E duminică după-amiază și în Parcul Izvor – situat în vecinătatea Palatului Parlamentului – răsună o melodie ritmată: „Trompa, trompa, ce să fac cu trompa/Ziceau să am grijă cu trompa, să le dau la toate pompa/Ce ziceau habar n-aveam, jur că nu înțelegeam”.
Muzica răzbate prin fum de grătar, miros de mici și pe lângă tarabe cu haine de tot felul: de la pantaloni negri de trening cu dungă albă, la ii și căciulițe croșetate. La unele tarabe, gablonțuri.
Se întâmplă la unul dintre târgurile pe care Primăria Capitalei le avizează ca pe „adunări publice”, fără să verifice în vreun fel calitatea conținutului pe care organizatorii îl pun la dispoziția bucureștenilor.
Acceptă PMB așa ceva pentru bani? Dacă da, face o afacere proastă. Pentru că sumele încasate sunt foarte mici, în comparație cu cât cheltuiește instituția pe divertisment de ceva mai bună calitate.
Disproporția e evidentă: în 2025, PMB a încasat 126.855 de lei din 11 târguri – adică sume infime raportate la deranjul și degradarea provocate în parc. Și cam de 63 de ori mai puțin decât cheltuiește aceeaşi primărie pe închirierea de luminițe, în iarna 2025 - 2026.
Vă spunem astăzi cine organizează aceste târguri și cât câștigă PMB de pe urma lor.
Pentru orice eveniment desfășurat în marile parcuri ale Capitalei, cel care îl inițiază are nevoie de avizul Primăriei Municipiului București (PMB).
Circuitul avizului pentru bâlci
Iată cum se eliberează, potrivit informațiilor transmise de instituție, la solicitarea Spotmedia.ro.
Mai întâi, inițiatorul evenimentului depune o cerere, în care declară ce vrea să organizeze. PMB analizează solicitarea, dar ca pe una pentru organizarea unei adunări publice, nu a unui eveniment comercial.
În acest fel, un cros, un ceremonial, o comemorare și un târg cu fleici, langoși și muzică de petrecere ajung să aibă cam același statut.
Cererea inițiatorului ajunge, pentru avizare, la Direcția de Cultură, Învățământ și Turism din PMB.
Acolo, funcționarii analizează „activitățile declarate și asumate de către organizator” și „identifică conținutul cultural-artistic, respectiv, educațional-sportiv al acestora, fără a lua în considerare criteriul perioadei de desfășurare ori criteriul locației solicitate (inclusiv parcurile administrate de către ALPAB)”.
Apoi, ALPAB dă un aviz de ocupare a terenului, în parcurile sale.
În final, cererea inițiatorului ajunge la o Comisie de avizare din PMB. Aceasta are rolul de a da undă verde evenimentului. Sau de a respinge solicitarea.
În 2025, toate solicitările depuse la PMB au fost avizate, după cum reiese din datele care ne-au fost furnizate de PMB.
Urmează încheierea unui protocol între organizatorul evenimentului și PMB.
Aceste protocoale nu conțin date secrete. Cu toate astea, PMB nu le face publice.
144 de adunări publice, în mai puțin de un an
La solicitarea Spotmedia.ro, PMB a comunicat lista adunărilor publice pentru a căror desfășurare în marile parcurile ale Capitalei a emis aviz.
În total, 144 de adunări publice. Printre ele, festivități ca Festivalul florilor de cireș pe care ambasada Japoniei îl organizează în Grădina Japoneză din Herăstrău. Întâlniri de rugăciune, crosuri organizate de asociații medicale, vânători de ouă de Paște inițiate de organizații studențești etc.
Toate acestea sunt evenimente care își pot găsi ușor locul în parc, fără să deranjeze. Dimpotrivă, pot atrage vizitatori. Durează puțin, sunt rare, nu sunt foarte gălăgioase, nu fac fum și – cu titlu general – nu le îngrădesc celorlalți dreptul de a folosi parcul.
Cine vrea să participe poate. Cine nu vrea se poate îndepărta, fără să mai aibă vreun contact de vreun fel cu respectiva adunare publică.
Însă nu toate adunările publice avizate de PMB sunt așa. Unele sunt bâlciuri stridente, cu muzică vulgară și mult fum de grătar.
Trompa, pompa, fleica și hamsia, în parc, lângă Palatul Parlamentului
Iată imagini de la „adunarea publică” pe care am găsit-o noi în Parcul Izvor, în după-amiaza zilei de 9 noiembrie:
Pe una dintre aleile centrale din parc e un stand lung cu mâncare gătită pe loc: cârnați, ceafă, fleici, mămăliguță, plăcinte etc.

În preajmă, pe o alee perpendiculară, sunt mesele la care bucureștenii se pot așeza să mănânce și să bea.

Tot pe alee, sunt tarabe cu haine dintre cele mai diverse, de la ii și costume cu aspect popular, până la pantaloni de trening și căciulițe.

La solicitarea Spotmedia.ro, PMB ne-a transmis că a avizat – pentru perioada 6- 9 noiembrie 2025 – desfășurarea „Festivalului Ciocolatei”.
Nu știm câtă ciocolată o fi fost la târg până să ajungem noi. Cert este că duminică seara predominau micii, hamsiile ținute pe tăvi descoperite, lângă turtă dulce și acadele, și hainele și niște bijuterii de tip fashion.

Pe pagina sa de Facebook, organizatorul nu vorbește despre „festivalul Ciocolatei”, ci despre Festivalul „Dulce de Toamnă”.
Avizul PMB, pentru organizarea acestui festival, i-a fost eliberat firmei Sc Authentic Technology and Events SRL.
Aceleiași firme, PMB i-a eliberat avize pentru încă 17 festivaluri în Parcul Izvor, în 2025:
- 21–24 martie – Festivalul Tradiții de Bunavestire
- 3–6 aprilie – Festivalul Neaoș de Merinde de Primăvară
- 10–13 aprilie – Festivalul Tradiții de Florii
- 8–11 mai – Festivalul Lipovenilor
- 15–18 mai – Festivalul Familiei
- 22–25 mai – Tradiții Aromâne
- 29 mai – 1 iunie – Festivalul celor mici
- 13–15 iunie – Festivalul Cireșelor
- 25–27 iulie – Festivalul Lipovenilor
- 29–31 august – Festivalul de Sfârșit de Vară
- 5–8 septembrie – Tradiții de Sfânta Maria
- 11–14 septembrie – Izvor, festival la grătar
- 18–21 septembrie – Festival de must bun
- 3–5 octombrie – Festivalul Toamnei
- 19 octombrie – Festivleac
- 23–26 octombrie – Festivalul lui Dumitru
- 13–16 noiembrie – Festivalul de merinde și artă stradală
Chiar dacă nu s-au ținut toate, e clar că firma și-a făcut un obicei din a organiza târguri în Parcul Izvor.
În perioada 20-21 septembrie, PMB se lăuda pe rețelele de socializare cu un program complex de Zilele Bucureștiului: tururi ghidate, spectacole, show-ul concurs de lumini iMapps (cu scenă separată pentru DJ și food court în Piața Constituției). A doua zi, duminică, a fost raliul internațional Gumball 3000.
Nicăieri n-a anunțat PMB atunci că - tot de Zilele Bucureștiului - a avizat în Parcul Izvor un festival numit „de must bun”. Imagini de la acel eveniment, mai jos:




Cine organizează târgurile
Firma căreia PMB îi avizează aceste festivaluri se numește Authentic Technology & Events SRL.
A fost fondată, în 2016, de Vlăduța Adam. Printre numerele de contact ale societății se numără și cel al lui Marius Adam. Îl puteți urmări aici, într-o emisiune în care invitat permanent era Dan Cristian Popescu, fost viceprimar al Sectorului 2, actualmente consilier general PSD.
La acel moment, Popescu vorbea despre importanța târgurilor pe care le făcea Adam, înainte de pandemie, în Parcul Național.
Sediul social al firmei este într-un bloc din satul Sâmpetru din Brașov.
Pe lângă astfel de târguri, firma organizează și evenimente în țară. Mai jos, o listă cu cele primite prin încredințare directă în 2024, a căror valoare ajunge la 1,5 milioane de lei.

Vlăduța Adam este acționară și în alte două firme, potrivit informațiilor de pe portalul cu informații de business listăfirme.ro:
- Authentic Center SRL, alături de Gabriela Putinei (pe care presa o cita, în 2018, cu detalii despre târgurile din Parcul Național din Sectorul 2. Detalii, aici).
- Intermetodics SRL, cu sediul în Sibiu, alături de Alina Maria Rîșniță. Firma se află în insolvență din martie 2025
Grupul Civic Izvor: „Fără târguri în parc!”
După ce organizatorii Nostalgia au făcut, în Izvor, o ediție a festivalului care a dăunat mai multor zone din parc, oameni din zonă s-au reunit în Grupul de Inițiativă Parcul Izvor. Este o comunitate de bucureșteni care folosesc parcul, care-l monitorizează și care luptă pentru a-l conserva.
La solicitarea Spotmedia.ro, Crina Dăscălescu - reprezentanta grupului civic - a precizat că, în continuare, membrii comunității își doresc sistarea târgurilor în parc.
„În continuare dorim ca astfel de târguri să nu mai fie în parc. Să găsească primăria locuri potrivite pentru astfel de evenimente, nu în parc”, a declarat Crina Dăscălescu.
La începutul lunii octombrie, Comunitatea Vrem Schimbare a lansat un apel. Printre altele, comunitatea civică anunța că mașinile comercianților blochează trotuarele din jurul Parcului Izvor. Și ridica o întrebare: a fost creat oare acest parc pentru grătare?
Găsiți materialul video realizat de Vrem Schimbare, aici.

De ce avem muzică vulgară, hamsie prăjită și căciulițe de vânzare, în parc, lângă Palatul Parlamentului?
Adevărul este că e destul de greu de înțeles de ce PMB acceptă astfel de evenimente în Parcul Izvor.
Dacă oamenii care tranzitează zona vor să mănânce și să bea, au chiar la ieșirea din parc - spre stația de metrou - covrigărie și shaormerie. Vizavi, sunt alte fast food-uri. Iar restaurantele de pe Bulevardul Regina Elisabeta și toate cele din Centrul Vechi sunt la numai câteva minute distanță.
Dacă vor muzică, de asemenea, se pot îndrepta spre zona Centrului Vechi, unde sunt cluburi cu specific divers, deschise până târziu în noapte.
Întrebarea este: unde să se ducă dacă vor o plimbare în liniște, prin natură, dacă parcul e sufocat de grătare, muzică vulgară la volum ridicat și comerț cu mărunțișuri?
Nu putem decât să sperăm că viitorul primar general - indiferent cum se va numi - va înțelege mai bine care e rostul unui parc din centrul Capitalei și nu va mai lăsa Izvorul să se sufoce în fum de mici și să răsune de muzică vulgară!
Parcul Izvor nu este, însă, singurul în care se face bâlci. Revenim, în zilele următoare, cu informații pe larg despre ce se întâmplă în celelalte parcuri ale Capitalei.
