Bicicletele electrice pot circula legal în Marea Britanie cu 25 km/h. Dar cea mai rapidă pe care poliția a confiscat-o putea atinge viteza de 112 km/h. Cum poate fi oprită invazia acestor vehicule modificate și potențial fatale?
Într-o dimineață aglomerată de miercuri în Bishopsgate, în Londra, sergentul de poliție Stuart Ford îi urmărește pe posibilii contravenienți pe două roți. O mare parte din activitatea unității se concentrează pe bicicletele electrice modificate; în acest an, polițiștii au confiscat 212.
Agenții Harry Rose și David Parker au oprit un bărbat pe care îl suspectează că se află pe o bicicletă electrică ilegală - un livrator de la Uber Eats. Mahede Hasan spune că bicicleta lui are pedale, iar puterea motorului electric este de 250 de wați, ceea ce credea că e permis.
Agentul Ford înclină bicicleta pe suport și rotește maneta de accelerație de pe ghidon. "Pentru început, e ilegală", spune el. "Ar trebui să pedalezi ca să faci motorul să funcționeze." Bicicleta nu pleacă, pentru că roata din spate, cea care se învârte, nu atinge pământul, dar vitezometrul tot urcă – 20, 30, 40, 50, 52 km/h. Asta înseamnă cam 51 km/h la rularea pe stradă.
"Care crezi că ar trebui să fie viteza maximă a acestei biciclete cu asistență la pedalare?", îl întreabă polițistul pe Hasan. Omul nu știe, așa că Ford îi zice: "25 km/h. Practic, asta e o motocicletă."
Biciclete electrice ilegale vândute legal
Bicicletele electrice nu sunt ilegale în sine și, fără îndoială, popularitatea lor crescândă se poate vedea la tot pasul în orașele din Marea Britanie, scrie The Guardian.
Pentru a respecta legea, o bicicletă electrică trebuie să îndeplinească anumite criterii: să aibă pedale care pot fi folosite pentru a conduce bicicleta, un motor electric cu o putere maximă de 250W și o viteză maximă asistată de 25 km/h.
Asta nu înseamnă că nu pot circula mai rapid, dacă pedalezi tare sau cobori panta, ci doar că motorul nu te va ajuta peste această viteză. În esență, sunt biciclete cu un pic de ajutor și așa sunt tratate: nu ai nevoie de permis, înmatriculare sau asigurare pentru a le folosi.
Problema e că multe biciclete electrice nu sunt legale și nu ar trebui folosite pe stradă, dar sunt foarte ușor și ieftin de obținut.
În timp ce polițiștii completează formularul de amendă, Hasan, în vârstă de 21 de ani, venit din Bangladesh, spune că și-a cumpărat bicicleta nouă, de pe internet, cu 600 de lire sterline (692 de euro). "Am luat-o pentru că lucrez opt sau nouă ore pe zi și, dacă doar pedalez, o să obosesc mai mult. O bicicletă electrică e mai confortabilă."
Hassan a crezut că bicicleta era legală, întrucât nu exista nimic pe site-ul de pe care a cumpărat-o care să spună că nu este. "Dacă nu e, cum o vând oamenilor?", întreabă el. Dacă ar fi știut că încalcă legea, nu s-ar fi oprit când l-au oprit polițiștii, recunoaște el. Unitatea de intervenție pentru biciclete a poliției folosește biciclete cu pedale. "Cred că nu m-ar prinde", spune el.
Acum rămâne fără bicicletă, iar asta îi va afecta încasările.
Mai mult motocicletă decât bicicletă
Cele multe dintre bicicletele electrice confiscate de polițiștii britanici sunt modele obișnuite, cu pedale, modificate cu kituri speciale. Acest lucru nu e ilegal în sine, atâta timp cât motorul nu este mai mare de 250W - în general, poți observa asta din dimensiunea butucului de pe roata din spate. În câteva secunde găsești pe telefon un kit de conversie de 3.000 W, fabricat în China, la 142,59 de lire (164,57 de euro). Nu scrie nicăieri că ar fi ilegal să mergi cu o bicicletă echipată cu acest kit pe o stradă din Marea Britanie.
Sergentul Ford estimează că aproximativ trei sferturi din bicicletele electrice ilegale sunt conduse de livratori de mâncare. Bicicletele electrice – de obicei, unele de mare putere – sunt un vehiculul preferat și de bandele de hoți de telefoane, menționează el: "Pentru că sunt atât de rapide și nu pot fi detectate, pentru că nu au plăcuțe de înmatriculare și dacă bicicliștii poartă cască pe cap, nu poți vedea cine sunt."
Dar ce se întâmplă cu oamenii care nu comit infracțiuni, care vor doar să se deplaseze puțin mai repede, cel mai probabil pentru a câștiga jumătate dintr-un venit decent? Problema este, spune Ford, că aceste biciclete electrice ilegale sunt, de fapt, niște motociclete conduse de oameni neinstruiți. "Acești oameni nu au trecut niciun test, nu au instruire rutieră și nu au abilitățile de conducere rutieră necesare. Pur și simplu se urcă și se plimbă fără asigurare, taxe, cu lumini neconforme, cu o bicicletă neînregistrată, toate aceste lucruri."
Multe dintre bicicletele confiscate arată mai degrabă ca niște motociclete. Cea mai rapidă pe care au confiscat-o polițiști era capabilă să atingă 112 km/h.
Niște "bombe" cu două roți, folosite pentru a exploata oameni
Un raport publicat vara aceasta a evidențiat o creștere a incendiilor de baterii cauzate de kituri de conversie a bicicletelor electrice nereglementate, baterii ieftine și importuri de calitate slabă. În 2023, pompierii din Londra au intervenit la 179 de incidente care au implicat incendii provocate de biciclete electrice sau trotinete electrice.
Documentul subliniază că exploatarea bicicliștilor din economia colaborativă, care sunt stimulați să folosească biciclete mai rapide și ilegale pentru a îndeplini obiectivele de livrare, este, de asemenea, un factor important.
Raportul are mai multe obiective:
- comercianții online să retragă de la vânzare bicicletele electrice nesigure;
- comercianții cu amănuntul să fie responsabili din punct de vedere legal pentru anunțurile neconforme;
- seliminarea lacunei care permite vânzarea sub pretextul utilizării off-road;
- asigurarea conformității din partea companiilor de livrare, obligându-le să efectueze verificări ale bicicletelor utilizate de curieri;
- acordarea de drepturi și protecție pentru bicicliștii din economia colaborativă.
De ce sunt căutate bicicletele modificate
Celestino Pereira, originar din Brazilia, a venit legal în Marea Britanie în 2019 și a început să lucreze la Londra pentru Deliveroo. "Ai nevoie doar de un telefon și o bicicletă, trebuie doar să arăți numărul și să ridici comanda, nu-i nevoie să vorbești engleză, așa că a fost bine pentru mine", spune el.
Pereira a început să facă livrări cu o bicicletă cu pedale, dar a constatat că nu reușea să câștige salariul minim, așa că atunci când a avut suficienți bani și-a luat o bicicletă electrică – una legală, cu 500 de lire sterline – și a reușit să ia mai multe comenzi. Dar la trei săptămâni după ce a primit-o, bicicleta electrică i-a fost furată. Atunci a decis să renunțe la bicicletele electrice.
Pereira și-a luat un moped pe benzină, ceea ce a însemnat că a trebuit să facă instruire rutieră de bază obligatorie, să aibă permis, să încheie o asigurare, iar toate acestea costându-l.
El estimează că aproximativ 70% dintre livratorii de mâncare din Londra circulă pe biciclete electrice ilegale și înțelege de ce: "Sunt mai ieftine decât cele legale și sunt mai rapide, așa că poți finaliza mai multe comenzi și pot avea mai multe baterii, astfel încât să nu fie nevoie să te oprești pentru a le reîncărca."
Ceva e greșit și trebuie remediat
Revenind la Hassan, el a fost amendat cu 300 de lire sterline. Acum are altă bicicletă electrică, fiindcă trebuie să lucreze. Aceasta este legală, a fost asigurat la magazin: 250W, limită de 25 km/h, fără accelerație. A costat 900 de lire sterline (1.038 de euro), o plătește în rate și îi va lua ceva timp s-o achite.
Hasan câștigă 50-60 de lire (57-69 de euro) pentru o tură de opt sau nouă ore: "Într-o zi aglomerată, uneori 70 de lire sterline (aproape 81 de euro). Într-o săptămână pot câștiga 350 de lire (404 euro)."
Există un motiv clar pentru care bicicletele electrice ilegale sunt interzise: sunt periculoase – pentru ceilalți oameni de pe stradă, pentru pietoni, adesea chiar și pentru bicicliști.
Cu toate acestea, privind imaginea de ansamblu - a unei industrii care exploatează persoanele vulnerabile în timp ce obține profituri uriașe și a piețelor online care vând produse nesigure fără răspundere sau represalii – e greu de imaginat că un tânăr din Bangladesh care se luptă să câștige salariul minim este personajul negativ din această poveste, conchide ziarul britanic.
T.D.