Atacurile rebelilor houthi asupra navelor care tranzitează Marea Roșie afectează una dintre cele mai importante rute de transport maritim de mărfuri din lume. O închidere prelungită a acestei căi navigabile care face legătura cu Canalul Suez perturbă lanțurile globale de aprovizionare și ar putea crește prețurile mărfurilor. Primele efecte negative încep să se facă simțite.
Canalul Suez facilitează 10-15% din comerțul mondial, incluzând și exporturile de petrol, și 30% din volumul transportului global de mărfuri. Atacurile rebelilor houthi susținuți de Iran au perturbat comerţul internaţional pe această rută cheie între Europa şi Asia.
Cât timp navele vor fi obligate să evite zona și să renunțe la scurtătura prin Suez, transporturile vor dura mai mult, iar costurile vor crește.
Giganţii shipping-ului Maersk şi Hapag-Lloyd au decis deja să-şi trimită navele pe rute mai lungi şi mai scumpe, în jurul Capul Bunei Speranţe. Această rută adaugă zece zile la durata călătoriei între Asia şi nordul Europei, dar şi un milion de dolari în plus la consumul de carburant. Efectele se propagă în toată lumea, pentru că prin Suez trec tot felul de mărfuri, de la piese auto până la papuci din plastic.
Forţele americane şi britanice au lansat, joi noaptea, atacuri cu avioane de luptă şi rachete Tomahawk împotriva unor ţinte ale rebelilor houthi din Yemen pentru a restabili securitatea în Marea Roșie. Printre ţintele vizate s-au numărat sisteme radar, depozite şi locuri de lansare a dronelor, depozite şi locuri de lansare a rachetelor balistice şi depozite şi locuri de lansare a rachetelor de croazieră.
Loviturile sunt "un răspuns direct la atacurile fără precedent ale houthi", a anunțat președintele american Joe Biden, referindu-se la un total de "27 de atacuri" care au afectat "peste 50 de naţiuni" şi "au forţat peste 2.000 de nave" să-şi schimbe ruta pentru a evita zona.
În acest timp, tensiunea acumulată pe piața economică mondială continuă să crească după ce comerțul internațional a scăzut cu 1,3% din noiembrie până în decembrie, ca urmare a atacurilor asupra navelor cargo din Marea Roșie.
Retailerii avertizează că livrările vor suferi întârzieri, iar costul bunurilor transportate pe mare este în creștere, relatează CNN.
Vin vești proaste dinspre Capul Bunei Speranțe
Într-un raport bianual publicat marți, Banca Mondială arată că perturbarea rutelor cheie de transport maritim erodează rețelele de aprovizionare și crește probabilitatea blocajelor inflaționiste.
Șase din zece cele mai mari companii de transport de containere din lume - Maersk, MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM, ZIM și ONE - evită cu precădere sau complet Marea Roșie din cauza amenințării reprezentate de militanții houthi.
Pericolele pentru echipaje, încărcături și nave i-au forțat pe transportatori să redirecționeze vasele în jurul Capului Bunei Speranțe, ducând la întârzieri de până la trei săptămâni. Vincent Clerc, directorul general al Maersk, a spus joi pentru Financial Times că refacerea trecerii sigure prin Marea Roșie ar putea dura "câteva luni". "Ar putea avea consecințe destul de importante asupra creșterii economice globale", a adăugat el.
Costurile transportului au crescut deja și s-ar putea reflecta în prețurile pe care le plătesc consumatorii. "Cu cât durează mai mult întreruperile, cu atât mai puternice vor fi efectele stagflaționiste pentru economia globală", a scris pe X Mohamed A. El Erian, referindu-se la o combinație toxică de creștere economică zero și inflație ridicată.
Amenințarea prețurilor la energie este cel mai mare risc, potrivit Capital Economics. "Deși este puțin probabil ca întreruperile actuale din transporturi să perturbe tendința globală de scădere a inflației, o escaladare a conflictului militar ar putea crește prețurile la energie, care s-ar putea transfera asupra consumatorilor", au scris economiștii Simon MacAdam și Lily Millard.
Oxford Economics se așteaptă, totuși, ca inflația să continue să scadă, dar încă vede un risc de creștere a prețurilor. Dacă costurile transportului de containere se mențin în jurul nivelurilor actuale – aproape de două ori față de nivelul de la începutul lunii decembrie – acest lucru ar putea crește inflația mondială cu aproximativ 0,6 puncte procentuale, a scris Ben May, directorul cercetării macroeconomice globale al companiei.
Tesla suspendă producția în Germania
Tesla a anunțat vineri că va suspenda cea mai mare parte a activităţilor de producţie de la uzina sa din apropiere de Berlin timp de două săptămâni, din cauza perturbărilor de aprovizionare provocate de atacurile din Marea Roşie, informează Reuters.
Producătorul american de automobile electrice a precizat că va opri parţial asamblarea de SUV-uri Model Y la uzina de la Berlin, începând din 29 ianuarie şi până în 11 februarie, din cauza lipsei de componente, ca urmare a modificării rutelor de transport, în urma atacurilor asupra navelor din Marea Roşie.
"Conflictele armate din Marea Roşie şi modificările asociate ale rutelor de transport între Europa şi Asia via Capul Bunei Speranţe au un impact şi asupra producţiei la uzina de la Gruenheide. Perioadele considerabil mai lungi de transport creează un decalaj în lanţurile de aprovizionare", a informat Tesla.
Analiştii se aşteaptă ca şi alţi producători de automobile să sufere de pe urma consecinţelor create de conflictul din Marea Roşie.
"Bazându-se prea mult pe componente cheie din Asia, în special din China, a fost un posibil punct slab în lanţurile de aprovizionare ale oricărui constructor auto. Tesla se bazează puternic pe China pentru componente de baterii, care trebuie transportate în Europa prin Marea Roşie. Nu putem crede că ei sunt singurii în această situaţie ci doar primii care confirmă oficial", arată Sam Fiorani, vicepreşedinte la firma de analiză AutoForecast Solutions.
IKEA anunță întârzieri
Retailerul suedez de mobilier IKEA a avertizat că vor surveni întârzieri în transporturi și posibila lipsă din stocuri a unor produse.
De asemenea, retailerul britanic de articole vestimentare Next a transmis că, în cazul în care dificultățile de acces în Canalul Suez vor continua, ar putea apărea unele întârzieri în livrarea stocurilor în prima parte a anului.
Crocs a anunțat că produsele destinate Europei vor ajunge cu două săptămâni mai târziu pe continent. Producătorul de papuci și sandale nu se așteaptă, deocamdată, la un impact asupra afacerii, dar continuă să monitorizeze situația cu atenție.
Nu sunt singurele cazuri de acest gen. Afacerile din toată lumea sunt acum periclitate, iar mediul economic speră că perturbările se vor încheia curând. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, planul B ar fi să revină la strategiile de criză din timpul pandemiei.
De exemplu, brandul vestimentar newyorkez Abercrombie & Fitch (ANF) intenționează să folosească transportul aerian ori de câte ori e posibil pentru a evita întârzierile, potrivit unui e-mail către furnizori citat de Bloomberg. "Ne schimbăm modurile de transport și/sau căile de transport atunci când este justificat pentru a menține fluxul de mărfuri", a declarat pentru CNN un purtător de cuvânt al companiei.
Anul Nou Chinezesc dă traficul peste cap
Situația s-ar putea înrăutăți în următoarele săptămâni, deoarece companiile de transport se grăbesc să primească comenzi din China înainte de închiderea fabricilor pentru vacanța de Anul Nou Lunar din această țară.
"Următoarele cinci săptămâni de dinaintea Noului An Chinezesc de pe 10 februarie vor fi cele mai dificile pentru transportatori și pentru transport", subliniază Philip Damas, șeful grupului de consultanță în sectorul maritim Drewry Supply Chain Advisors.
Expertul se așteaptă ca după Anul Nou Chinzesc costurile de transport maritim să înregistreze o scădere.
Toate aceste efecte se adaugă la tendința transportatorilor maritimi de a crește costurile. "Prețurile all-in" de 5.000-8.000 de dolari per container pentru rutele comerciale majore din Asia sunt de 2,5 până la 4 ori peste nivelurile normale din această perioadă a anului, potrivit estimărilor lui Judah Levine, șeful de cercetare la firma de logistică Freightos.
Totuși, prețurile încă se află cu 45-75% sub nivelurile de vârf din timpul pandemiei, când cererea de livrări de produse a intrat în coliziune cu blocajul din sectorul de aprovizionare creat de lipsa de containere și congestionarea porturilor, subliniază Levine.
Criza din Marea Roșie se adaugă problemelor deja existente din transportul maritim de mărfuri, traficul din Canalul Panama fiind deja restricționat din cauza secetei severe.
Momentan, porturile importante din Europa și Statele Unite, inclusiv cele din Rotterdam, Los Angeles, New York și New Jersey, au fost puțin afectate de blocajul din Marea Roșie, dar sunt în alertă. "Este încă o întrerupere în lanțul de aprovizionare. Acest lucru nu va dispărea în trei sau patru săptămâni", a declarat Gene Seroka, directorul executiv al portului Los Angeles, despre criza provocată de rebelii din Yemen.
Chiar dacă atacurile din Marea Roșie ar înceta astăzi, permițând celor mai multe vapoare să traverseze, primele efecte tot s-ar putea resimți peste ceva timp, apreciază un expert de la compania americană de transport C.H. Robinson. "Întreruperea și întârzierile vor dura o perioadă importantă de timp pentru a se rezolva", a mai spus acesta.