De la jumătatea lui august – adică de aproape 2 luni – în centrul Capitalei, se aplică, în sfârșit, reguli de parcare.
În tot acest timp, cu mii de amenzi, Compania Municipală Parking SA a convins parte dintre șoferi să își lase mașinile regulamentar, contra cost, pe locurile de parcare marcate cu albastru.
Mulți alți șoferi s-au obișnuit, însă, să parcheze tot alandala, puțin mai departe de centru, unde încă nu se aplică nicio regulă. Și unde legea o fac, momentan, doar parcagiii ilegali.
Am reluat – în dimineața zilei de marți, 11 octombrie – traseul pe care l-am parcurs pe 16 august, prima zi în care s-au aplicat regulile de parcare în Centru Vechi.
Din zona Pieței Unirii, am plecat pe Splaiul Independenței. La intersecția cu Strada Dumitru Râureanu, un BMW era lăsat pe trecerea de pietoni. În același loc era parcată, pe 16 august, o altă mașină.
Mai departe, la intersecția Splaiului Independenței cu Strada Ilfov, Administrația Străzilor a montat stâlpișori. Așa că șoferii nu mai au cum să urce cu mașinile pe trotuar, cum făceau până nu demult.
Din păcate, pe aceeași stradă Ilfov, sunt și șoferi care parchează ilegal fără să pățească nimic. Spre exemplu – la ieșirea pe Strada inginer Guglielmo Marconi (unde sunt marcate locuri cu linie albastră) – erau cel puțin 7 mașini parcate ilegal.
Patru dintre ele sunt pe un trotuar.
Iar vizavi sunt alte 3 mașini, de asemenea, parcate pe trotuar, pe spații nemarcate, exact lângă locurile trasate cu albastru pe care le gestionează CM Parking SA.
Una dintre ele – un Volkswagen Golf albastru - are număr de Argeș și este condusă (sau transportă) de un polițist. Era parcată ilegal, exact în același loc, și pe 16 august și avea, la lunetă, o șapcă de polițist.
Mai jos puteți vedea fotografia din 11 octombrie comparată cu cea de pe 16 august. Un om al legii și-a „rezervat” loc de parcare pe domeniul public.
La capătul Străzii Ilfov, continuăm pe Strada Mihai Vodă. Vreo două mașini sunt parcate ilegal, pe carosabil. Restul, pe locuri marcate cu albastru.
Pe Strada Domnița Anastasia se parca pe trotuarul din dreapta, până nu demult. Acum nu se mai poate pentru că Administrația Străzilor a montat stâlpișori.
La fel și pe Strada Eforie. Pe 16 august, trotuarul era plin de mașini parcate. Astăzi, e liber, tot datorită stâlpișorilor.
În parcările din preajma Primăriei Generale erau, pe 16 august, mai mulți taxatori și inspectori constatatori ai Companiei Parking SA decât mașini parcate.
Iar puținii șoferi care, totuși, parcau atunci lângă PMB luau și amenzi, din cauză că nu achitau la timp orele de parcare.
Între timp, lucrurile s-au schimbat. Ambele parcări din preajma primăriei erau aproape pline.
De această dată, n-am mai văzut decât o singură taxatoare. E semn că oamenii s-au obișnuit să-și achite parcarea și nu mai e nevoie de mobilizarea prea multor angajați de la CM Parking SA, în această zonă.
Pe strada Johan Gutenberg era haos, înainte de 16 august. Acum nu mai e nicio mașină parcată ilegal.
Iar multe dintre locurile marcate cu albastru sunt goale.
În schimb – la numai câteva sute de metri mai departe, pe strada Silfidelor, sunt încă mașini parcate în plină stradă, într-un loc fără niciun marcaj. Iar unele chiar încurcă traficul.
Pe strada Schitu Măgureanu, pe trotuarul de lângă Cișmigiu, sunt locuri de parcare cu plată marcate cu linie albastră. E o parcare ordonată.
În schimb, pe cealaltă parte a străzii, se parchează haotic. Spre exemplu, la intersecția cu Strada Sfântul Constantin am găsit situații absurde. Mai exact, din cauză că s-au montat stâlpișori pe trotuar, șoferii nu mai pot să își urce mașinile. Așa că le lasă pe carosabil și blochează bretelele de acces.
De cealaltă parte a parcului, în Piața Walter Mărăcineanu, pentru multe dintre locurile marcate cu albastru au abonamente instituțiile din zonă. Nu sunt multe, așa că se ocupă destul de repede.
Iar cine nu mai găsește loc parchează direct pe mijlocul aleii. Cei care ocupă locurile marcate sunt obligați să plătească parcarea. Cei care își lasă mașina în drum nici n-ar avea cum să plătească, nici dacă ar vrea. Legea nu-i permite administrației Capitalei să încaseze taxe de parcare de pe urma unor locuri nemarcate.
Pe Strada Ion Brezoianu, trotuarele sunt, fără doar și poate, mai libere decât erau înainte de 16 august, când au început să se aplice noile reguli de parcare.
Dar și în această zonă au apărut, din nou, mașinile parcate ilegale.
Iar pe o stradă din vecinătate – adică pe Aristide Demetriade – deși au zonă de parcare semnalizată cu indicator, șoferii au început, totuși, să se urce cu mașinile pe trotuar.
N-am găsit niciun taxator în zonă să-l întrebăm de ce stau lucrurile așa.
Pe Strada Ion Câmpineanu, în față la Sala Palatului, lucrurile par să stea un pic mai bine. Mai sunt mașini parcate ilegal.
Însă pe 16 august marea parcare cu plată era aproape goală, iar trotuarele din zonă erau pline de mașini parcate ilegal. Între timp, lucrurile s-au schimbat în bine.
Încă mai sunt mașini parcate ilegal, pe trotuare și pe carosabil. Dar nu la fel de multe ca în urmă cu 2 luni.
Parcarea cu plată – cel puțin în fața Sălii Polivalente – era plină, marți dimineață.
Iar pe trotuarul din vecinătate, o singură mașina mai era parcată ilegal.
Unde parchează bucureștenii care nu vor să dea bani la primăriei
Chiar dacă în centru nu mai sunt atât de mulți taxatori ca la jumătatea lunii august, șoferii au șanse mici să scape de amenda de 200 de lei, dacă nu achită la timp taxa de parcare sau dacă își lasă mașinile pe trotuar.
Pot, însă, în continuare să parcheze anapoda, fără să pățească nimic, dacă reușesc să prindă loc pe una dintre străzile pe care nu sunt marcate locuri, cum ar fi Blănari. Aici fiecare parchează unde și cum vrea, dacă prinde loc.
Dacă se îndepărtează cu câteva sute de metri de centru.
Spre exemplu, pe străzile Sfinții Apostoli, Apolodor și Poenaru Bordea – la mică distanță de Piața Națiunile Unite – singura care făcea legea în parcare, marți dimineață, era o femeie care bloca cu lăzi porțiuni de carosabil.
Apoi, îndemna șoferii care treceau prin zonă să parcheze. Ridica lăzile și îi ghida. Evident, contra cost. În cele câteva minute pe care le-am petrecut în zonă, femeia a ghidat șoferi să parcheze inclusiv pe treceri de pietoni și în intersecții.
Mulți alți șoferi își lăsaseră deja mașinile pe trotuare.
La fel stau lucrurile și pe Bulevardul Națiunile Unite. Trotuarele sunt pline de mașini parcate ilegal.
Compania de Parking: 700.000 de lei din taxe de penalități. Suntem pe drumul spre normalitate
L-am întrebat pe directorul Companiei Municipale Parking SA, Cristian Constantin Olaru, dacă șoferii bucureșteni s-au obișnuit cu noile reguli. E drept că mulți încearcă să le evite. Dar cei care parchează, totuși, pe stăduțele din centru achită taxele sau devin recalcitranți și le pun probleme taxatorilor și agenților constatatori (care verifică dacă șoferul a achitat taxa de parcare și dacă a depășit sau nu timpul de ședere plătit - n.red.)?
„Semnalele pe care le avem din stradă sunt, în general, pozitive, în sensul în care cetățenii se conformează voluntar și achită anticipat taxa de parcare.
Un alt semn pozitiv îl reprezinta faptul că, pe adresa de corespondență a companiei, primim numeroase petiții prin care cetățenii ne solicită să înființăm locuri de parcare în zonele unde aceștia locuiesc.
Este un semn că suntem pe drumul spre normalitate. În ceea ce privește incidentele, acestea au existat și înainte de luna august, deci nu putem spune că ne aflam în fața unui fenomen”, a precizat Cristian Constantin Olaru pentru spotmedia.ro.
Acesta precizează că, de la jumătatea lunii august și până astăzi, compania municipală a colectat aproximativ 700.000 de lei din taxa de penalitate (în cuantum de 200 de lei și care și se impută celor care parchează pe un loc public marcat cu linie albastră fără să achite, în avans, cel puțin o oră de staționare - n.red.).
E un fel de amendă, doar că, din rațiuni juridice, se numește „taxă de penalitate”. Dacă a strâns circa 700.000 de lei înseamnă că până acum compania a dat în jur de 3.500 de astfel de amenzi. Și continuă să le aplice.
Deja se văd unele semne că șoferii încep să parcheze cu mai mare grijă, pe câteva străzi. Rămâne să vedem dacă PMB și CM Parking SA vor reuși să extindă, treptat, zona în care aplică strict acest regulament și dacă vor reuși să elibereze trotuarele de mașini pe o zonă însemnată.
Toate fotografiile pentru acest fotoreportaj au fost realizate de Alexandru Nistor