Cum se descurcă profesorii de la țară cu școala online - cea mai mare problemă e Internetul

Cum se descurcă profesorii de la țară cu școala online - cea mai mare problemă e Internetul
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Școală online se face și în satele României, nu doar la oraș, iar în mediul rural profesorii și elevii întâmpină și probleme suplimentare, pe care încearcă să le depășească ajutați mai mult de ONG-uri și firme private, decât de autoritățile de la București.

Aproximativ 68% dintre profesorii din mediul rural spun că îmbunătățirea abilităților digitale este principalul lor beneficiu în contextul desfășurării multor ore online din cauza pandemiei, conform unui sondaj desfășurat de World Vision România și Fundația Vodafone România.

Principalele dificultăți întâmpinate de profesori în realizarea de conținut digital au fost:

ADVERTISING
  • timpul necesar creării unei lecții digitale (68%),
  • lipsa informațiilor legate de aplicațiile pe care le pot folosi pentru a crea conținut (30%),
  • lipsa de motivație după multe ore desfășurate online (29%),
  • lipsa unor modele de lecții din care să se inspire (26%)
  • lipsa cunoștințelor de tehnologie (23%).

În acest context, profesorii incluși în programul „Școala din valiză”, derulat de World Vision România și Fundația Vodafone România, cu scopul de a crește abilitățile digitale ale profesorilor și elevilor din mediul rural, învață timp de patru luni să folosească Moodle – cel mai utilizat sistem de management educațional la nivel mondial și platforma pe care este bazat programul „Școala din valiză”.

ADVERTISING

Profesorii sunt instruiți cum să creeze cursuri, conținut interactiv de tip carte/ lecție/ Wiki, cum să gestioneze conținutul creat sau cum să utilizeze H5P pentru crearea de conținut. La fiecare sesiune, profesorii pregătesc lecții practice aplicând funcționalitățile predate.

Conținutul digital poate fi utilizat în timpul predării offline, când orele se desfășoară la școală, dar și în timpul orelor online, când elevii învață de acasă.

Programul se derulează până în aprilie 2022.

Beneficiile școlii online, pentru elevi și profesori

Principalele beneficii pe care le-au avut profesorii din mediul rural în contextul dificil în care școala s-a desfășurat online în ultimii doi ani au fost că și-au îmbunătățit semnificativ abilitățile digitale (68%), că și-au cunoscut mai bine elevii și condițiile în care trăiesc aceștia (32%), dar și că elevii au continuat să învețe chiar dacă le-a fost greu (61%), arată același sondaj.

ADVERTISING

De asemenea, 19% dintre profesori simt că s-au apropiat mai mult de elevi în pofida distanțării fizice, iar 16% dintre profesori au apreciat faptul că elevii și-au ținut camerele deschise în timpul orelor online.

Conexiunea slabă la Internet e principala dificultate

Pe de altă parte, între provocările școlii online pentru profesori s-au numărat: conexiunea slabă la internet (61%), oboseala lor și a elevilor după multe săptămâni de școală online (40%), faptul că elevii erau adesea cu camerele închise (31%), lipsa de control asupra activității elevilor din timpul orei (27%) și faptul că profesorii aveau mai multe sarcini în același timp (27%).

12% dintre profesori spun că nu au avut tehnologia necesară pentru a preda online, iar același procent afirmă că le-a fost dificil să creeze conținut digital pentru că nu știau să facă acest lucru.

Pentru 9% dintre profesori a fost dificil să mențină liniștea în condițiile în care propriii copii erau acasă, iar 7% nu s-au simțit deloc confortabil să folosească tehnologia necesară predării online.

Elevii sunt mai atenți la orele online

Motivația profesorilor pentru crearea de conținut digital a venit din faptul că elevii erau mult mai atenți atunci când li se preda cu ajutorul lecțiilor digitale (61%), performanța lor a fost mai bună în timpul lecțiilor la care a fost folosit și conținut digital (30%), erau mai atenți și luau note mai mari la testele desfășurate pe tabletă (29%), dar și că elevii îi roagă și pe alți profesori să creeze lecții digitale scoțându-i astfel din zona de confort (19%).

Sondajul a fost realizat în perioada decembrie 2021-ianuarie 2022 pe un eșantion de 200 de profesori din mediul rural, beneficiari ai programului „Școala din valiză”.

Școala din valiză” asigură o abordare de tip 360 de grade a educației digitale. Programul susține profesorii și elevii din mediul rural să-și dezvolte abilitățile digitale prin acces gratuit la platforma de e-learning www.scoaladinvaliza.ro, la o „valiză tehnologică” dotată cu tablete, laptop și acces la internet, dar și prin formarea profesională continuă a cadrelor didactice.

Totodată, programul îi ajută pe profesori să fie mai încrezători în forțele proprii, să creeze și să susțină lecții digitale interactive și îi sprijină pe elevi să fie pregătiți pentru o piață a muncii dominată tot mai mult de tehnologie. În acest fel, profesorii transformă școala, elevii învață cu mai multă plăcere și se dezvoltă pentru a face față provocărilor viitorului. „Școala din valiză” înseamnă învățământ digital accesibil și de calitate. 


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇