursă de știri și rolul său de canal de difuzare a părerilor de dreapta ale proprietarului său către cei peste 200 de milioane de adepți ai săi înseamnă că profitul obținut de cel mai bogat om din lume nu trebuie neapărat măsurat doar prin criterii de referință financiare, se arată într-o analiză publicată în The Guardian.
"Încă stabilește agenda politică și a avut un oarecare succes în promovarea părerilor sale libertariene", arată Nic Newman, cercetător asociat la Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului.
"Pasărea" e în cădere după ce Musk a deschis "colivia"
Traficul mondial pe X e în creștere comparativ cu un an în urmă, potrivit datelor Similarweb, cu 4,3 miliarde de vizite web pe desktop și mobil, o creștere cu 3,8% față de aceeași perioadă a anului trecut. Însă nivelul era de 5 miliarde înainte de preluarea rețelei de către șeful Tesla.
Creșterea platformei încetinește și în ceea ce privește numărul de utilizatori. Financial Times a scris că numărul de utilizatori zilnici la nivel mondial în al doilea trimestru al acestui an a fost de 251 de milioane – deși în creștere cu 1,6% față de același trimestru din 2023.
Conform vechiului model Twitter, era de așteptat ca aceste date să atragă agenții de publicitate dornice să transmită mesajele clienților pe o rețea de socializare care era apreciată pentru capacitatea sa de a ajuta oamenii să discute între ei.
Cu toate acestea, agenții de publicitate s-au ferit de o platformă care, sub proprietatea unui "absolutist al libertății de exprimare" după cum se caracteriza singur Musk, a permis restabilirea conturilor aparținând activistului britanic de extremă dreaptă Tommy Robinson, al influențului misogin Andrew Tate arestat în România și pe cel al teoreticianului conspiraționist american Alex Jones.
Grupul de investiții Fidelity a declarat recent scăderea valorii său pachetului său minoritar de acțiuni la X, ceea ce înseamnă că platforma are acum o valoare de 9,4 miliarde de dolari.
Acest lucru reflectă o scădere a veniturilor din publicitate, adică fluxul de încasări care a reprezentat aproape 90% din veniturile anuale de 5,1 miliarde de dolari ale Twitter în 2021, ultimul an pentru care platforma a publicat rezultatele anuale în calitate de companie listată la bursă.
Cea mai recentă reacție a lui Musk la acest boicot este puțin probabil să-i convingă pe agenții de publicitate. În august, X a dat în judecată o alianță globală formată din publicitate și mai multe companii mari, inclusiv jucători importanți pentru sectorul publicității precum Unilever și Mars, acuzându-le că au conspirat să boicoteze platforma și să o facă să piardă bani.
X a ieșit de pe radarul jucătorilor din publicitate
Directorul executiv al X, Linda Yaccarino, o veterană a industriei de publicitate, a declarat anul trecut că platforma cu pierderi istorice ar putea obține profit în 2024 prin reducerea costurilor și că agenții de publicitate revin. Compania trebuia, de asemenea, să acopere o datorie de 13 miliarde de dolari, inclusă în bilanțul său ca parte a finanțării pentru preluare, la un cost de 300 de milioane de dolari pe trimestru.
Experții în publicitate spun că platforma rămâne în afara limitelor pentru multe mărci mari. "X a ieșit cu siguranță de pe radar pentru mulți jucători de publicitate care anterior l-ar fi inclus în paleta lor media. Nu văd că se întorc la X acum că Musk a arătat foarte clar că nu-i pasă de veniturile din reclame și că ar prefera să mențină X ca o platformă ușor moderată, care ar putea prezenta un risc semnificativ de marcă", subliniază Farhad Divecha, director general al agenției de marketing digital AccuraCast din Londra.
Lou Paskalis, directorul executiv al AJL Advisory, o companie de consultanță în publicitate, spune că, sub proprietatea miliardarului Tesla, X "nu este deloc o marcă sigură", ceea ce se datorează "în mare parte retoricii lui Musk".
Vorbind despre ambiția proprietarului de a transforma X într-o "aplicație pentru bună la orice", asemănătoare WeChat din China, Paskalis a spus: "Sunt sigur că există o afacere viitoare la X care va reinventa modul în care realizează venituri. Dar nu am văzut nicio dovadă în acest sens."
Cu averea lui de 270 de miliarde de dolari, Elon Musk poate susține financiar X, dar Newman spune că acesta va pune în balanță costul tranzacției cu promovarea opiniile sale politice, profilul său public și mai ridicat de după achiziție și se va gândi dacă sprijinul său personal și financiar pentru Donald Trump va da roade la alegerile prezidențiale din SUA de luna viitoare.
"Dacă toate acestea au valorat 44 de miliarde de dolari rămâne o întrebare deschisă și aceasta poate depinde parțial de realegerea unui Trump care va fi recunoscător", conchide Newman.
T.D.