57% dintre profesorii români sunt mulțumiți de salariu - dublu față de 2018. Doar 7% resimt stres ridicat la muncă

57% dintre profesorii români sunt mulțumiți de salariu - dublu față de 2018. Doar 7% resimt stres ridicat la muncă
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Profesorii din România se declară, în proporție de 81%, mulțumiți de condițiile de angajare, excluzând salariul, potrivit Raportului Internațional TALIS 2024.

Procentul este peste media țărilor OECD, care se situează la 68%, și reprezintă o creștere de 7 puncte procentuale față de anul 2018.

Totodată, 57% dintre cadrele didactice sunt satisfăcute de salariu, semnificativ peste media OECD de 39% – o creștere de 34% în ultimii 6 ani.

Alte concluzii relevante:

  • 96% dintre profesori sunt mulțumiți de locul de muncă (media OECD: 89%)
  • Doar 7% resimt un nivel ridicat de stres la muncă (media OECD: 19%)
  • 87% dezvoltă frecvent la clasă competențe socio-emoționale, iar 98% se simt pregătiți să facă acest lucru
  • 46% folosesc inteligența artificială în activitatea didactică (media OECD: 36%)

Raportul mai arată că profesorii români colaborează frecvent pe teme legate de progresul elevilor și beneficiază de relații profesionale pozitive cu directorii de școală.

Studiul a fost coordonat la nivel național de Ministerul Educației, prin Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare.

Despre eșantionul din România

  • 216 unități de învățământ selectate
  • Peste 4.000 de profesori chestionați
  • Chestionare completate online, în mod flexibil
  • Informații colectate anonim și confidențial

Profilul profesorului român (medii și comparații OECD)

  • Vârsta medie: 45 de ani (egal cu media OECD)
  • Peste 50 de ani: 32% (sub media OECD: 37%)
  • Sub 30 de ani: 10% (similar OECD)
  • Femei: 75% (media OECD: 70%)
  • Experiență în afara educației: 44% (OECD: 57%)
  • La a doua carieră: 7% (OECD: 8%)

Diversitate și incluziune în școli

  • Elevi cu altă limbă maternă: doar 6% dintre profesori predau în astfel de școli (OECD: 25%)
  • Elevi refugiați: 11% (OECD: 47%), +10% față de 2018
  • Elevi cu CES: 6% (OECD: 46%) – fără modificări din 2018

Capacități declarate de profesori români:

  • 76% pot adapta predarea la diversitate culturală (OECD: 63%)
  • 83% promovează colaborarea între elevi din medii diferite (OECD: 74%)
  • 64% pot colabora cu specialiști pentru incluziunea elevilor cu CES (OECD: 72%)

Competențe socio-emoționale: nivel ridicat de încredere

  • 81% afirmă că pot sprijini dezvoltarea socio-emoțională (OECD: 73%)
  • 98% se simt confortabil să o facă (OECD: 86%)
  • 87% dezvoltă frecvent abilități de autocunoaștere (OECD: 68%)
  • 95% dezvoltă empatia elevilor (OECD: 82%)

Tehnologie în educație și inteligență artificială

  • Doar 3% predau în școli cu lecții online/hibrid în ultima lună (OECD: 16%)
  • 46% au folosit AI (OECD: 36%)

Cei care nu folosesc:

  • 58% din lipsă de competențe (OECD: 75%)
  • 39% din lipsă de infrastructură (OECD: 37%)

Formare inițială și dezvoltare profesională

  • 83% dintre absolvenți recenți consideră că formarea inițială a fost de calitate (OECD: 75%)
  • Scăderi față de 2018: 12% la pregătirea pentru conținut disciplinar şi 18% la pregătirea pedagogică generală
  • 60% spun că formările recente au avut impact pozitiv (OECD: 55%)

Colaborare și relații profesionale

  • Cele mai frecvente forme de colaborare: discuții despre progresul elevilor (55%), standarde comune de evaluare (51%)
  • 92% spun că se pot baza pe colegi (OECD: 86%)
  • Relații bune cu directorii: 94% spun că directorii au relații bune cu personalul, 90% primesc feedback util

Percepția socială și statutul profesorului

  • 42% cred că profesorii sunt apreciați în societate (OECD: 22%)
  • 21% cred că vocea lor e ascultată de decidenți (OECD: 16%)
  • 59% au ales meseria ca primă opțiune profesională (OECD: 58%)

Date despre contracte și stabilitatea locului de muncă

  • 73% au contracte pe durată nedeterminată (OECD: 81%)
  • 23% lucrează cu normă parțială (OECD: 19%)
  • Mai mulți debutanți decât profesori cu experiență au contracte pe durată determinată sau cu fracțiune de normă
  • 12% dintre cei cu contract temporar consideră securitatea locului de muncă „foarte importantă” (OECD: 9%)

Surse de stres

  • Responsabilitatea pentru rezultate (43%),
  • Disciplină în clasă (37%)
  • Sarcini administrative (37%)

    Intenții de carieră

    • 11% dintre profesorii sub 30 de ani intenționează să părăsească profesia în următorii 5 ani (OECD: 20%)
    • 71% spun că își ating obiectivele lecțiilor în toate cele 7 domenii evaluate (OECD: 44%)

    Despre Studiul TALIS

    • TALIS (Teaching and Learning International Survey) este derulat de OECD
    • Participă peste 50 de țări
    • Scop: analiza condițiilor de muncă, satisfacției și mediului educațional
    • România participă din 2020, prin Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE)
    • Taxa de participare a fost acoperită prin programul Erasmus+

    În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇