O companie puțin cunoscută din China, lider mondial pe piața bateriilor auto, furnizează baterii pentru mașinile electrice produse de Tesla, Volkswagen și BMW. Tehnologia sa avansată provoacă, însă, îngrijorare în Statele Unite, arată experții.
Cele două superputeri ale lumii sunt atât de strâns legate între ele, încât e greu de găsit un pilon al economiei care să nu fi fost afectat de tensiunile dintre Statele Unite și China. Iar următoarea linie a frontului în conflictul economic ar putea fi cea mai importantă de până acum – lupta pentru puterea de propulsie, notează The Guardian.
O companie chineză de care cei mai mulți oameni n-au auzit niciodată se află în centrul cursei mondiale pentru stocarea de energie curată necesară pentru a alimenta tranziția la energia verde în Statele Unite și în restul lumii.
Contemporary Amperex Technology Co Limited (CATL) este o companie specializată în stocarea energiei și cel mai mare producător din lume de baterii pentru vehicule electrice.
Însă deși controlează aproape două cincimi din piața globală a bateriilor pentru mașini electrice și este furnizor al unor producători precum Tesla, Volkswagen și BMW, CATL a scăpat de "radarul politic" din Statele Unite. Până acum.
În februarie, Duke Energy, o companie americană din sectorul energetic, cu opt milioane de clienți, a anunțat că nu va mai folosi baterii CATL și le va înlocui cu tehnologie din surse "autohtone sau aliate".
Decizia survine după ce în Congresul american au fost exprimate îngrijorări privind folosirea de baterii CATL într-o bază a pușcașilor marini americani din Camp Lejeune, Carolina de Nord.
Duke, principalul furnizor al infrastructurii electrice din bazele militare americane, a demontat bateriile CATL în decembrie și acum intenționează să renunțe complet la ele, dar să le înlăture și din proiectele civile.
Ford a intrat, de asemenea, în colimator pentru că face afaceri cu CATL. Un acord între cele două companii privind construirea în Michigan a unei fabrici de baterii low-cost litiu-fier-fosfat pentru mașini electrice, pe baza tehnologiei CATL, a fost criticată de mai multe ori de congresmenii americani.
Marco Rubio, vicepreședintele comisiei de informații a Senatului, a spus că acest plan ar aduce "cel mai mare adversar geopolitic în inima Americii". În noiembrie, Ford și-a redus planurile pentru această fabrică, limitându-i capacitatea cu 40%.
SUA sunt la ani în urmă
Tu Le, fondatorul firmei de consultanță Sino Auto Insights, remarcă o presiune tot mai mare asupra companiilor americane de a nu apela la niciun furnizor chinez de baterii. "Dar dacă SUA vor să fie competitive pe scena globală cu vehiculele electrice, până în 2030 vor trebui să folosească baterii chinezești", precizează el.
Există îngrijorări că folosirea bateriilor CATL ar putea duce la o dependență de tehnologia chineză, ceea ce ar fi o vulnerabilitate în cazul escaladării tensiunilor între Washington și Beijing. De asemenea, există temeri că subvențiile guvernului american pentru tehnologii verzi s-ar putea scurge către entități chineze.
Cu toate acestea, experții sunt de acord că nu există un plan clar prin care America să-și decarbonizeze străzile fără baterii ieftine din China – cel mai probabil de la CATL sau principalul său rival, BYD.
Michael Dunne, fondatorul Dunne Insights, firmă de consultanță în domeniul mașinilor electrice, spune că "SUA sunt cu ani în urmă" în materie de baterii, lanțuri de aprovizionare cu baterii și minerale vitale. "Aici avem dulapul gol", subliniază el.
Dunne consideră că Statele Unite trebuie să-și construiască urgent capacități proprii de producție de baterii, însă ar dura între cinci și zece ani pentru a putea să rivalizeze cu China. Și s-ar putea să nu fie suficient de rapid sau ieftin pentru atingerea obiectivului administrației Biden, care prevede ca până în 2032 două treimi din mașinile noi vândute să fie electrice.
Săptămâna trecută, Jennifer Granholm, secretarul american al Energiei, a spus la o reuniune: "Suntem foarte preocupați de faptul că China va surclasa industria noastră în Statele Unite, chiar dacă construim acum această coloană vertebrală incredibilă a producției". Ea a adăugat că autoritățile trebuie să înțeleagă de ce este important ca oamenii să cumpere vehicule electrice într-un mod accesibil, ceea ce experții spun că e imposibil pe piața actuală fără bateriile chineze.
Chinezii domină piața, dar nici lor nu e ușor
Piedicile din Statele Unite au deja efect. Potrivit cercetărilor publicate recent de Rhodium Group, "companiile chineze de mașini electrice și baterii sunt din ce în ce mai blocate într-un impas", încercând să surmonteze creșterea adversității și scăderii de popularitate în America, în timp ce acasă Guvernul le presează să se internaționalizeze.
Între anii 2022 și 2023, investițiile chineze din străinătate în lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice din America de Nord au scăzut de la 4,8 la 2,7 miliarde de dolari, potrivit Rhodium, "din cauza incertitudinilor legate de reglementare și a temerilor legate de reacțiile politice".
CATL rămâne la poziția enunțată într-un comunicat din decembrie și susține că îngrijorările și semnele de întrebare asupra tehnologiei sale sunt nejustificate.
"Acuzațiile că bateriile CATL ar ridica amenințări de securitate sunt false și înșelătoare. Ca o companie tehnologică globală, CATL acceptă discursul responsabil asupra chestiunilor importante de siguranță și securitate și luăm în serios întrebările despre afacerea noastră. Afacerile și produsele CATL nu colectează, vând sau distribuie date și nu pot interacționa direct cu rețeaua electrică sau cu altă infrastructură vitală", a precizat compania chineză.
Le spune că producătorii chinezi așteaptă "cu înfrigurare" să vadă cine va fi următorul președinte al Statelor Unite. Dar, deși e puțin probabil ca Washingtonul să accepte firme precum CATL în curând, companiile americane ar putea găsi cu greu alternative. Deocamdată, Tesla plănuiește să deschidă anul acesta, în Nevada, o nouă fabrică de baterii folosind tehnologia CATL.
T.D.