Departamentul pentru Comerţ al SUA a luat vineri măsuri pentru consemnarea la sol a 100 de avioane care au zburat recent în Rusia şi care se crede că încalcă controalele exporturilor din SUA, inclusiv un avion folosit de omul de afaceri rus Roman Abramovici.
Lista include 99 de avioane Boeing operate de transportatori ruşi de pasageri şi marfă, inclusiv Aeroflot, AirBridge Cargo, Utair, Nordwind, Azur Air şi Aviastar-TU, precum şi aparatul Gulfstream G650 al lui Abramovici. Măsura ar putea împiedica şi mai mult eforturile Rusiei de a continua unele zboruri internaţionale, transmite Reuters.
Departamentul pentru Comerţ a avertizat companiile şi alte entităţi din întreaga lume că orice alimentare cu combustibil, întreţinere, reparaţie sau piese de schimb sau servicii încalcă controalele exporturilor din SUA şi supune companiile unor acţiuni de aplicare a legii din SUA, care ar putea include ”pedeapse de închisoare substanţiale, amenzi, pierderea privilegiilor de export, sau alte restricţii”, a spus departamentul.
Departamentul a afirmat într-un comunicat că acţiunea înseamnă că „zborurile internaţionale din Rusia cu aceste avioane sunt efectiv blocate”.
Oficialii au declarat pentru Reuters că ar putea împiedica şi zborurile interne din Rusia, din cauza acţiunilor de aplicare a legii din SUA, care ar putea viza companiile care operează avioane în Rusia.
Secretarul american pentru Comerţ, Gina Raimando, a declarat într-un comunicat că departamentul „publică această listă pentru a pune lumea la curent – nu vom permite companiilor şi oligarhilor ruşi şi belaruşi să călătorească cu impunitate, încălcând legile noastre”.
Departamentul a publicat numerele specifice de coadă ale avioanelor, inclusiv 33 de avioane Boeing operate de Aeroflot şi 12 avioane de marfă Boeing 747 operate de AirBridge Cargo, o unitate a celei mai mari companii aeriene de marfă din Rusia, Volga-Dnepr Group.
Aeroflot şi un purtător de cuvânt al lui Abramovici, care deţine clubul englez de fotbal Chelsea, nu au răspuns imediat solicitărilor de comentarii.
Volga-Dnepr a refuzat să comenteze imediat, dar a declarat vineri că a suspendat toate zborurile care utilizează aeronave Boeing, invocând sancţiuni şi o decizie a Autorităţii Aviaţiei Civile din Bermuda de a le rezilia certificatele de siguranţă.
Statele Unite, Canada şi cea mai mare parte a Europei au interzis avioanelor ruseşti să zboare deasupra spaţiului lor aerian, ceea ce a forţat anularea multor zboruri internaţionale ale Rusiei. Regulile se aplică oricăror aeronave fabricate în SUA sau oricăror avioane cu mai mult de 25% conţinut din SUA, care au fost reexportate în Rusia după ce noile controale stricte asupra articolelor legate de aviaţie pentru Rusia au intrat în vigoare pe 24 februarie.
Secretarul adjunct pentru Comerţ Don Graves a afirmat într-un comunicat că seria de acţiuni ale SUA „au izolat Rusia şi Belarus de economia globală şi sper că acţiunea de astăzi aduce la cunoştină acest fapt companiilor şi oligarhilor ruşi care încearcă să-şi continue operaţiunile”.
Săptămâna aceasta, Reuters a scris că companiile aeriene ruse au la dispoziţie săptămâni pentru a orchestra aprovizionarea alternativă cu piese interzise de avioane sau pentru a începe să reţină avioanele la sol pentru a evita problemele de siguranţă.
Moscova a făcut un prim pas săptămâna aceasta pentru a-şi menţine flota comercială în zbor, permiţând companiilor sale aeriene să reînregistreze avioanele închiriate în Rusia, oferind autorităţilor locale control direct asupra certificatelor de navigabilitate necesare pentru fiecare avion.
Analiştii occidentali spun că operatorii aerieni ar putea începe să demonteze unele dintre cele 500 de avioane din Rusia închiriate în străinătate, în câteva săptămâni sau chiar zile, pentru piese, în timp ce cumpără piese originale, dar revândute, din ţări precum China.
Boeing a declarat la începutul acestei luni că suspendă furnizarea de piese, servicii de întreţinere şi de asistenţă tehnică pentru companiile aeriene ruse.
Biroul pentru Industrie şi Securitate al Departamentului Comerţului a declarat, începând cu 2 martie, pe baza informaţiilor disponibile publicului, că ”a identificat o serie de zboruri comerciale şi private din ţări terţe către Rusia” şi că ar putea adăuga mai multe avioane pe măsură ce îşi continuă evaluarea.
Secretarul adjunct al Comerţului pentru controlul exporturilor, Matthew S. Axelrod, a spus că ”acţiunea le permite facilitatorilor lui Vladimir Putin să ştie că, în urma acţiunilor lor, au mai puţine locuri unde să se ascundă şi mai puţine căi de a ajunge acolo”.