Chiar dacă multora le reamintește mai mult de copilăria lipsită de griji, trotineta electrică este un mijloc de locomoție modern, adaptat pentru adulți și pentru viteze destul de mari, circulația ei pe drumurile publice fiind reglementată legal, iar încălcarea regulilor, aspru pedepsită.
Două accidente grave în care au fost implicați conducători de trotinete electrice au fost semnalate recent doar în Capitală. Din fericire, ele nu s-au soldat cu decese, dar au existat și astfel de cazuri, tragice, în anii anteriori.
În septembrie anul trecut, un bărbat din Buzău a murit după ce a traversat neatent și a fost lovit de o trotinetă electrică al cărei conducător circula regulamentar, pe pista special amenajată.
De asemenea, conform datelor prezentate de mass-media, și un conducător de trotinetă electrică și-ar fi pierdut viața într-un accident produs între anii 2016-2019, perioadă în care au fost înregistrate la nivelul întregii țări 192 de astfel de accidente, cu următorul bilanț:
- 1 deces
- 37 răniți grav
- 156 victime cu leziuni ușoare
Pe măsură ce au intrat în circulație tot mai multe trotinete electrice, a crescut substanțial și numărul accidentelor.
Astfel, în București, în 2019 s-au produs 32 de accidente în care au fost rănite grav tot atâtea persoane, iar în 2020 și mai multe, respectiv 39.
În primele 6 luni ale acestui an, doar în București s-au înregistrat 8 accidente grave, în care 8 persoane au fost rănite grav și 2 persoane mai ușor.
Care sunt regulile
Circulația trotinetelor electrice este reglementată prin mai mai multe acte normative, cel mai recent fiind Ordonanța de Urgență 13/2020, care a completat Ordonanța de Urgență 195/2002.
Astfel, trotineta electrică este definită ca fiind ”vehiculul cu două sau trei roți și ghidon, utilizat pentru transportul unei singure persoane, care nu este prevăzut cu loc șezând sau care este echipat cu un loc șezând pentru conducător, al cărui punct de ședere de referință se află la o înălțime mai mică sau egală cu 540 mm în cazul celor cu două roți, respectiv la o înălțime mai mică sau egală cu 400 mm în cazul celor cu trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu motor electric”.
Conform Art 70 din OUG 195/2002 actualizat:
(2) Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani.
(3) Bicicletele, mopedele și trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare.
(4) Casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă.
(5) Se interzice transportul pasagerilor pe trotinete electrice.
În plus, conform art 41 alin 3:
(3) Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, bicicletele și trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h.
Care sunt sancțiunile posibile și cine le dă
Potrivit Art 101, constituie contravenție și se sancționează de către polițistul rutier cu amendă cuprinsă între 870 de lei și 1.160 de lei următoarele fapte săvârșite de persoane fizice ”Nerespectarea normelor privind dotarea bicicletelor sau a trotinetelor electrice, prevăzută la art. 70 alin (3)”.
De asemenea, nerespectarea normelor privind circulația bicicletelor sau a trotinetelor electrice, cu excepția cazurilor prevăzute anterior, se sancționează cu amendă cuprinsă între 580 și 725 de lei, în conformitate cu prevederile art. 100 alin 1 pct 14 din OUG 195/2002.
Află mai multe despre circulația cu trotinetele electrice:
C.B.