Coordonatorul Departamentului de Politici Publice al USR, Cristian Ghinea, a acuzat marţi că ministrul Muncii, Marius Budăi, tocmai a inițiat, prin procedură de urgență, achiziția a 60 de maşini, în condițiile în care premierul Nicolae Ciucă a cerut reduceri bugetare iar Marcel Ciolacu se laudă că „e prima dată când statul strânge cureaua”.
„Ce se întâmplă acum în ministere e de tot râsul. Se cumpără maşini în draci, repede, înainte să dea tot ei ordonanţa că… nu se mai cumpără maşini. Le-a ieşit o gaură de 20 de miliarde de lei la buget şi dau o OUG de faţadă. E doar pentru trâmbiţat. Prima dovadă, la maşini. Marius Budăi plânge de grija traiului greu al românilor, mai ales al seniorilor, deşi refuză să le crească pensiile şi minte că nu îl lasă PNRR”, a acuzat marți Cristian Ghinea.
El afirmă că „ministrul Budăi a dat ordin către toate casele judeţene de pensii să-şi cumpere maşini - 42 de Dustere, iar 16 dintre ele şi-au mai luat şi câte un Ford Puma”.
„La minister, Marius Budăi a cumpărat două Skoda Octavia. Toate fără licitaţie, între 24 aprilie şi 2 mai. În total, 60 de autoturisme noi în valoare de 5,7 milioane de lei”, afirmă el.
„Practic, fiecare primărie şi instituţie e pusă pe acelaşi calapod, indiferent dacă a fost dintre cei responsabil sau dintre cei care au făcut angajări şi cheltuieli aiurea. Poate, de pildă, unele case de pensii chiar ar avea nevoie de maşină. În loc să lase decizia acolo, Budăi decide că fiecare casă judeţeană are nevoie de fix o maşină de genul X şi o maşină de genul Y. Luate pe urgenţă.
Investigăm să vedem dacă e şi şpagă la mijloc. Între timp, Ciucă nu renunţă la pensia specială de 18.000 de lei şi a blocat toată reforma aia, pentru că el nu înţelege nimic din subiect. Încearcă Iohannis şi Hellvig să conducă România în 2023 cu speciali, dar nu merge, că lumea e mai complexă, iar România modernă are aşteptări legitime”, mai spune Cristian Ghinea.
Explicațiile de la Minister
O primă replică i-a dat-o secretarul de stat din Ministerul Muncii, Cristian Vasilcoiu.
„Ziua şi fumigena: În decembrie 2022, atunci când s-a construit bugetul pe 2023, în bugetul Casei Naţionale de Pensii Publice (care este ordonator principal de credite şi nu primeşte bani din bugetul Ministerului Muncii) au fost prevăzuţi bani pentru achiziţionarea de maşini, dat fiind faptul că actualele au peste 15 ani vechime, iar multe dintre ele nu mai sunt funcţionale. Este vorba, de principiu, de câte o maşină în fiecare judeţ, iar procedurile au fost demarate încă de la începutul anului, prin Programul Rabla. A repara la infinit actualele maşini ar fi costat mai mult”, a scris Vasilcoiu pe Facebook.
El îi acuză pe cei de la USR că „atunci când au guvernat nu au făcut altceva decât să scrie, la secret, un PNRR neaplicabil, care îngroapă România”.
Ulterior, și ministrul Muncii, Marius Budăi, a explicat achiziția de mașini.
„Am solicitat şi eu clasificări asupra acestei achiziţii de la preşedintele Casei Naţionale de Pensii. Au explicat că au fost prinse în buget încă de anul trecut, procedura a început în ianuarie, s-a finalizat în aprilie", a explicat Budăi, reluând la rândul său argumentul conform căruia să repare mașinile ar fi costat mai mult decât cele noi.
„S-au achiziţionat maşini prin programul Rabla, iar o parte din autovehicule au fost achiziţionate prin PNRR, autovehicule cu motor electric, cu tot cu staţii de încărcare", a spus Budăi, adăugând că fiecare Casă de pensii judeţeană şi-a achiziţionat câte o maşină.
Ministrul a mai spus că cheltuielile cu carburanţii au fost tăiate cu 20% dinainte de a apărea ordonanţa care prevede economiile bugetare, adăugând că la nivelul ministerului s-au tăiat deplasările externe, o parte din deplasările interne.