Mașinile electrice generează mai multe cereri de daună pentru companiile de asigurare auto decât cele obișnuite. Iar dintre modelele electrice, automobilele Tesla sunt implicate în cele mai accidente, arată datele analizate de experți.
Compania de închirieri auto Hertz a anunțat recent că vinde 20.000 de mașini electrice din flota sa și le înlocuiește cu vehicule pe benzină. Unul dintre motivele oferite de companie a fost că șoferii continuau să facă multe accidente cu ele. În plus, costul reparațiilor este mai mare pentru mașinile electrice, a spus directorul general al Hertz, Stephen Scherr.
Decizia Hertz de a renunța la flota electrificată indică o problemă mai amplă pentru industria mașinilor electrice, se arată într-o analiză CNN.
Experții de la LexisNexis Risk Solutions au analizat datele din sectorul asigurărilor auto și au descoperit că nu doar șoferii care închiriază mașini electrice sunt implicați în accidente. Șoferii au probleme și când trec înapoi la modele cu motor termic, dar creșterea incidentelor rutiere e mai pronunțată în cazul electricelor. Frecvența daunelor de asigurare este mai mare cu aproximativ 14,3%, în timp ce gravitatea daunelor crește cu 14,5%, potrivit datelor.
Incidentele sunt mai numeroase în primul an după ce șoferii își cumpără o mașină electrică, apoi frecvența daunelor scade, ceea ce indică faptul că oamenii se obișnuiesc să conducă un astfel de automobil. Când șoferii trec de la o mașină cu motor termic la una de același tip sunt mai puține accidente, arată analiștii.
De ce Tesla are mai multe daune
Datele scot în evidență și un alt detaliu important: cele mai multe mașini electrice implicate în accidente sunt Tesla. O explicație ar putea fi că acestea constituiau 80% din flota de vehicule electrice închiriate de Hertz. La fel, Tesla e pe primul loc și la numărul de accidente cu mașini electrice personale, asta pentru că majoritatea parcului auto cu astfel de propulsie din Statele Unite este dominat de această marcă.
Totuși, analiștii de la LexisNexis au observat tendințe similare în China, unde sunt mult mai multe mașini electrice în circulație și unde există mai puține modele Tesla.
LexisNexis a analizat cererile de asigurare pentru vehicule electrice noi care au înlocuit un vehicul clasic într-o gospodărie. Pe cât posibil, analiștii au încercat să uniformizeze alte date variabile, precum vârsta șoferului, venitul familiei și valoarea asigurării. Analiștii au descoperit că accidentele sunt mai frecvente în cazul famiilor care dețin și o mașină cu motor clasic și una electrică, ceea ce sugerează că șoferii au probleme cu trecerea de la un tip la altul, a spus Xiaohui Lu, șeful de cercetare de la LexisNexis Risk Solutions.
În schimb, Highway Loss Data Institute (HLDI), o organizație de analiză fondată de sectorul asigurărilor din SUA, nu a descoperit o creștere a ratei accidentelor în cazul Tesla sau a altor automobile electrice, pe baza solicitărilor de daună. Tesla tinde, totuși, să genereze cereri de daună cu valoare mai mare, precizează HLDI.
Ce probleme au mașinile electrice
În multe moduri, există o mică diferență între a conduce o mașină cu motor cu combustie internă și una electrică precum Tesla. Toate au o pedală de frână, una de accelerație și un volan. Dar sunt și câteva diferențe importante între a conduce o Tesla și o altă mașină electrică și o mașină cu motor termic.
Mașinile Tesla, de exemplu, nu au un buton "Start" pentru a porni și opri. În schimb, când șoferul urcă în mașină, aceasta pornește instantaneu și poate fi condusă. Când acesta iese, vehiculul se oprește singur. Întrucât este un autovehicul electric, deci nu are un motor care să facă zgomot sau să vibreze, diferența dintre pornit și oprit poate fi uneori greu de de sesizat pentru pietoni și animale.
Mai important, precizează Lu, mașinile electrice precum Tesla tind să fie rapide. Cu motoarele electrice puternice, accelerează mult mai rapid decât multe dintre cele cu propulsie pe benzină sau motorină. De exemplu, Tesla Model 3 Long Range poate accelera de la zero la 60 de mile pe oră (96 km/h) în 4,1 secunde, potrivit Car and Driver. Prin comparație, BMW 330i are nevoie de mai mult de o secundă în plus pentru a atinge aceeași viteză. Tesla Model 3 Performance, un model electric mult mai rapid, a dovedit în testele Car and Driver că ajunge la 96 km/h în 3,1 secunde. Această accelerație era atinsă doar în lumea mașinilor sport de performanță până la apariția Tesla.
În sectorul asigurărilor există o asociere consolidată de multă vreme între propulsia puternică și nivelul daunelor. S-a dovedit statistic că mașinile rapide ating alte lucruri mai des și mai puternic, ceea ce se traduce în coliziuni mai numeroase și mai severe.
La mașinile electrice se adaugă lipsa zgomotului motorului care crește odată cu accelerarea, astfel că șoferii corelează mai greu accelerația cu viteza.
Pe lângă accelerația rapidă, mașinile electrice sunt și mai grele, din cauza bateriilor masive. Acest lucru contribuie la creșterea daunelor în coliziunile în care sunt implicate automobilele electrice.
Problema nu e neapărat viteza mare, spune Lu. Controlarea vitezei este esențială în medii cu viteză mică, precum parcarea în garaje, unde spațiile sunt limitate. La mașinile cu motor termic, pornirea după staționare necesită ca motorul să ruleze puțin înainte ca mașina să poată începe să se miște. Nu este cazul și la automobilele electrice, care reacționează imediat la apăsarea pedalei, astfel că într-un spațiu redus mașina poate lovi imediat ceva aflat lângă ea dacă șoferul nu e atent.
Cei mai mulți șoferi învață să conducă pe mașini cu combustie internă și apasă așa cum sunt învățați pe pedală, dar comportamentul e foarte diferit, în special în zonele cu viteză redusă, spune Lu.
Mașinile electrice pot avea și așa-numita "conducere cu o singură pedală", care încetinește rapid vehiculul când șoferul ridică piciorul de pe pedala de accelerație. Obișnuirea cu conducerea cu o singură pedală pentru accelerare și oprire poate duce la confuzii în situațiile de urgență, când se impune apăsarea rapidă și energică a pedalei de frână.
Cei mai mulți șoferi se simt, probabil, confortabil la volanul noilor mașini electrice în primii trei ani de la achiziție, spune Lu. Însă datele arată că această încredere ar putea fi greșită.
T.D.