Adriana Bordeanu și-a dorit și a reușit să-și urmeze pasiunile. Este actriță, improvizatoare și trainer. Iubeşte improvizaţia pentru că i-a schimbat viaţa, de aceea profită de orice ocazie să ajute fenomenul să crească frumos. Din 2019 s-a alăturat echipei de organizare a Festivalului Național de Improvizație. Cea de-a zecea ediție a festivalului se desfășoară în perioada 15-18 septembrie la Recul.
Biletele și abonamentele sunt disponibile pe Eventbook. Programul poate fi consultat pe improfest.ro.
Festivalul Național de Improvizație a ajuns la a zecea ediție. Ce eforturi și provocări presupune organizarea unui astfel de eveniment cultural?
Provocarea cea mai mare este să reușim să dedicăm destul timp risc managementului în faza de planificare a proiectului. Efortul cel mai mare, pentru mine, este strângerea de fonduri. După aceste două hopuri nu mai simt greutatea restului muncii organizatorice, pentru că am în minte încontinuu atmosfera ultimului festival și îmi amintesc instantaneu „de ce”-ul de anul acesta.
Spre deosebire de alte evenimente de profil sau de alte ediții, ați ales ca în 2022 să produceți majoritatea spectacolelor din program. Cum ați ajuns la această formulă și de ce?
Succesul producției de anul trecut, spectacolul produs de festival Lyric Hotel&Spa, și continuarea frumoasă a proiectului după încheierea festivalului ne-au convins încă de anul trecut că producția de spectacole e o adiție bună pentru festival și pentru comunitate și că trebuie neapărat păstrată.
Apoi când ne-am așezat să ne imaginăm ediția de anul acesta care este și ediție aniversară, am simțit toate că e nevoie de o schimbare majoră care să resusciteze comunitatea chinuită de ultimii ani de pandemie.
Restricțiile și incertitudinea au născut o oboseală care s-a reflectat în numărul de inițiative pe care le-am numărat în ultimul an.
Luând în considerare toate cele de mai sus, noua structură pentru festival a venit firesc în mintea noastră.
Castingurile au trezit un entuziasm care ne-a bucurat tare și felul în care se desfășoară repetițiile ne confirmă că de asta aveam nevoie și că am făcut the right call.
Care au fost cele mai mari dificultăți întâmpinate, dar și cele mai mari mulțumiri de până acum, ca organizator, dar și ca improvizator?
Cea mai mare dificultate ca organizator a fost în primul an pandemic când a trebuit să avem pregătite trei scenarii în funcție de ce decizii surpriză aveau să apară de pe o zi pe alta. În comparație cu ce am trăit atunci, organizarea festivalului anul trecut și anul acesta este floare la ureche.
Cea mai mai mare mulțumire am simțit-o la ediția de anul trecut când am văzut bucuria celor de pe scenă și am auzit râsetele publicului. După o perioadă așa lungă de restricții, după atât de multă tensiune și separare, am fost împreună sub cerul liber la Amfiteatru la TNB. A fost efectiv magic și pentru Adriana improvizatoare și pentru Adriana organizatoare. De-asta fac ce fac, pentru sentimentul acela de apartenență.
Găzduiți în fiecare an ateliere de improvizație, dedicate comunității pe care ați creat-o. Ce ați pregătit pentru această ediție?
Avem niște ateliere foarte faine cu Joe Bill și Órla Mc Govern. Multe locuri deja s-au ocupat și nu mă miră, pentru că trainerii sunt foarte buni, iar titlurile atelierelor își fac reclamă singure: Scene brain / Game brain, The First 30 Seconds, Stories from the heart, Organic Longform Basics, Story Chain.
Dacă ar fi să recomand doar unul mi-ar fi foarte greu. Încă încerc să aleg la ce să merg. Dacă o să-mi permită timpul o să particip efectiv la toate și gata.
Ca în fiecare an avem ateliere pentru începători, pentru intermediari, dar și ateliere pentru toate nivelurile.
Mai multe detalii găsiți pe site - https://improfest.ro/workshops/
Cum se învață improvizația în România și unde pot face asta adolescenții sau adulții? E mai simplu pentru actori sau pentru studenții la actorie?
Sunt mai multe școli de improvizație private. Există cursuri de short-form, de long-form, cu module multiple. Și există oferte de cursuri nu doar pentru adulți și adolescenți, ci chiar și pentru copii. Unii merg la aceste cursuri doar pentru dezvoltare personală, iar alții își doresc să ajungă și pe scenă.
Clar e mai simplu pentru actori sau studenți la actorie, pentru că au deja antrenament în a se expune în fața publicului, au exercițiu de vorbire și mișcare scenică și lucrează deja cu emoțiile lor.
Ce e mai greu este să nu pună presiune pe ei să fie buni. Anxietatea de performanță este mai mare la actorii care se apucă de improvizație. Un trainer bun vede și întâmpină aceste blocaje.
Dacă ar fi să alegi trei calități esențiale pentru un improvizator excepțional, care ar fi acelea?
Disponibilitate de joacă, actorie bună și inteligență.
Descrie-ne puțin lumea teatrul de improvizație, pentru cei care n-au ajuns încă să o cunoască.
E o lume în care lucrezi cu emoțiile, cu gândurile și cu preocupările tale. E o lume foarte jucăușă în care antrenăm constant atenția și flexibilitatea, și cel mai important empatia. Nu e o lume lipsită de ego și orgoliu, dar cred că le identificăm mai repede decât în alte părți. Și îmi place mult să cred că toți lucrăm la a fi mai buni, între noi și cu noi înșine.
Care ar fi, din punctul tău de vedere, spectacolele de neratat atât pentru publicul larg, cât și pentru fani?
You’ve got Improv - comedie romantică muzical. Nu de alta, dar joc și eu în el 😀
Găsiți tot programul aici https://improfest.ro/program/