Peste 40% dintre profesori nu au sesizat ilegalități produse în școala lor, deși ar fi trebuit - studiu

Peste 40% dintre profesori nu au sesizat ilegalități produse în școala lor, deși ar fi trebuit - studiu

42,1% dintre profesori nu au sesizat ilegalități produse în școala lor, chiar dacă ar fi trebuit, reise dintr-un studiu realizat de Consiliul Național al Elevilor. De asemenea, peste 28% dintre elevii care au participat la studiu au spus că au sesizat fapte de discriminare (majoritatea aparținând profesorilor), iar peste 30% dintre elevi au recunoscut că au asistat sau chiar au participat la comiterea de fapte cu violenţă în şcoală.

Consiliul Naţional al Elevilor a realizat un studiu în unitățile de învățământ din România, pe baza unui chestionar referitor la implementarea Statutului Elevului la care au răspuns 20.821 de elevi şi profesori din învăţământul preuniversitar. Dintre respondenți, 17.963 au fost elevi (87,9% din mediul urban şi 12,1% din mediul rural) şi 2.858 au fost cadre didactice (64% din mediul urban şi 36% din mediul rural). 

Potrivit rezultatelor

  • 37% dintre elevi încă nu au auzit sau nu cunosc prevederile Statutului Elevilor
  • 28,2 % dintre elevii respondenţi au declarat că au constatat cazuri de discriminare (rasială, etnică, pe baza statutului social, socioeconomic) în rândul colectivului lor şcolar
  • 60,1% dintre cei care discriminează reprezintă personalul didactic şi nedidactic al şcolii.  
  • 52,7% dintre cei care au observat cazuri de discriminare afirmă că situaţia socio-economică, convingerile şi capacitatea intelectuală reprezintă motivul discriminării
  • 34,9% susţin că au observat rasa, etnia şi vârsta sunt cauzele discriminării
  • 12,4% susțin că orientarea sexuală este motivul discriminării
  • 31,3% din elevii respondenţi au afirmat că au asistat sau chiar au participat la acte de violenţă în şcoală (68,7% au negat implicarea în astfel de fapte)  
  • 57,9% dintre profesori au sesizat întotdeauna autorităţile competente atunci când în şcoala lor s-a produs o ilegalitate
  • 42,1% dintre profesori recunosc că au existat cazuri în care nu au sesizat autorităţile, deşi a fost nevoie.

Statutul Elevului este primul act normativ din sfera învăţământului preuniversitar, elaborat la iniţiativa şi cu implicarea Consiliului Naţional al Elevilor, în care se regăsesc toate drepturile, îndatoririle şi obligaţiile ce revin elevilor. A fost aprobat din 2016 și de atunci a devenit obligatoriu pentru toate şcolile din România.

„La mai bine de 6 ani de la aprobarea acestui document extraordinar de important, ne lovim, în continuare, de mari probleme atunci când vine vorba despre implementarea corectă a prevederilor acestuia în şoli. Principala cauză este, din păcate, necunoaşterea conţinutului actului normativ de către membrii comunităţii şcolare - elevi, părinţi şi profesori”, susțin reprezentanţii Consiliului Naţional al Elevilor.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇