Citizen: Luați-vă gândul de la noua strategie de parcare promisă de Nicușor Dan. Plus: de ce insistă primarul general pentru concesionarea parcurilor

Citizen: Luați-vă gândul de la noua strategie de parcare promisă de Nicușor Dan. Plus: de ce insistă primarul general pentru concesionarea parcurilor

Dacă încă mai așteptați cu nerăbdare să vedeți cum va arăta noua strategie de parcare pe care ne-a promis-o Nicușor Dan în urmă cu mai bine de un an, luați-vă gândul! Ajuns deja la jumătatea mandatului, primarul general al Bucureștiului nu mai are puterea politică să facă asemenea schimbări majore în oraș.

E o situație care, din păcate, pune în pericol și alte proiecte importante pentru oameni, cum ar fi amenajarea unei rețele bine gândite de piste de biciclete.

Colac peste pupăză – dacă tot nu reușește să facă mare lucru pentru mobilitatea urbană și pentru mediu – primarul se gândește să dea un parc din centrul Capitalei pe mâna unei firme, care să-l transforme în bâlci.

Despre toate acestea – dar și despre multe alte lucruri care ne influențează direct viața de zi cu zi – în cel mai recent episod al podcastului Citizen, cu Irina Zamfirescu, doctor în sociologie și activist pentru drepturile omului la Active Watch.

Mai jos puteți găsi câteva dintre declarațiile Irinei Zamfirescu și minutul la care le puteți asculta:

Ne va ajută la ceva regulamentul de parcare scos din sertar de liberali, pe 15 august?

(de la min. 17.43) „Eu cred că rezultatele pozitive ale măsurilor se vor vedea, până la finalul mandatului.

Din perspectivă politică, este, totuși, un gest curajos din partea viceprimarului PNL (Stelian Bujduveanu - n.red.). Mi s-a părut de menționat (....) Într-adevăr, el a măsurat un pic costul. Sunt absolut convinsă că și-a dat seama că s-ar putea să-l coste electoral. Și totuși a mers mai departe pentru că știa că e un lucru care trebuie să se întâmple în oraș”.

...

(de la min 12.29) Trebuie o perioadă destul de lungă ca să ne intre în reflex că pe niște străzi nu mai trebuie să parcăm pe trotuar (...) Și mi se pare sfâșietor de trist să spun «pe niște străzi» și nu «pe toate străzile».

Încerc să mă gândesc acum la un comportament pe care ni l-am modificat. Fumatul în cârciumi, de exemplu. Era naturalizat.

Acum, eu cred că majoritatea ar fi consternați: cum să fumezi unde mănâncă altul? Dar a durat niște ani să intre în reflex acest tip de comportament.

E «stick and carrot». Asta e partea de «stick:, în care eu te pedepsesc pe tine pentru încălcarea unor legi. Dar ca să funcționeze pe termen mediu, convinge-mă să iau autobuzul, să merg pe jos sau cu bicicleta. Fă ceva și în direcția aia!”

Problemele majore ale regulamentului de parcare

(de la min 6.22) „Nimeni n-a făcut nimic pentru accesibilizarea orașului. Asta ar putea fi o măsură care să conducă spre. Sigur, e mult prea puțin. Accesibilizare înseamnă că o persoană cu dizabilități să fie absolut independentă în acest oraș. Sunt foarte departe de acest punct.

Sigur avem 2-3 străzi ale căror trotuare sunt eliberate acum, nu știm ce se va întâmpla, sper să reziste treaba asta. Dar altfel, efectul pe oraș nu mi se pare că este unul care să fie altceva decât colectare de bani.

Mie mi se pare că principalul rezultat al acestei politici de taxare este, de fapt, colectarea de bani. La acest moment, la cum arată.

Și spun asa pentru că o strategie de parcare ar trebui făcută, în primul și în primul rând, la nivel de oraș. Acesta este un oraș cu 7 administrații. Fiecare primar are viziunea lui despre ce ar trebui să se întâmple în sector”.

...

(de la min 12.09) Situația în care depășești un minut și plătești suprataxă, spre exemplu... Da, tariful e orar. Asta înseamnă că plătești 60 de minute. Al 61-lea minut e deja primul din următoarea oră. Mi se pare normal, dacă tariful e pe oră, să plătești o oră integral.

Ce mi se pare un pic bizar și absolut ostil așa - dacă ne uităm la relația primăriei cu cetățeanul – e că dacă această depășire se transformă automat într-o suprataxare, mie mi se pare că ajungem cumva în zona de rea credință. Adică prezumția de rea credință a cetățeanului că nu vrea să plătească a doua oră”.

(de la min 13.51) „Toată comunicarea de dinainte de aplicarea acestui regulament a fost atât de haotică. Și mi se pare că, de fapt, ce au făcut și viceprimarul și primarul, pe parcursul acestor săptămâni a fost doar să explice confuziile apărute în spațiul public.

Trebuia un pic programată comunicarea. Asta mi se pare că nu s-a întâmplat. Mi se pare că a fost acel moment de breaking news: gata, vine revoluția în București! După care s-a transformat în stins incendii de comunicare”.

Mai poate Nicușor Dan să pună în practică strategia de parcare promisă, până în 2024?

(de la min. 16.38) „Nu. Sunt absolut convinsă că nu. Mi se pare că primarul general s-a transformat într-un consilier de cuplu între PNL și USR. Nu cred că mai are forță să împingă lucruri atât de mari precum o strategie de parcare.

El a zis, anul trecut în iulie că e în discuții cu consilierii generali și că urmează să fie publicată «în curând» în dezbatere publică. Dacă n-o faci atât de devreme, în mandat, mi-e teamă că n-o să se întâmple mai târziu.

Mai mult, tipul ăsta de măsuri – care provoacă mai întâi multă nemulțumire până să se vadă și rezultatele pozitive pentru cetățeni – politici vorbind trebuie să le faci la începutul mandatului. Ca oamenii să aibă timp să zice «Ei, hai că l-am înjurat, dar uite: e trotuarul liber!”.

De ce nu facem piste pentru biciclete. Nicușor Dan n-a amenajat încă niciuna

(de la min 34.18) „Tot văd că am început acum să ridicăm în slăvi mașinile electrice... Da, ele rezolvă problema poluării, dar nu al congestiilor urbane. Ocupă spațiul. Deci obiectivul meu, ca primar, ar trebui să fie să am cât mai puține mașini în oraș.

Asta înseamnă că conving oamenii să meargă și cu bicicleta.

Nicușor Dan cred că are gânduri bune pentru bicicliști, în sensul în care a fost la primul marș al bicicliștilor din Municipiul București. (...) Fix la marșul care se intitula «Nu vrem piste pe trotuar». Ce vedem că se întâmplă acum? Iată, scoate fix proiectul de pe vremea Gabrielei Firea, cu piste pe trotuare (pe Bulevardul Constantin Prezan, până la Arcul de Triumf și, în continuare, pe Bulevardul Kiseleff, până la Piața Casa Presei – n.red.)”.

...

(de la min. 34.50) (Despre marcajele rutiere propuse de OPTAR care indică faptul că bicicliștii pot împărți unele benzi cu șoferii – n.red.). Anul trecut, la bugetare participativă, s-a adoptat un astfel de proiect. Înțeleg că se discută acum cu Administrația Străzilor. E ceva nou pentru România și pentru București. Și există o listă de temeri, panici... Cum spunea Oprescu în 2012, «Nu vreau să am morți pe conștiiță»

Bruxelles-ul are așa (....) E o soluție care a funcționat în acest oraș, foarte, foarte aglomerat. Nu are cum să funcționeze și la noi (...).

Îngrijorarea mea cu Nicușor Dan este că el a spus că nu face (infrastructură pentru biciclete – n.red.) până nu are acea strategie de parcare. În acest moment, are zero kilometri de infrastructură pentru biciclete, în 2 ani de mandat”.

Ce-ar însemna concesionarea parcurilor și de ce insistă Nicușor Dan pe subiect

(de la 39.52) „Este pur și simplu disperare.

Mi se pare că mantra asta cu «nu sunt bani, trebuie să facem rost de bani la buget» a ajuns să-l apese atât de tare pe primarul general încât reacția lui mi-a dat de înțeles că nu i se pare evident că este un lucru absolut inacceptabil concesionarea oricărui parc din București, nu doar a Izvor-ului. (...)

Nicușor Dan a tot zis că se ocupă de probleme sistemice, justificând astfel faptul că nu ține audiențe, spre exemplu. Infrastructura verde a acestui parc este o problemă sistemică (...).

A avut un consilier general, Ana Ciceală, un proiect pentru un parc nou. Ce s-a întâmplat cu el?

Dar nu prea înțeleg cum s-ar putea să se întâmple parcul ăla nou, când este clar că pentru actualul primar nu e o problemă să scape de administrarea unui parc. Și pare că îi cam sclipește ochișorul după banii pe care i-ar putea scoate după această concesionare”.

...

(de la min 49.37) „Ce propune această companie care vrea să concesioneze parcul este un mall în aer liber. Ăla nu mai este un parc. Să instaleze diverse căsuțe de vânzare, produse de vânzare, foarte posh, high-end, așa (...)

Plus concerte. E o groază de arbitrar, că eu nu știu când își organizează ei concertele cu bilet.

Am văzut că folosesc ca argument că arată parcul în halul în care arată și vor să facă un bine comunității. Fă o donație Primăriei Capitalei care să amenajeze Parcul Izvor, dacă te doare sufletul de Parcul Izvor!”

(de la min 54.25) „Pot să înțeleg că fiecare dintre noi are așteptări diferite de la un oraș. Primarul trebuie să fie mediator între cetățeni și toate aceste interese diferite și interesele comerciale private.

...

El trebuie să se oprească un pic și să înțeleagă ce e mai bine pentru comunitate. Mie mi se pare că el... Deși a fost foarte nuanțat și a zis, să luăm în calcul, să analizăm, să vedem, cred că atitudinea are de-a face cu toată rumoarea din spațiul public.

Mă doare să o spun, dar cred că el era convins să pună asta pe ordinea de zi”.

...

(de la min 44.11) Ce se întâmplă în Izvor este foarte, foarte complicat pentru că, în continuare, compania care a organizat acolo acel festivalul în iulie nu a terminat de reamenajat parcul așa cum ar fi trebuit să o facă, conform protocolului (...)

(cu privire la posibilitatea ca Nostalgia să mai aibă loc în Parcul Izvor, de la min 44.36) „Eu sper și cred că nu. Mi se pare că ar arăta nu doar că nu-i pasă, ci ar arăta dispreț față de vocea comunității (...)

Există acest nou grup de inițiativă numită «Parcul Izvor» (creat pentru a apăra parcul de evenimente invazive, cum ar fi festivalul și la fondarea căruia a contribuit decisiv Irina Zamfirescu - n.red.). Și am vorbit cu un peisagist din grupul de inițiativă, care ne-a spus că problema, în astfel de cazuri, nu e neapărat că dispare iarbă și o replantăm.

Problema este că atunci când ai festivaluri cu mulți oameni, se întâmplă un fel de tasare a solului, care reduce puterea de permeabilitate a solului. Deci nu e vorba doar că gazon. Distrugi structural un spațiu verde”.

***

Mai multe despre fiecare dintre aceste probleme majore ale locuitorilor Capitalei dar și despre cum s-ar putea ele rezolva aflați ascultând integral noul episod din podcastul Citizen, realizat de Gabriel Kolbay și Irina Zamfirescu.

Unde te poți abona la Citizen

Te poți abona la podcastul Citizen în Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, SoundCloud, Stitcher, Anchor, Breaker, Pocket Casts, RadioPublic, Castbox.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇