Cei mai mulţi dintre cei peste 61.000 de părinți care au răspuns la un sondaj nu vor ca 90% din locurile de la colegiile naționale, așa zisele licee bune, să fie ocupate în urma unor examene organizate de acestea înainte de Evaluarea Naţională, aşa cum prevede una dintre legile Educaţiei, puse în dezbatere publică de minister.
- 64,5% dintre părinţi susțin ca admiterea la liceu să se facă doar în baza rezultatelor obținute de elevi la Evaluarea Națională.
- 12,3% sunt de acord cu propunerea ministerului de a permite colegiilor naționale să-și organizeze admiterea.
- 11,9% ar merge pe varianta prin care admiterea la colegiile naționale să se poată face prin examen distinct de Evaluarea Națională, dar cu posibilitatea de a opta pentru mai multe colegii
În plus, doar 24% dintre respondenți sunt de acord ca subiectele de examen să fie elaborate de profesorii colegiilor naționale, iar 68% optează pentru alte variante:
Doar 22,8% din părinţii care au răspuns la sondaj consideră că evaluarea lucrărilor elevilor ar trebui făcută de cadre didactice care fac parte din colegiul național ce ar urma să organizeze examen de admitere, 70,7% alegând alte variante.
Cât despre schimbările preconizate la Bac, părinții susțin majoritar desfășurarea acestuia după modelul actual, atât la nivelul probelor susținute, 75,8%, cât și la nivelul diferențierii la disciplinele de profil, 69,5%.
Concluzii
În concluzie, la întâlnirea de la Ministerul Educației (din 10 august), federația de părinţi are de gând să meargă cu următoarele propuneri:
1. Evaluarea Națională să rămână unica formă de testare a elevilor pentru admiterea în învățământul liceal. Solicităm decidenților găsirea unor soluții pentru ca elevii capabili de excelență (un procent foarte mic din numărul total de elevi, conform rezultatelor testării standardizate) să aibă acces la clasele de performanță care vor putea fi organizate în colegii, fără a bulversa admiterea pentru toți elevii care își doresc să studieze la un colegiu național;
2. elaborarea subiectelor de examen și evaluarea lucrărilor elevilor să nu intre în atribuția cadrelor didactice de la colegiile naționale, în cazul în care aceste unități de învățământ vor primi totuși aprobarea de a organiza examen propriu de admitere;
3. limba română și matematica să rămână probele Evaluării Naționale (după modelul actual);
4. susținerea examenului de bacalaureat să se facă la aceleași probe și discipline ca în prezent, cu diferențierea probelor la disciplinele de profil.
Dacă Ministerul Educației nu va ține cont de opinia majorității părinților, care au completat acest chestionar, și va modifica modalitatea de organizare și de desfășurare a examenelor naționale, federația va susține ca implementarea noilor măsuri să se facă începând cu generația de elevi care va intra în clasa pregătitoare (pentru admiterea la liceu), respectiv în casa a IX-a (pentru bacalaureat) în anul școlar 2023-2024.
Date despre sondaj
Sondajul a fost realizat prin completarea unui chestionar online, în perioada 25-31 iulie, de către 61.552 de părinţi. Dintre aceştia, 86,7% au fost femei şi 87,8% au vârsta cuprinsă între 30-50 de ani.
60,1% din respondenţi sunt părinți care au studii universitare și postuniversitare.
70,9% dintre respondenți sunt din mediul urban.