În 2020, germanii, și nu numai ei, vor avea un Crăciun diferit. „Bărboșii“ în costum roșu cu alb nu vor mai fi în preajma copiilor ca în alți ani.
La sfârșitul lunii octombrie, odată cu creșterea alarmantă a ratei infecțiilor cu noul coronavirus, cel de-al doilea val al pandemiei a devenit o realitate amară în Germania. Tot atunci, frustrat, bărbosul Willi, care nu locuiește la Polul Nord, ci în orașul Celle, din landul Saxonia Inferioară, și-a ras barba.
În mod normal, Willi Dahmen – bărbatul în vârstă de 68 de ani căruia toți îi spun Moș Crăciun, își scurta la 3 centimetri impozanta barbă după sărbătorile de iarnă.
Însă lui Dahmen i-a devenit limpede cu câteva săptămâni în urmă că misiunea sa de a aduce bucurie câtorva mii de oameni, costumat în Moș Crăciun, nu va mai fi posibilă anul acesta.
Întâlnirea cu Moş Crăciun, varianta inedită de pandemie din Canada (Foto)
“Îmi plânge sufletul! Nici nu știți cât de afectat sunt. Mereu am făcut pe Moș Crăciun, iar acum îmi lipsește asta“, mărturisește el.
Moș Crăciun din pasiune
Willi Dahmen a preluat, an de an, rolul de Moș Crăciun timp de mai mult de trei decenii. A făcut-o din pasiune.
Pe vremuri, când lucra la Oficiul Forțelor de Muncă din orașul Celle, el se ocupa de intermedierea moșilor în perioada sărbătorilor de iarnă. Cândva, acest serviciu a fost desființat.
Dar pentru că în luna decembrie cererea de moși exista în continuare, Willi însuși a decis să fie cel care oferă daruri celor mici, devenind astfel unul dintre cei mai căutați Moși din Germania.
„Într-un magazin universal din orașul Bochum am făcut fericiți 1.224 de copii, în numai 10 ore, oferindu-le cadouri“, spune el mândru. De trei ori a fost vedeta campaniilor publicitare de sărbători ale companiei aeriene Air Berlin. Chiar și fără costumul roșu, copiii care-l văd sunt convinși că el este adevăratul Moș Crăciun.
De ani de zile, agențiile de publicitate îl caută de pe la începutul verii pentru a-i oferi contracte. Din noiembrie până la Crăciun, moșul este ocupat până peste cap: în mall-uri, la petrecerile firmelor, în târgurile de Crăciun. „În mod normal, acum călătoream prin toată Germania“, spune el.
- Filme de Crăciun 2020: 7 pelicule noi pe care să le vezi de sărbători
- Surpriză de Crăciun de la André Rieu şi orchestra sa: "Magical Maastricht", un concert online de 150 de minute (Video)
Cu mască de protecție?
Dar cum stau lucrurile în 2020, anul în care noul coronavirus a afectat întreaga lume?
Nici moșii nu prea mai au parte de „cadouri”. Oricum, Dahmen dona o mare parte din încasările sale. Desigur, ar putea să poarte mască de protecție, dar pentru el nu este de ajuns.
Fiindcă a fi Moș Crăciun înseamnă apropiere. Și cum s-ar putea apropia de oameni respectând, în același timp, regulile privind distanțarea? „Copiii când mă văd aleargă spre mine, vor să-i iau în brațe. Eu ce pot să le spun? Stop! Stai la 1,5 metri distanță?“
Când Moș Crăciun nu mai vine cu sania, ci într-un acvariu cu pești (Galerie foto)
Și-apoi ar mai fi vizitele la căminele de bătrâni; vizite pe care Dahmen le adoră. În timpul liber, el îngrijește, ca voluntar, vârstnici.
„Mă emoționez mereu când oamenii afectați de demență îmi citesc poeziile lor sau cântăm împreună“, spune Willi. „Aș fi dărâmat dacă aș afla că, fără voia mea, am dus virusul în cămin.“
Plantele cadou cu care nu ai cum să dai greș de Crăciun
Agențiile care intermediază moși au stabilit multe măsuri de protecție. „Blank und Biehl“ se numără printre cele mai mari companii de intermediere a Moșilor din Germania.
"Moșii noștri poartă măști FFP-2 pe sub barbă, iar cadourile se oferă de regulă afară", afirmă Biehl. "În plus, mănușile sunt schimbate des. Și nu mai cântă."
Cu toate acestea, cererea de moși a scăzut în 2020 cu 25%. Agenția poate pune la dispoziția doritorilor de Moși și pachete complete pentru toate buzunarele: de la studenți mai ieftini, la coruri de copii sau sanie cu reni.
Pensie anticipată
„Mulți dintre colaboratorii noștri mai în vârstă au ieșit la pensie anticipată, din cauza coronavirusului. Au vrut să evite o posibilă contaminare“, povestește Biehl.
În această perioadă delicată, antreprenorul discută cu fiecare client în parte protocolul de reducere a riscului de contaminare cu COVID.
2020 n-a fost un an bun pentru afacerile sale, dar speră ca situația să se remedieze în 2021. Și, desigur, ca toți „bărboșii“ săi să fie sănătoși.
Același lucru își dorește de la Moș Crăciun si Willi Dahmen. „Îmi doresc sărbători armonioase. Iar după Crăciun să nu văd în toată presa o avalanșă de știri despre creșterea razantă a numărului de infecții.“
Oliver Pieper