Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rogobete, a anunţat o serie de schimbări menite să aducă mai multă transparenţă şi accesibilitate în sistemul medical.
În timp ce pacienţii vor fi îndrumaţi digital către serviciile de care au nevoie, medicii şi asistenţii vor avea la dispoziţie o platformă online prin care pot semnala nereguli, abuzuri sau comportamente inadecvate din spitale.
Cele două proiecte - unul dedicat pacienților, celălalt personalului medical - fac parte dintr-un demers amplu de modernizare şi reconstruire a încrederii în sistemul de sănătate, a explicat ministrul.
Proiect pentru orientarea pacienților în sistem
Ministrul a recunoscut că, în prezent, mulţi români nu ştiu cui să se adreseze atunci când au o problemă de sănătate.
„Oamenii atunci când au o problemă medicală nu ştiu cui să se adreseze şi nu ştiu unde să se ducă prima dată, ce să facă, la cine să apeleze. Este o problemă reală, pentru că traseul pacientului nu este foarte clar, măcar pentru principalele patologii care au o incidenţă crescută”, a afirmat ministrul, la Medika TV.
„Încrederea ne face bine” - o platformă pentru îndrumare digitală
Ministerul lucrează la o platformă online care va oferi pacienților un ghid digital pentru a ajunge mai ușor la medicul potrivit. „Lucrăm la acest lucru cu un proiect care se va lansa în curând și care se va numi, evident, ‘Încrederea ne face bine’. Pe lângă multe altele, va exista și o mapare a serviciilor, cu un traseu cât mai clar al pacientului, astfel încât aceștia să poată accesa platforma și să fie îndrumați digital”, a detaliat ministrul.
Asistenți pentru ghidarea pacienților în spitale
Rogobete consideră că fiecare unitate medicală publică ar trebui să aibă cel puțin o persoană care să îi ajute pe pacienți să se orienteze în interiorul spitalului. „Unităţile medicale publice ar trebui să angajeze măcar o persoană care să ajute pacienţii pentru a naviga în interiorul sistemului”, a spus ministrul.
Prin aceste măsuri, Ministerul Sănătății vizează atât îmbunătățirea comunicării dintre personalul medical și autorități, cât și o mai bună informare a pacienților care se confruntă cu un sistem adesea opac și dificil de înțeles.
Platformă pentru sesizarea problemelor din spitale
Rogobete a anunţat miercuri seară și că, începând din luna noiembrie, medicii și asistenţii medicali vor putea semnala direct Ministerului Sănătăţii nereguli, abuzuri sau comportamente inadecvate din unităţile sanitare. Un formular electronic dedicat va fi disponibil pe site-ul ministerului.
„Pe site-ul Ministerului Sănătăţii va apărea un formular în care vreau să ascult părerea personalului medical. Va exista un formular electronic în care medicii, medicii rezidenţi, asistentele, infirmierele - personalul medical în general - va avea ocazia să sesizeze ce nu funcţionează. Să sesizeze abuzuri, comportamente inadecvate ale şefilor de secţie, ale coordonatorilor de rezidenţiat, ale cui doriţi dumneavoastră”, a declarat Rogobete.
Date confidențiale și sesizări protejate
Ministrul a subliniat că doar el va avea acces la identitatea persoanei care depune sesizarea, deși, potrivit legii, plângerile anonime nu pot fi luate în calcul.
„Spun un lucru important şi îl subliniez. Singura persoană care va vedea numele şi prenumele celui care a sesizat voi fi eu. Platforma va obliga personalul să scrie cu nume şi prenume. Însă sistemul va de-identifica datele în momentul în care sesizarea ajunge la Colegiul Medicilor, la Corpul de Control sau la Serviciul de Etică din Minister. Datele vor ajunge de-identificate, doar eu pot avea acces cu parolă să văd cine a făcut sesizarea. Şi asigur că datele vor rămâne secrete”, a spus ministrul.
