Directorul STB susține că, de fapt, nu se scumpește transportul în București. Cum stau lucrurile și cine va scoate mai mulți bani din buzunar

Directorul STB susține că, de fapt, nu se scumpește transportul în București. Cum stau lucrurile și cine va scoate mai mulți bani din buzunar
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Deși prețul unei călătorii cu autobuzul, cu troleibuzul sau cu tramvaiul prin București va crește de la 1 august de peste 2 ori, directorul general al Societății de Transport București (STB), Adrian Criț, susține că – din punctul său de vedere – nu va avea loc nicio scumpire.

Iată care sunt argumentele directorului STB și de ce, în multe cazuri, ele nu stau în picioare.

”Eu nu aș privi noua politică tarifară ca pe o majorare de tarif. Noi vom avea un nou mod de a călători (….) Prețurile se vor aplica la nivelul zonei metropolitane. Aceleași prețuri se vor aplica și pe liniile expres (care pleacă din București și ajung la Aeroportul Henri Coandă sau în Măgurele – n.red.).

Plata pentru tot ce înseamnă transport în comun de suprafață în zona metropolitană (București – Ilfov) se va integra odată cu noile titluri de călătorie.

Și facem și integrarea (la nivel de plată a călătoriei – n.red.) cu Metrorex.

ADVERTISING

În plus, vom avea și alte facilități pentru călători, în cazul abonamentelor pentru 6 luni și un an.

Puteți vedea că, de fapt, călătorul fidel va avea parte de avantaje, nu de scumpiri ale titlurilor de călătorie”, a precizat Adrian Criț, pentru Spotmedia.ro.

Cu cât se scumpește drumul zilnic la serviciu și cine va putea economisi

Marți dimineață, a fost date publicității noile prețuri ale transportului cu autobuzul, troleibuzul, tramvaiul, dar și cu metroul, prin București.

În realitate, însă - cu toate avantajele anunțate de directorul STB SA – mulți dintre bucureșteni vor fi nevoiți să scoată mai mult din buzunar ca să circule cu mijloacele de transport în comun prin oraș.

Să luăm exemplul unui călător care locuiește în cartierul Pajura, are un copil la grădiniță în zona stației de metrou 1 Mai și trebuie să ajungă zilnic la serviciu la Piața Muncii.

ADVERTISING

Dimineața, la plecare, călătorul însoțit de copil poate lua mai întâi troleibuzul până în zona stației 1 Mai. Acolo coboară și își lasă copilul în grija educatoarelor. Apoi, ia metroul până la stația Basarab, unde schimbă linia și poate ajunge direct până la Piața Muncii, la serviciu.

La întoarcere, călătorul va face drumul invers: vine cu metroul până la 1 Mai, iși ia copilul și se întoarce acasă cu troleibuzul.

La tarifele actuale practicte de STB și de Metrorex - dacă și-ar plăti fiecare dintre cele 2 călătorii cu troleibuzul (a 1,3 lei fiecare) și fiecare dintre cele metroul (a 2,5 lei fiecare) - bucureșteanul ar cheltui pe drumul zilnic 7,6 lei.

Dacă și-ar lua abonamente lunare atat pentru linia de troleibuz, cât și pentru metrou, ar ajunge să cheltuiască 120 de lei lunar.

De la 1 august - odată cu scumpirile anunțate de STB SA - bucureșteanul care vrea să-și plătească drumul per călătorie va trebui să scoată din buzunar 10 lei, în loc de 7,6 lei.

ADVERTISING

Cu abonament lunar comun pentru metrou și autobuz, omul ar ajunge să dea 140 de lei (față de 120 de lei, la tarifele actuale - n.red.).

E drept că ar putea folosi abonamentele pentru a călători în restul orașului. Dar acest avantaj este valabil doar dacă bucureșteanul chiar are drum și prin alte parți.

Economie poate face, într-adevăr, bucureșteanul, dar numai dacă își cumpără abonament comun pentru metrou și transport de suprafață pe 6 luni (care costă 600 de lei) sau pe 12 luni (care costă 1.200 de lei).

Un abonament lunar pe 6 luni sau unul de 12 luni i-ar reduce cheltuiala la 100 de lei pe lună.

În acest caz, omul ar putea circula cu 100 de lei pe lună, oriunde în oraș, la suprafață sau cu metroul.

Problema este că mulți dintre bucureștenii cu venituri reduse – care depind de autobuz sau de tramvai ca să ajungă la serviciul care le asigură supraviețuirea – s-ar putea să nu aibă de unde da acești bani în avans, la începutul lunii viitoare pentru transport.

Ce câștigă bucureștenii de pe urma scumpirii transportului

Potrivit lui Adrian Criț, majorarea de tarife la transport anunțată pentru data de 1 august era firească.

Motivul: deși în Capitală costurile pentru organizarea transportului în comun sunt cele mai mari din România, bucureștenii achită, totuși, cel mai mic preț per călătorie din întreaga țară.

Din informațiile SpotMedia.ro, costul real al unei călătorii cu autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul depășește 4 lei. Din acest cost, momentan bucureștenii plătesc doar 1,3 lei, iar restul sumei provine din subvenții.

De la 1 august, bucureștenii vor plăti 3 lei per călătorie. Iar asta va face ca nevoia de subvenție de la bugetul de stat să scadă, susține Adrian Criț.

În mod normal, însă, odată cu prețul călătoriei ar trebui crească și siguranța, dar și confortul asigurat călătorului.

dav
Condiții precare de transport în comun, în tramvai. Foto: Spotmedia.ro

Reamintim că, în urmă cu circa 3 săptămâni, un bucureștean a fost rănit în tramvai de o șină care s-a rupt și a străpuns un vagon.

De asemenea, potrivit statisticilor STB SA, mare parte din parcul de autobuze, troleibuze și tramvaie este învechit peste măsură.

Spre exemplu, cele mai multe tramvaie sunt V3A, care s-au fabricat începând din anii 1970, în România. Au fost supuse unor reparații capitale, dar nu pot asigura nici siguranța și nici confortul care să-i convingă pe bucureșteni să lase mașina în parcare și să ia tramvaiul.

Și troleibuzele sunt vechi și murdare.

mizerie-in-troleibuz
Mizerie cumplită într-un troleibuz, în zona Podului Basarab, în luna mai a acestui an. Foto: Spotmedia.ro

iar cele mai multe autobuze de pe traseu sunt, în continuare, Mercedesuri vechi. Șoferi de la STB au explicat pe larg pentru SpotMedia.ro, de-a lungul timpului, că - deși au fost mașini bune care au circulat chiar și cu defecțiuni și piese lipsă - aceste Mercedesuri sunt deja depășite și ar trebui înlocuite.

Adrian Criț spune că, începând de la anul, va da startul unui program de reabilitare a 50 de kilometri de cale de rulare a tramvaiului. Că deja salariații societății fac eforturi majore să curețe mijloacele de transport în comun.

Și că se fac pași spre cumpărarea unor autobuze electrice (administrația Firea a lansat două licitații pentru astfel de autobuze, dar ambele au fost anulate - n.red.).

Dar toatea astea sunt, momentan, planuri aflate în diverse etape de implementare.

De la 1 august nu ne vom bucura de nimic din toate acestea. În schimb - în afara cazului în care ne luăm abonamente cu durata mare - vom plăti mai mult pentru fiecare călătorie cu autobuzul, troleibuzul și tramvaiul.

Și va trebui să avem răbdare și să sperăm că banii pe care îi dăm în plus vor fi, în sfârșit, cheltuiți pentru modernizarea transportului în comun și nu vor fi dați aiurea, așa cum s-a întâmplat de atâtea ori, în ultimii ani-

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇