Ca să le poată face pietonilor loc pe trotuare și pe spații verzi, dar și ca să fluidizeze traficul rutier pe străzile înguste, primăriile de sector trebuie nu doar să dea amenzi, ci să aibă și capacitatea să ridice mașinile parcate ilegal.
Sunt primării în București care ridică, deja, sute de mașini pe lună. Dar sunt și unele care nici n-au început încă să se ocupe de asta.
Iată cum stau lucrurile, în fiecare sector.
Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, a postat de mai multe ori, pe Facebook, mesaje în care anunța că se ridică mașini parcate anapoda și că se depozitează la Odăi (unde are bază Administrația Domeniului Public Sector 1 - n. red.). La un moment dat, primarul a postat și o fotografie cu un Ferrari galben ridicat de pe Bulevardul Ion Mihalache. Mai mulți cetățeni au comentat atunci, la postarea primarului, susținând că e exercițiu de PR să anunți ridicarea unui Ferrari, în condițiile în care trotuarele din sector rămân sufocate de mașini pe care nu le ridică nimeni.
Ca să înțelegem mai bine cum stau lucrurile, am cerut în scris, încă de pe 19 august, Primăriei Sectorului 1 să ne să spună:
- ce utilaje pentru ridicat mașini deține și cine le folosește
- unde sunt depozitate mașinile și ce capacitate are fiecare dintre aceste spații
- cât plătește primăria ca să ridice o mașină
- cât plătește un cetățean ca să își recupereze mașina. Și care e suma maximă achitată, până acum, de un șofer.
- câte mașini a ridicat în primele 7 luni ale acestui an
Primăria condusă de Clotilde Armand a fost singura dintre cele 6 de sector din București care nu a dorit să răspundă niciuneia dintre întrebările formulate de spotmedia.ro.
Consiliul Local al Sectorului 1 a adoptat, prin HCL 135/14 iulie 2021, un regulament în care se menționeză că de ridicarea mașinilor se pot ocupa ADP Sector 1 sau - dacă Administrația nu are capacitatea - o pot face și firme special contractate în acest sens. Clotilde Armand a postat pe Facebook un mesaj prin care susținea că au fost contractate cu mare dificultate firme care să se ocupe de ridicarea mașinilor. Dar nu a menționat cum se numesc acele firme.
UPDATE Ulterior, tot pe Facebook, Clotilde Armand a anunțat duminică, pe 16 octombrie, după publicarea acestui articol, că în ultimele 6 luni în sector s-au ridicat 700 de mașini parcate ilegal.
Potrivit regulamentului, pentru autoturisme, taxa de ridicare este de 200 de lei, iar transportul mașinii (probabil la Odăi) costă 150 de lei. Sumele sunt stabilite, de fapt, în Codul Rutier și preluate de administrația locală.
Prima zi de depozitare a mașinii costă 75 de lei, iar următoarele, câte 25 de lei.
Dacă vrea să își recupereze mașina, proprietarul trebuie să achite toate aceste costuri.
Sectorul 2: Nu se ridică mașini, până la adoptarea unui regulament
Primăria Sectorului 2 ne-a transmis că deține deja două utilaje pentru ridicare de mașini, dar și o macara de mari dimensiuni. Și a alocat bani pentru a cumpăra încă 3 utilaje.
Dar momentan nu ridică mașini, din cauză că nu are regulament care să stabilească, în mod clar, procedurile și costurile operațiunilor.
A conceput un astfel de regulament, care s-a aflat până nu demult în dezbatere publică.
Documentul respectiv prevede procedura tehnică prin care se ridică mașina parcată ilegal. Dacă proprietarul se prezintă la locul în care a parcat în timp ce mașina îi e ridicată și e de acord să achite cheltuielile lucrării, nu mai e nevoie ca autoturismul să fie transportat și depozitat în altă parte.
Primăria Sectorului 2 propune costuri similare cu cele din Sectorul 1 pentru ridicarea mașinii (adică 200 de lei) și pentru transportul ei la locul de depozitare.
În schimb, primăria condusă de Radu Mihaiu își propune să ia taxă de 150 de lei/zi pentru ziua de depozitare a mașinilor ridicate.
Pentru depozitarea mașinilor în primele 30 de zile, Primăria Sectorului 2 vrea să amenajeze un spațiu pe Aleea Bistricioara. Iar în cazul în care proprietarul nu își revendică autoturismul în prima luna, acesta va fi mutat într-un alt spațiu de pe Bd. Biruinței nr. 147 -149 din orașul Pantelimon.
Sectorul 3: Cât a scos cel mai mult din buzunar un proprietar, ca să-și recupereze mașina
Primăria Sectorului 3 ne-a transmis că are, în cadrul Serviciului său Administrativ, un Birou de ridicări auto.
Personalul are utilajele necesare și ridică mașini parcate ilegal „în special în zona trecerilor de pietoni, a trotuarelor, căilor de acces și a benzilor de viraj”.
În primele 7 luni din acest an, Primăria Sectorului 3 ridicat nu mai puțin de 2.225 de autoturisme, cu peste 26% mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut 2021.
Totul se desfășoară în conformitate cu un regulament adoptat de Consiliul Local de sector în iulie 2017, susține instituția.
Autoturismele ajung într-un spațiu de depozitare situat pe Strada Releului nr.4, care poate găzdui 300 de mașini.
Pentru autoturisme și vehicule mai ușoare de 2 tone, taxa de ridicare este de 200 de lei, iar cea de transport de 150 de lei.
Prima zi de depozitare a unei mașini parcate ilegal costă 150 de lei. Apoi, prețul pe zi scade la 50 de lei.
Primăria Sectorului 3 ne-a transmis că, în cazuri excepționale (litigii, dosare penale, popriri) a depozitat autoturisme ridicate pentru parcare ilegală chiar și 4-5 ani. Dar nu a încasat taxa la zi.
Cea mai mare sumă pe care a plătit-o un cetățean în Sectorul 3 pentru a-și recupera mașina parcată ilegal, ridicată și depozitată apoi vreme de 65 de zile de primărie a fost de 3.700 de lei.
Primăria Sectorului 4 ridică 700 de mașini pe lună
Primăria Sectorului 4 ne-a transmis că de ridicarea mașinilor parcate ilegal se ocupă Poliția Locală din sector și Direcția Digitalizare și Regenerare Urbană Sector 4.
Autoturismele sunt transportate fie pe strada Pridvorului (de lângă Palatul Național al Copiilor), fie pe strada Nițu Vasile (lângă depoul STB). În fiecare dintre aceste spații pot fi depozitate câte 100 de autoturisme.
Primăria le ține acolo cel mult 6 luni. Apoi, cele nerevendicate sunt duse la Remat Sud.
Instituția condusă de Daniel Băluță (PSD) a ridicat, în acest an, cele mai multe mașini dintre toate primăriile de sector.
„În primele 7 luni ale acestui an, de pe raza Sectorului 4 al Capitalei au fost ridicate un număr de 4.900 autovehicule parcate/staționate neregulamentar pe domeniul public, față de 3.600 de astfel de ridicări efectuate în decursul anului 2021. Astfel de acțiuni pot avea loc zilnic, în cazul în care situația din teren impune acest gen de intervenție”, a transmis Primăria Sectorului 4, la solicitarea spotmedia.ro.
Dacă merge să își recupereze mașina în primele 24 de ore de la ridicare, proprietarul va achita 300 de lei. Pentru fiecare zi de întârziere, suma de plată crește cu 50 de lei.
Sectorul 5: Primăria ia doar mașinile abandonate. Dar nu știe câte, pe an
Primăria Sectorului 5 ne-a transmis că are un regulament pentru ridicarea mașinilor parcate ilegal, adoptat prin Hotărârea de Consiliu Local nr. 143/2021, dar că prevederile sale nu au fost „implementate/finalizare”.
În consecință, primăria de sector - condusă acum de viceprimarul Constantin Melnic (PSD) - nu ridică mașini parcate ilegal, ci doar mașini abandonate.
Instituția nu a precizat cât o costă ridicarea acestor mașini, unde le duce și ce face cu ele.
Sectorul 6: În medie, primăria cheltuiește 427 de lei ca să ridice o mașină. Cât dau proprietarii
Sectorul 6 are din 2021 regulament pentru ridicarea mașinilor parcate ilegal. Dar și l-a modificat și actualizat și în acest an, prin Hotărârea Consiliului Local nr 26/februarie 2022.
De ridicarea mașinilor parcate ilegal se ocupă ADP Sector 6 (și, la nevoie, alte firme contractate). Acestea duc mașinile ridicate într-un spațiu de pe str. Preciziei nr. 24.
În primele 7 luni are acestui an, primăria a ridicat 523 de mașini.
Pentru mașinile cu masa mai mică de 5 tone - adică pentru autoturisme - Primăria percepe sumele prevăzute în Codul Rutier pentru ridicarea autoturismului (adică 200 lei) și pentru transportul său (adică 150 de lei).
Asta, în condițiile în care costul real pe care-l suportă instituția condusă de Ciprian Ciucu (PNL) pentru ridicarea unei mașini este de 427 de lei.
Ulterior, depozitarea mașinii costă 150 lei pe zi.
Primăria Sectorului 6 nu are termen maxim pentru depozitarea mașinilor pe care le-a ridicat. Totuși, mașinile nu rămân acolo prea mult timp.
„(....) până în prezent, termenul maxim atins până la predarea unui autoturism parcat neregulamentar a fost de 14 zile”, a transmis Primăria Sectorului 6, la solicitarea spotmedia.ro.
După cele 14 zile, proprietarul a plătit 2.600 lei pentru a-și recupera mașina.
Primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, a anunțat recent că lansează un program de curățenie stradală și că instituția va ridica mașinile care încurcă măturatul și spălatul străzilor.