După o ședință tensionată, în care consilierii PSD și primarul Nicuor Dan s-au acuzat reciproc de incompetență, Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a adoptat delegarea serviciului public de transport în comun din zona București-Ilfov către societăți care prestau deja aceste servicii.
De mai multă vreme deja, transportul în comun din zona București – Ilfov se desfășoară sub coordonarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București Ilfov (ADITPI), din care fac parte: Municipiul București, Consiliul Județean Ilfov și 40 de primării de orașe și comune din județul Ilfov.
În Capitală, de transport se ocupă STB SA. Alte orașe și comune și-au înființat, însă, propriile societăți de transport.
Spre exemplu, Mogoșoaia și Chitila au, în comun, o societate care se numește Eco Trans STCM SA. Iar orașul Voluntari are Serviciul de Transport Voluntari SA.
Buftea, în schimb, și-a înființat, încă din 2019, Regio Serv Transport SRL.
La începutul ședinței Consiliului General, primarul general Nicușor Dan a precizat că este nevoie de o delegare de lungă durată a serviciului public de transport în zona București - Ilfov, pentru că e o solicitare a Comisiei Europene.
”Delegarea pe termen lung (a serviciilor de transport în comun, la nivel metropolitan - n.red.) este o condiție pentru accesarea fondurilor europene.
După cum știți, am semnat în urmă cu câteva săptămâni un contract pentru 100 de tramvaie (cu Astra Vagoane Arad - n.red.) cu o valoare de circa 200 de milioane de euro. Și majoritatea banilor provin din fonduri europene.
Și avem și celelalte contracte pe care trebuie să le concretizăm pentru autobuze electrice și troleibuze”, a precizat Nicușor Dan.
70% dintre mijloacele de transport în comun din București nu au aer condiționat funcțional, dar preţurile se dublează
Consilierul general PSD Vasile Luliu Petrariu (care e și lider de sindicat la STB SA - n.red.) a declarat că, de fapt, Nicușor Dan propune o simplă prelungire a unui contract de delegare încheiat inițial în 2018 (în timpul Gabrielei Firea - n.red.).
Problema, susține Petrariu, este că delegarea propusă de Nicușor Dan e dezavantajoasă. Printre altele, pentru că ar urma să ducă la reducerea numărului de mijloace de transport în comun de pe trasee din București. Iar asta va însemna timp de așteptare în plus pentru bucureșteni. Deci disconfort.
În plus, Petrariu susține că, de fapt, majorarea de tarife susținută de Nicuşor Dan și anunțată de STB pentru data de 1 august (când prețul unei călătorii cu autobuzul va crește de la 1,3 lei la 3 lei - n.red) nu face decât să oblige cetățeanul să suporte o cheltuială pe care azi o face Primăria Capitalei.
”Nu văd acești bani să vină înapoi la STB, ca să facem investiții cu ei. E doar un transfer al cheltuielii”, a precizat Vasile Petrariu.
Or, susține același consilier PSD, această chestiune este una gravă, în condițiile în care oamenii vor plăti mai mult ca să circule în aceleași condiții improprii. Printre altele, Petrariu spune că în jur de 70% dintre mijloacele de transport în comun din București nu au aer condiționat funcțional.
Primarul general Nicușor Dan a apreciat, însă, că problemele din transportul în comun sunt cauzate de foștii primari Firea și Oprescu. Și că propunerile sale vin, de fapt, să ajute.
”Înțeleg că fostele administrații (social democrate, conduse de Sorin Oprescu și Gabrielei Firea - n.red.) au montat aere condiționate în toate mijloacele de transport în comun. Și le-am demontat eu de pe vreo 700 dintre ele, nu? (...).
O să avem posibilitatea, prin noul contract de delegare de serviciu, să avem control pe ceea ce înseamnă salubritate în mijloacele de transport în comun, normele de poluare și ceea ce înseamnă respectarea orarului de transport”, a mai precizat Nicușor Dan.
Puteți urmări, în înregistrarea ședinței, întregul schimb de replici între Nicușor Dan și consilierii PSD:
Consilierul general Nicorel Nicorescu (USR PLUS) a detaliat, într-o postare pe rețelele de socializare, care sunt câteva dintre măsurile nou - introduse în contractul prin care i se deleagă serviciul public de transport din București societății STB SA.
Printre altele, potrivit lui Nicorel Nicorescu, îmbunătățirea serviciilor privesc:
- înființarea de echipe de monitorizare a curățeniei, iluminat 100% funcțional, senzori de temperatură și distribuție echilibrată a vehiculelor dedicate persoanelor cu dizabilități;
- protecția mediului prin obligația operatorilor (atât a celui din București, cât și a celor din Ilfov - n.red.) de a achiziționa exclusiv vehicule electrice, hybrid sau cu combustibil alternativ (hidrogen, gaz natural comprimat);
- transparență prin platforma publică online în care călătorii să își regăsească reclamațiile și stadiul în care se află răspunsul la sesizări;
- respect pentru călători prin personal dedicat verificării controlorilor și investiții de peste 60% din cheltuielile cu instruirea personalului în angajații care lucrează cu publicul.
Viceprimarul Stelian Bujduveanu (PNL) susține că, în baza acestui contract de delegare de lungă durată (care presupune și economisirea unor bani din TVA la plata compensațiilor Primăriei Generale către STB SA), transportul în comun din București va începe să arate ca cel din alte mari capitale europene.
Liderul grupului PSD, Aurelian Bădulescu, a anuțat, inițial, că împreună cu colegii săi se va retrage din ședință. În cele din urmă, însă, consilierii PSD nu s-au retras.
Și toți consilierii prezenți la ședință (adică 50 dintr-un număr total de 55 - n.red.) au votat pentru adoptarea contractului de delegare pe termen lung a serviciului de transport public către aria deservită de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București Ilfov (ADITPI).
Pentru mai multe detalii, puteți citi aici, integral, proiectul de hotărâre care conține contractul de delegare a serviciului public de transport:
Valoarea totală a contractului, pentru întreaga perioadă, este de 13.958.165.321 lei, fără TVA.
Citește și: