Comisia Europeană a redactat un proiect privind impunerea unei taxe minime de poluare pentru avioane.
Asta, în condiţiile în care vrea să respecte obiective mai ambiţioase pentru combaterea schimbărilor climatice, potrivit unor documente văzute de Reuters.
Executivul UE lucrează la reformarea taxării energiei în UE, în cadrul unui pachet de măsuri pe care le va propune pe 14 iulie, pentru respectarea unei ţinte de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030, faţă de nivelurile din 1990.
Un proiect al propunerii fiscale a Comisiei vizează aviaţia, care scapă de taxele UE pe combustibil.
Această scutire ”nu este coerentă cu provocările şi politicile climatice actuale”, se menţionează în document, care adăugă că normele fiscale ale UE promovează combustibilii fosili peste sursele de energie ecologică şi este nevoie de o rescriere pentru a susţine obiectivele climatice ale blocului european.
Propunerea ar impune un nivel minim de impozitare la nivelul UE pentru produsele energetice furnizate drept combustibili pentru aeronavele care efectuează zboruri în UE.
Din 2023, rata minimă de impozitare pentru combustibilul pentru aviaţie ar începe de la zero şi va creşte treptat pe o perioadă de 10 ani, până la impunerea unei taxe complete.
Proiectul nu menţionează care va fi nivelul final al taxei.
Combustibilii durabili, inclusiv hidrogenul regenerabil şi biocombustibilii avansaţi, nu ar fi supuşi taxelor minime ale UE în perioada respectivă de 10 ani.
Comisia a refuzat să comenteze proiectul de propunere, care ar putea fi modificat înainte de publicare.
Implementarea ar putea fi dificilă
Introducerea propunerilor ar putea fi dificilă din punct de vedere politic. Modificările cotelor de impozitare din UE necesită aprobarea unanimă din partea celor 27 de ţări din UE, ceea ce înseamnă că un singur stat le-ar putea respinge prin veto.
Ţările UE sunt responsabile de stabilirea impozitelor naţionale, dar Bruxelles-ul poate stabili cote minime la nivel european.
Taxele se vor baza pe conţinutul energetic al combustibilului şi pe performanţa de mediu, ceea ce înseamnă că ar deveni mai scumpi combustibilii poluanţi.
Scopul este de a încuraja companiile aeriene să înceapă trecerea la combustibili durabili, cum ar fi e-kerosenul, pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră.
Utilizarea unor astfel de combustibili a fost îngreunată de costurile ridicate şi reprezintă mai puţin de 1% din consumul de combustibil european pentru avioane.
Ce planuri mai are Bruxelles-ul
De asemenea, Bruxelles-ul este de aşteptat ca luna viitoare să propună cerinţe pentru companiile aeriene de a utiliza o cotă minimă de combustibili durabili, pentru a stimula cererea pentru aceştia.
Cota minimă de impozitare a UE nu se va aplica zborurilor destinate exclusiv mărfurilor sau ”zborurilor de agrement” şi ”aviaţiei de afaceri”.
Aceasta ar putea include utilizarea recreativă a unei aeronave sau a unei companii care utilizează un avion, nu pentru închiriere publică, pentru a-şi desfăşura activitatea.
Statele membre ar putea alege să taxeze combustibilul acestor zboruri la nivel naţional. Proiectul de propunere ar introduce, de asemenea, cote minime de impozitare pentru combustibilii poluanţi utilizaţi pentru navigaţia pe apă, pescuit şi transportul de mărfuri în UE.