Metodele prin care furnizorii de energie au mărit artificial tarifele ca să ceară mai mulți bani de la stat

Metodele prin care furnizorii de energie au mărit artificial tarifele ca să ceară mai mulți bani de la stat
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

ANRE a descoperit furnizori de energie care au vrut să păcălească statul pentru a obţine mai mulţi bani prin mecanismul de plafonare şi compensare a facturilor.

Unii şi-au crescut artificial preţurile pentru a cere mai mulţi bani de la bugetul de stat, alţii au solicitat compensare pentru propriii clienţi finali, potrivit unui document al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE).

În cadrul verificărilor, au fost depistați furnizori de energie care au utilizat metode de creştere artificială a preţului mediu ponderat de achiziţie prin încheierea la preţuri excesive de contracte de achiziţie intra-grup, pe pieţe centralizate (produse cu livrare pe termen scurt - săptămână/lună), şi de acte adiţionale de modificare a preţului de contract încheiate după publicarea în Monitorul Oficial a OUG 118/2021, arată documentul menționat.

ADVERTISING

Potrivit ANRE, scopul urmărit era creșterea sumei decontate de la bugetul statului prin mărirea diferenţei dintre preţul mediu ponderat de achiziţie şi plafonul maxim stabilit prin OUG 118/2021, metodă prin care furnizorul poate beneficia de sume nejustificat de mari de la bugetul statului.

Aceste tranzacţii încheiate în scopul măririi artificiale a preţului pot fi suspectate, conform reglementărilor europene, de posibilă manipulare de piaţă, au subliniat reprezentanţii ANRE.

Furnizorii au utilizat şi alte modalităţi de creştere artificială a sumei decontate prin excluderea din datele declarate ca achiziţii pe contracte în derulare în perioada noiembrie 2021-ianuarie 2022 a contractelor cu preţ mic. "Metoda a fost utilizată de unii furnizori pentru îndeplinirea criteriului de eligibilitate privind depăşirea plafonului maxim de 525 lei/MWh (energie electrică) sau de 250 lei/MWh (în cazul gazelor naturale)", arată documentul ANRE.

ADVERTISING

Începând cu luna februarie 2022, lună din care se acordă compensări pe schema de plafonare pentru toţi clienţii noncasnici, au fost identificaţi furnizori care au solicitat compensare pentru propriii clienţi finali, declarând ca unică sursă de achiziţie cantităţi de energie electrică pe care le-au primit în calitate de clienţi finali ai unor alţi furnizori, care la rândul lor au solicitat compensare pentru aceste cantităţi. În acest fel, pentru aceeaşi cantitate de energie electrică s-a solicitat compensarea de două ori.

ADVERTISING

Până la data de 6 iunie 2022, ANRE a primit 239 de cereri de decontare de la un număr de 65 de furnizori, a soluţionat 62 de cereri şi a confirmat către Ministerul Energiei plata unei sume de 34,8 milioane de lei aferente facturilor din noiembrie, decembrie şi o parte din luna ianuarie 2022.

35 de cereri, în valoare de 8 milioane de lei, au fost respinse, întrucât preţul de achiziţie a energiei a fost sub plafonul aprobat prin lege.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇