Financial Times: De ce constructorii auto se îndrăgostesc din nou de motoarele pe benzină

Constructorii auto tradiționali fac pasul înapoi de la electrificare, mizând pe prelungirea vieții motoarelor cu ardere internă
Financial Times: De ce constructorii auto se îndrăgostesc din nou de motoarele pe benzină
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

În ciuda investițiilor de miliarde de dolari în mașinile electrice (EV), marii producători auto din SUA, Europa și Asia se repliază rapid — și cu entuziasm — către ceea ce odinioară părea o tehnologie pe cale de dispariție: motorul cu ardere internă.

Ford, General Motors, Stellantis, Honda și Hyundai își redirecționează resursele către vehicule pe benzină și hibride, profitând de încetinirea cererii pentru electrice, în special în Statele Unite, arată o analiză Financial Times.

Ford și GM mizează pe o revenire a benzinei: „O oportunitate de miliarde”

Jim Farley, CEO al Ford, a descris această schimbare ca fiind „o oportunitate de miliarde de dolari”, în timp ce General Motors investește 900 de milioane de dolari într-un motor V8 „mai curat”, destinat SUV-urilor și camionetelor hibride sau pe benzină.

Această reorientare vine după ce administrația Trump a anulat subvențiile pentru achiziția de mașini electrice și a propus relaxarea reglementărilor privind emisiile.

Farley a declarat recent că nu ar fi surprins dacă cota de piață a vehiculelor electrice din SUA ar scădea de la 10% la 5%.

Honda, Stellantis și Hyundai se alătură trendului global

Pe lângă producătorii americani, și companii asiatice precum Honda sau Hyundai se adaptează.

Honda a amânat o investiție de 11 miliarde de dolari într-o fabrică de baterii din Canada, iar Hyundai plănuiește lansarea unui pick-up de dimensiuni medii în SUA. Stellantis a readus la viață celebrul motor Hemi V8 pentru modele Ram și Dodge.

În Europa, unde vânzările de mașini electrice au atins 20% din totalul înmatriculărilor în august, industria cere Bruxelles-ului să relaxeze interdicția din 2035 asupra motoarelor termice.

China accelerează electrificarea, restul lumii frânează

În timp ce Occidentul reevaluează tranziția, China își consolidează poziția de lider în domeniul vehiculelor electrice.

În 2025, mașinile electrice ar urma să depășească pentru prima dată vânzările de mașini pe benzină în această țară.

China domină și lanțul global al bateriilor, cu aproximativ 70% din piață și controlul resurselor esențiale precum nichelul, cobaltul și grafitul.

Mașinile electrice, încă neprofitabile în comparație cu SUV-urile pe benzină

Ford a pierdut 5 miliarde de dolari la divizia sa de vehicule electrice anul trecut, în timp ce divizia tradițională (ICE) a adus un profit de 5,3 miliarde de dolari.

GM și alți producători recunosc că SUV-urile și pick-up-urile pe benzină generează marje de profit superioare, ceea ce le face mai atractive într-un climat economic incert.

Toyota și BMW, „vizionarii” tranziției lente

Toyota și BMW, care au adoptat o strategie „multi-pathway” de reducere a emisiilor, sunt printre puținii producători validați de actuala schimbare.

Toyota a înregistrat vânzări globale record datorită cererii uriașe pentru hibride, care au reprezentat 40% din totalul unităților vândute în primele opt luni ale anului 2025.

Analiștii avertizează că revenirea la motoarele tradiționale ar putea izola marile companii americane. „În 10 ani, s-ar putea trezi că sunt relevante doar în SUA, ceea ce ar fi limitativ pentru potențialul lor pe termen lung,” avertizează Mark Wakefield de la AlixPartners.

Tesla și Porsche, printre marii perdanți

Tesla critică decizia SUA de a anula stimulentele pentru mașini electrice, avertizând că va avea efecte negative asupra sănătății și economiei.

Porsche, în schimb, estimează o pierdere de 1,8 miliarde de euro din profitul anual din cauza costurilor asociate revenirii la motoarele termice.

Departe de a fi „mort”, motorul cu ardere internă se bucură de o a doua viață în industria auto globală.

În timp ce China accelerează spre un viitor electric, restul lumii frânează — din rațiuni economice, strategice și politice. Rămâne de văzut dacă această alegere va consolida sau va marginaliza pe termen lung giganții auto tradiționali.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇