Când ai drumuri prin București, ora de parcare nu costă niciodată la fel. Prețul depinde de sector, de tipul parcării și de metoda de plată.
Iar între atâtea SMS-uri și tichete, pierzi ușor șirul banilor. Ca să-ți fie mai simplu, ți-am pregătit un scurt ghid al tarifelor, dar și explicația pentru aceste diferențe.
În principiu, oriunde în București, ora de parcare pe locuri trasate cu albastru costă 5 lei. Asta dacă plătești la parcagiul Companiei Municipale Parking SA, la parcometru sau prin aplicația Parking București. Dacă nu ai posibilitatea asta sau nu vrei să o faci, prin SMS și aplicația Am Parcat, vei da peste 6 lei pe oră. De ce se întâmplă asta? Iată:
Dacă locul pe care ai parcat nu e trasat cu albastru, lucrurile se complică.
Ar putea fi tot un loc administrat de PMB, prin CM Parking SA, dar pe care compania n-a apucat să-l retraseze cu albastru. Dar șansele sunt mici.
Cel mai probabil, este un loc de parcare gestionat de una dintre cele 6 primării de sector. Fie unul rezidențial, fie unul public cu plată (cum și-au amenajat deja sectoarele 4 și 6 și cum vrea să facă și Primăria Sectorului 1).
Multe depind de locul din București în care te afli și de cât de tolerantă e primăria cu șoferii care vin din alte sectoare.
Sectorul 1: poate ai noroc nesperat! Vin curând parcările publice cu plată
În Sectorul 1, dacă parchezi pe un loc trasat cu vopsea albă, atunci ocupi un loc de reședință. Dacă ai noroc, e unul nealocat (cazurile sunt rare, dar se poate întâmpla). Într-o astfel de situație, poți sta liniștit: n-are cine să-ți ceară să muți mașina, mai ales dacă nu o lași mult acolo.
Problema este că nu ai cum să verifici dacă locul respectiv este sau nu închiriat. Așa că, orice ar fi, trebuie să-ți lași numărul de telefon în geam și să fii pregătit să muţi mașina, imediat ce ți-o cere titularul locului de parcare.
Primăria Sectorului 1 a anunțat, în iulie 2025, că vrea să își amenajeze parcări publice cu plată, cu 1 leu pe oră sau 7 lei pe zi. Se vor crea și parcări publice cu barieră, unde vei plăti 3 lei ca să îți lași mașina jumătate de oră și 5 lei pentru o oră. Dar instituția n-a anunțat încă inaugurarea acelor tipuri de parcări. Mai multe despre ce știm până acum, AICI.
Tot în Sectorul 1 se află parcarea din Terminalul Multimodal de la Străulești. Costă 1,5 lei/oră. Din parcarea supraetajată, poți coborî în stația de metrou Străulești, capătul magistralei M4.
Sectorul 2: ori pe locuri albastre, ori iei locul vreunui rezident
În Sectorul 2, orice loc nu e albastru e de reședință. Nu există tarif orar pentru ele, dar dacă ocupi unul, o faci pe propria răspundere. E posibil ca proprietarul să sune la Poliția Locală și să ceară să ți se ridice mașina sau să fii amendat.
Primăria Sectorului 2 nu are, încă, locuri publice de parcare cu plată și nici nu a prezentat proiecte pentru amenajarea lor.
Sectorul 3: cu plată, peste tot. Dar muți mașina în 5 minute
În Sectorul 3 nu există, propriu-zis, locuri publice de parcare cu plată.
Dar există locuri de reședință nenominale, pe care poți parca cu 5 lei pe oră. Din cauză că acestea sunt insuficiente, mulți șoferi aflați în tranzit parchează și pe locurile nominale, adică cele de reședință, închiriate de oameni.
Poți parca și pe locurile nominale, tot cu 5 lei pe oră. Doar că ești obligat să lași număr de telefon în geam și să eliberezi locul de parcare în 5 minute de la momentul în care chiriașul de drept ți-o cere. Detalii a oferit, pe larg, primarul Robert Negoiță, într-o intervenție pe care o puteți urmări integral AICI.
În plus, poți parca – dacă găsești loc liber – în parcarea subterană de pe Bulevardul Decebal, unde ora costă 4,2 lei + TVA.
Sectorul 4: Mii de locuri cu taxe tot mai mari
În Sectorul 4 ai, pe lângă locuri de parcare albastre, și unele trasate de primăria condusă de Daniel Băluță.
Unele sunt la stradă, în spic. Și costă între 1 leu/oră (în zona verde) și 4 lei pe oră (în zona galbenă). Vă puteți da seama în ce zonă sunteți în funcție de culoarea panoului care anunță tarifele de parcare.
Sunt și 9 parcări cu barieră, în care ora costă tot între 1 lei și 4 lei, în funcție de zona din sector.
Există și parcările supraetajate tip park and ride, la stațiile de metrou Timpuri Noi, Dimitrie Leonida și Tudor Arghezi.
Cu 5 lei, poți lăsa mașina acolo, între orele 5.00 și 23.00. Pe durata nopții, plătești 5 lei pe tot intervalul de la 23 la 5. Mai multe detalii, AICI.
Sectorul 5: nu are și nici nu-și face locuri publice cu plată
În Sectorul 5 nu există locuri publice de parcare cu plată. Și nici intenția primăriei de sector de a amenaja așa ceva în viitorul previzibil.
Aici poți parca doar pe locuri albastre ale PMB sau pe locurile de reședință ale celor din sector (gratis, dar cu riscul să fii sancționat de Poliția Locală).
Sectorul 6: locuri publice cu plată, 1 leu ora
În Sectorul 6, primăria condusă de Ciprian Ciucu anunța, încă de la finele lunii ianuarie 2025, că inaugurează primele 300 de locuri publice de parcare cu plată. Și că urma să mai dea în folosință încă 200. Prețul: 1 leu pe oră sau 7 lei pe zi. Detalii, AICI.
De ce își pune fiecare sector propriile taxe de parcare
Lucrurile n-ar trebui să se întâmple așa. Locuim în același oraș și ar trebui să plătim aceleași taxe de parcare peste tot.
Pentru asta s-a și întocmit o strategie de parcare pentru București. În 2021, actual primar general, Stelian Bujduveanu (pe atunci viceprimar liberal), susținea că sectoarele n-are trebui să impună taxe de parcare.
Ulterior, însă, liberalii s-au răzgândit, atunci când au găsit oportunitatea să valorifice votul pe care-l aveau, în această chestiune.
Într-o ședință de Consiliu General din decembrie 2022 despre care v-am relatat, pe larg, AICI, în urma unei negocieri dintre primarii Daniel Băluță și Ciprian Ciucu, grupul PNL a făcut un fermoar cu grupul PSD. Adică și-au votat alternativ proiectele de interes pentru fiecare grup politic.
PNL a avut de câștigat pentru că a avut sprijinul PSD la vot. Iar Consiliul General a decis să ceară de la SRI 1,4 hectare de parc pe care să le amenajeze apoi primăria condusă de Ciprian Ciucu.
Dar - prin această înțelegere - PNL a susținut recunoașterea legalității Direcției de Mobilitate Urbană (înființată de Primăria Sectorului 4 cu ani înainte, fără acordul Consiliului General). Și, în acest fel, i-a dat undă verde lui Daniel Băluță să perceapă taxă pe miile de locuri de parcare pe care le amenajase deja, pe străzile primite de la PMB pentru a le repara.
Ulterior, primarii liberali au început, la rândul lor, să amenajeze astfel de locuri de parcare.
În cea mai recentă ședință a Consiliului General, în iulie 2025, Stelian Bujduveanu - acum primar general interimar - a menționat că a făcut un grup de lucru cu reprezentați de la fiecare sector ca să discute strategia de parcarea a Capitalei.
Posibilitatea gestionării unitare a parcărilor a existat. Însă - după cum am arătat deja - tocmai PNL a folosit-o ca atu, în negocierea cu PSD. Unii dintre bucureșteni se vor bucura de rodul acestei negocieri.
Dar e greu de crezut că se vor mai pune vreodată de acord toți cei 7 primari, pentru o politică unică de parcare, în tot Bucureștiul. Mai ales că unii - cum e Daniel Băluță - au o atitudine mult mai fermă când vine vorba despre taxarea parcării.
Cine pierde din tot acest haos? Ca de obicei, bucureșteanul, care plătește tarife diferite pentru același serviciu, în funcție de norocul (sau ghinionul) de a parca într-un sector sau altul.
În loc de o strategie unitară, care să simplifice viața tuturor, avem o mulțime de politici paralele de parcare. Iar asta transformă o nevoie banală – să-ți lași mașina undeva – într-un labirint birocratic și financiar.