Nervi și confuzie în prima zi cu reguli de parcare, în București: Au luat amenzi șoferi care au plătit taxa, dar au scăpat cei cu mașini urcate pe trotuar - Fotoreportaj

Nervi și confuzie în prima zi cu reguli de parcare, în București: Au luat amenzi șoferi care au plătit taxa, dar au scăpat cei cu mașini urcate pe trotuar - <span style="color:#990000;font-size:100%;">Fotoreportaj</span>

Marți, pe 16 august, în centrul Capitalei, unii dintre șoferi au scăpat de amendă, cu toate că și-au lăsat mașinile aiurea, pe trotuare sau în alte locuri în care parcarea e interzisă.

Alți șoferi au fost sancționați, deși parcaseră legal și chiar achitaseră tarif de parcare. Doar pentru că Primăria Municipiului București (PMB) nu i-a avertizat din timp că riscă să ajungă în această situație.

Iată cum a fost posibil și cum s-a desfășurat prima zi în care, în centrul Capitalei, s-a aplicat, în sfârșit, un regulament de parcare adoptat în urmă cu 3 ani de Consiliul General al Municipiului București (CGMB).

E trecut de 09:30 și pe strada Anghel Saligny – în parcarea publică cu plată de la intrarea dinspre Splaiul Independenței – e agitație.

O șoferiță s-a întors la mașină și discută cu un inspector constatator al Companiei Municipale de Parking SA. Tânărul – îmbrăcat într-un tricou albastru deschis și cu niște acte în mână - îi arată femeii că i-a pus în geam o notificare.

Aceasta își apleacă puțin capul și se uită circumspectă. Ce notificare, dacă ea a plătit deja parcarea?!

Se mai apropie un agent constatator. Și apoi, rând pe rând, atrași de discuție, 3 taxatori ai companiei Parking SA.

Inspectorii încearcă să o convingă pe femeie că au dreptate și că doar aplică un regulament de parcare. Nu trec nici câteva minute că femeia se enervează și ridică glasul. Se aude în toată parcarea: „Nu, nu! Vă dau în judecată!”, spune șoferița și se îndepărtează cu pași grăbiți.

Atenția inspectorilor constatatori se îndreaptă asupra lui Florin, un tânăr care a parcat în vecinătate. Și lui îi spun că i-au aplicat o „suprataxă” de 200 de lei. Îi arată hârtia de pe parbriz.

EE0A06401
Trei taxatori și doi inspectori constatatori pentru un șofer sancționat pentru că a întârziat 10-15 minute să elibereze locul de parcare, pe strada Anghel Saligny

Florin ia hârtia, se uită la ea și discută puțin cu inspectorii din fața sa. Nu țipă, nu amenință cu tribunalul. Doar ridică din umeri, buimăcit. În cele din urmă, se urcă în mașină, pune notificarea pe scaunul din dreapta și dă să plece. Ne răspunde la câteva întrebări, înainte să demareze.

ADVERTISING

„Nu înțeleg și nu mi se pare deloc confortabilă situația. Am plătit parcarea! S-a prelungit cu 10 minute întâlnirea la care am participat. Când m-am întors la mașină, aveam notificarea în geam. Nu știu dacă o voi plăti (suprataxa - n.red.). O să mă sfătuiesc și cu avocații firmei și voi vedea dacă o contestăm sau nu.

Nu e vorba de 200 de lei. Nu e vorba despre bani, ci despre principiu. Am plătit parcarea!”, a mai spus Florin pentru spotmedia.ro.

În capătul opus al străzii Anghel Saligny (la intersecția cu bd. Regina Elisabeta) e sediul central al Primăriei Municipiului București.

Parcările din ambele părți ale instituției au fost deschise publicului, cu plată, dar sunt aproape goale. Echipele de taxatori și inspectori constatatori – veniți în număr mai mare decât în alte zile – se plimbă, vorbesc și monitorizează puținele mașini parcate.

În schimb, în spatele unui alt rând de clădiri, pe străzi ca Johan Gutenberg și Silfidelor, șoferii continuă să parcheze și pe porțiuni nemarcate de șosea, claie peste grămadă, blocându-și unii altora ieșirea.

Vizavi de sediul PMB, o Dacie Duster a Poliției Locale a Municipiului București a parcat la intrarea în Cișmigiu.

Sunt, însă, și străzi pe care schimbarea în bine e vizibilă. Spre exemplu, pe Ion Brezoianu, altădată sufocată de mașini - lăsate chiar și în mijlocul drumului uneori - acum autoturismele erau parcate ordonat, pe locurile marcate.

Urcăm pe strada Schitu Măgureanu, pe cealaltă parte a Cișmigiului. Și aici e ordine pe partea din dreapta a străzii, unde sunt trasate, cu vopsea albastră, locurile publice cu plată ale CM Parking SA.

De regulă, la această parcare lucrează un taxator. Acum sunt mai mulți. În plus, li s-au alăturat și inspectori constatatori.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Pe cealaltă parte a străzii, însă, bucureștenii au parcat haotic. Nu una, ci două bretele de acces sunt complet blocate de mașinile lăsate cu o roată pe trotuar și cu una pe carosabil.

EE0A0703
O primă bretea blocată de mașini parcate ilegal

Momentan, n-a venit timpul intervențiilor în aceste zone. Campania anunțată de PMB se referă doar la locuri marcate cu albastru. Aici ar trebui să intervină Primăria Sectorului 5 și să ridice mașini. Și n-o face.

EE0A0717
A doua bretea blocată de mașini parcate anapoda

Cine a parcat pe trotuar scapă de amendă

Pe strada Eforie am numărat, de dimineață, vreo 3 echipe de televiziune. E un loc bun pentru live-uri. Aici se întâmplă mai multe lucruri simultan.

EE0A0530
Strada Eforie, pe care se pun stâlpi opritori, se mută mașini parcare pe trotuar și se fac live-uri de presă, marți dimineață

Din partea de sus a străzii, muncitori de la Administrația Străzilor din cadrul PMB au început să spargă pavajul ca să monteze stâlpișori de limitare a accesului mașinilor pe trotuar.

EE0A0606
Angajați ai Administrației Străzilor sparg pavajul ca să monteze stâlpi opritori care împiedică mașinile să urce pe trotuar

În josul străzii, ca să le facă loc, mai mulți polițiști pășesc grăbiți, încercând să elibereze trotuarul de mașini parcate.

Le-au pus șoferilor pe parbriz notificări prin care să-i înștiințeze că parcarea ilegală e o contravenție care se penalizează. Amenda începe de la 2 la 5 puncte de amendă (adică între 300 – 725 lei), dar și puncte de penalizare (care, cumulate, pot duce la ridicarea permisului de șofer).

Acum, oamenii legii sună proprietarii mașinilor, ca să-i convingă cu vorba bună să le mute de pe trotuar.

ADVERTISING

Am întrebat un polițist local dacă șoferii vor plăti sau nu amenda și dacă li se vor contoriza punctele de penalizare.

„Dacă vin și le mută, nu. Au fost doar atenționări. Suntem într-o situație de urgență aici, încercăm să eliberăm repede trotuarul. Dacă se va repeta, vor plăti”, ne răspunde polițistul local.

EE0A0554
Polițiști locali care încearcă să-i convingă pe cetățeni să își mute mașinile, ca să nu-i amendeze

Cu alte cuvinte, bucureștenii care au parcat marți dimineață legal, cu bani, pe locuri marcate, vor achita „suprataxa” de 200 de lei, pentru că și-au depășit cu câteva minute timpul de ședere deja plătit. Și asta - cel puțin din câte au spus ei - în principal, din cauză că n-au înțeles că nu pot achita și la final diferența de bani datorați CM Parking SA.

În schimb, șoferii care au parcat pe trotuar, ilegal, nu vor plăti absolut nimic dacă acceptă să-și mute mașinile când le cer polițiștii.

E o situație absurdă, nedreptă, pe care cel mai probabil Primăria Municipiului București n-a anticipat-o. Altfel, de ce ar fi permis să se întâmpla așa ceva?

Evident, șoferii de pe strada Eforie n-au fost singurii care au parcat pe trotuar. Pe strada Ilfov, vizavi de Judecătoria Sectorului 3, era parcată, tot pe trotuar, o mașină care avea la lunetă o șapcă de polițist.

1
Mașină cu șapcă de polițist la lunetă, parcată pe trotuar, pe strada Ilfov, vizavi de Judecătoria Sectorului 3

La câteva străzi distanță, alte reguli

Parcarea din fața Sălii Palatului e aproape goală.

EE0A0797
Parcare aproape goală, în față la Sala Palatului

În schimb, în fața parcării, pe strada Ion Câmpineanu, pe carosabil, parchează o mulțime de mașini, chiar sub semnul „oprirea interzisă”.

EE0A0786
Mașini parcate sub semnul de „Oprire interzisă” pe strada Ion Câmpineanu

De asemenea, sunt lângă parcare trotuare pline cu mașini, pe care nu le ridică nimeni și care nici măcar nu aveau notificări pe parbriz.

EE0A0793
Mașini pe trotuar, în preajma parcării cu plata de la Sala Palatului, care ieri la prânz era aproape goală

Unele sunt parcate pe trotuar, chiar la stradă. Le-ar putea ridica Primăria Sectorului 1? Dacă da, momentan nu o face. Am încercat marți, fără succes, să aflăm câteva detalii.

EE0A0788
Mașini parcate pe trotuar, în față la Sala Palatului, pe strada Ion Câmpineanu

În apropiere, în piața Walter Mărăcineanu, sunt mai puține mașini decât de obicei. E perioadă de concedii și asta se simte, mai ales că majoritatea locurilor trasate cu albastru sunt închiriate de instituțiile din zonă.

EE0A0756
Locuri de parcare publice cu plată, în Piața Walter Mărăcineanu, de lângă Parcul Cișmigiu

Cine spune că intră doar să depună o hârtie mai lasă mașina și în mijlocul drumului. Nu-i un capăt de țară și nu se lasă cu amenzi și suprataxe!

Taxatoarea angajată la Parking SA ne-a spus că aici șoferul nu pățește nimic, chiar dacă întârzie 10-15 de minute peste perioada pentru care și-a achitat locul de parcare marcat cu albastru.

Doar dacă întârzie o oră sau chiar mai multe și nu dă semne că s-ar mai întoarce la mașină, ea cheamă o echipa de la compania municipală, care-i va bloca roata șoferului rău-platnic. Iar deblocarea costă 200 de lei.

Și-atunci, cum de șoferii care au parcat de dimineață pe strada Anghel Saligny, lângă PMB, s-au ales cu „suprataxă” de 200 de lei pentru câteva minute de întârziere?

Ce spune directorul general al Parking SA

L-am întrebat pe directorul general al Parking SA, Cristian Constantin Olaru, cum ar trebui, de fapt, să procedeze angajații companiei municipale: să aplice „suprataxă” pentru orice întârziere de câteva minute? Sau să fie mai îngăduitori?

„Norma este ceea ce s-a întâmplat în prima situație pe care ați descris-o, cea de pe strada Anghel Saligny. Regulamentul prevede că plata parcării se face anticipat. În aceste condiții, cetățeanul are obligația de a ști când îi expiră parcarea și să ajungă la mașină înainte. Sau să dea SMS (ca să mai plătească pentru o perioadă, în avans - n.red.).

Inspectorul constatator are un program independent față de casier. Trece și scanează mașina. Și vede că ea ocupă un loc de parcare pentru care nu s-a plătit. El nu știe dacă șoferul a întârziat cu plata 5 minute sau 20 de minute. Și atunci este obligat, când constată că locul nu e plătit, să aplice sancțiunea. E o chestiune automată.

E posibil să apară situații în care persoana întârzie justificat doar 10 minute și, totuși, se alege cu suprataxa. Uman, înțeleg astfel de situații. Și înțeleg că se pot întâmpla multe.

Dar gândiți-vă că, în viitor - potrivit planului de investiții al companiei - această operațiune va fi realizată de niște vehicule electrice, care vor avea un sistem de 6-8 camere deasupra. La o viteză de 50 km/h, acele vehicule cu camere vor scana numerele mașinilor, vor trimite informațiile într-un data center. Și de acolo, automat, se vor emite sancțiunile către cei care nu plătesc.

EE0A0630
Inspector constatator la Compania Municipală de Parking SA

Ceea ce facem acum e ca și un proces automat.

De dimineață sunt pe teren și, într-adevăr, am constatat că ai mei (salariați -n.red.) înțeleg diferit modul în care trebuie să funcționeze sistemul. Dar a fost prima zi. Sunt sigur că, ușor-ușor, mergem spre varianta corectă de a face lucrurile”, a precizat directorul CM Parking Sa pentru spotmedia.ro.

Mult mai ușor ar fi fost, însă, dacă PMB sau compania municipală Parking SA ar fi găsit modalitatea de a-i informa pe șoferi că până și câteva minute de depășire a perioadei pe care au plătit-o pentru parcare îi vor costa 200 de lei.

Dacă această informație ar fi fost corect și suficient prezentată bucureștenilor, e puțin probabil ca ziua de marți să fi început cu sancțiuni.

O stradă pe care parcagiii ilegali fac legea

Toate străzile despre care am vorbit până acum sunt în Zona tarifară 1 de taxare a parcării de reședință. Iar asta înseamnă că ora de parcare costă 5 lei. Și că abia din a treia oră consecutivă prețul crește la 10 lei/h (ca măsură de descurajare a parcării de lungă durată, în centrul orașului).

Există, însă, și câteva străzi în Zona tarifară 0, unde costul parcării este dublu. Cu alte cuvinte, ora de parcare costă 10 lei. Iar din a treia oră consecutivă, prețul orar se dublează.

O astfel de arteră este Strada Doamnei.

Ieri, în jurul prânzului, singurul care se ocupa de parcare pe această stradă era un parcagiu ilegal, slab, tatuat și îmbrăcat cu haine țipătoare. El dirija mașinile, el lua banii de la șoferii care parcau pe locuri de 10 lei ora.

EE0A0824
Parcagiu ilegal, pe Strada Doamnei din Centru Capitalei

După ce ne-a văzut că-i facem mai multe poze, și-a chemat un prieten. De această dată, unul mai solid, care s-a instalat la mică distanță de noi și a început să ne arunce priviri nemulțumite.

Directorul general al Companiei Municipale de Parking SA, Cristian Constantin Olaru, ne-a spus că marți au fost mobilizați mai mulți angajați pe străzile din jurul PMB pentru că se aștepta la un număr mai mare de mașini care să vină și să parcheze în zonă.

„Acesta este motivul pentru care am alocat mai mulți oameni în acele parcări. Pe strada Doamnei nu am alocat oameni, pentru că e un număr mai mic de locuri de parcare și pentru că multe sunt deja închiriate pe bază de abonament.

Mai ales acum, că sunt și concedii, nu stăm deloc bine cu resursa umană. Nu avem câți oameni ne-ar trebui. Dar pentru zonele de centru vom reuși să acoperim”, a mai spus directorul general al CM Parking SA.

Rămâne să vedem în cât timp se vor obișnui șoferii bucureșteni cu noile reguli.

De asemenea, rămâne să aflăm dacă - măcar de acum încolo - liderii PMB vor reuși să aplice reguli cu mai multă grijă pentru oamenii care i-au ales. Sunt cu toții bucureșteni care merită să fie mai întâi informați și ghidați. Și, abia când demonstrează că nu vor să urmeze regulile comunității, să fie amendați.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇