10 ani, 3 primari și zeci de milioane de euro pentru o parcare care azi e WC public. Modelul de la Oradea

10 ani, 3 primari și zeci de milioane de euro pentru o parcare care azi e WC public. Modelul de la Oradea
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

O parcare supraetajată care a costat zeci de milioane de euro – începută de Sorin Oprescu, continuată de Gabriela Firea și inaugurată de Nicușor Dan – a ajuns astăzi un WC public în toată regula. Și riscă să mai rămână așa, o vreme.

Adăpostește și mașini abandonate. Și nu aduce bani la buget.

Cum a început povestea

În 2011, Sorin Oprescu a anunțat proiectul parcării supraetajate din Pantelimon. S-a oprit repede, iar proiectul a rămas în sertar.

Abia în 2019, Gabriela Firea l-a scos din nou la lumină. Costurile erau mari pentru acea vreme: aproape 69.000 lei pentru fiecare loc de parcare. În 2020, Firea a rămas fără bani. Și apoi și fără mandat.

Nicușor Dan a preluat șantierul și, printr-un contract cu firma TIAB, a finalizat construcția. Înainte de recepția lucrărilor, facturase către PMB suma de 94,5 milioane lei pentru lucrări.

Pe 25 mai 2021, parcarea cu 500 de locuri a fost inaugurată. Puteam parca gratuit „până la stabilirea tarifelor de către Consiliul General”, anunța atunci fostul primar general Nicușor Dan, pe Facebook.

inaugurare parcare Pantelimon Nicusor Dan

Ani de gratuitate. Deja aduce a nepăsare

De atunci au trecut peste 3 ani. Consiliul General nu a stabilit nici acum un tarif.

La început, gratuitatea era justificată: șoferii din Ilfov erau încurajați să lase mașina și să urce în tramvai sau autobuz, din nodul intermodal situat la sol, sub parcare. Doar că, între timp, unii au început să-și abandoneze mașinile acolo.

masina abandonata

Parcarea nu aduce bani la buget, din taxe sau abonamente.

Taxatoare există, dar nu funcționează.

parcometru

Iar ce e mai grav: e îngropată în mizerie.

jeg mare eraj superior

O parcare scufundată în mizerie

Toate scările pietonale s-au transformat în latrine improvizate.

jeg pe scari si deseuri biologicee

Mirosuri pestilențiale, urină pe pereți, resturi biologice peste tot și scutece murdare.

scutece in spatele mașinilor

Pardoseala e plină de pungi și caserole de fast food murdare și alte gunoaie de tot felul.

jeg afara etaj superior
jec 2 etajul exterior

Sus, pe acoperiș, luminile ard ziua în amiaza mare. Jos, unde chiar ai nevoie de ele, doar noaptea se aprind lămpile de veghe.

lumini de veghe noaptea parcare interior

Licitația pentru curățenie se prelungește

PMB a lansat, în primăvara trecută, o licitație pentru curățenie, la parcarea supraetajată din Pantelimon. A câștigat-o firma Deja Vu Internațional, care a semnat un contract de 495.000 lei. Detalii: ACHIZIȚIE - 1.

Respectivul contract dura până la finele anului 2024. Și putea fi prelungit până la finalul lui aprilie 2025.

Firma de curățenie îi aparține lui Ovidiu Adrian Onosă. E un om de afaceri care a ajuns în atenția presei mai mult ca fost investitor în echipe mici de fotbal, ca Sportul Snagov și FC Carmen.

În februarie 2025, PMB a lansat o nouă licitație. Detalii: ACHIZIȚIE - 2. Și a oferit, de această dată, o sumă totală cu 5,7% mai mare decât anul trecut.

Pe 30 iulie, PMB a anunțat firmele participante că și această licitație a fost câștigată tot de Deja Vu Internațional SRL.

De această dată, însă, alte 2 firme au contestat rezultatul:

  • Romprest Servicii Integrate SRL (parte din grupul de firme care  face curățenie în Sectorul 1) susține că Deja Vu Internațional n-a demonstrat dacă și cum va duce gunoiul strâns din parcare la o groapă ecologică licențiată. Romprest susține că oferta depusă de Deja Vu Internațional a fost evaluată greșit de PMB. Și cere reevaluarea
  • Grup Velstand SRL din Brașov cere PMB să îi considere oferta acceptabilă și să i-o claseze în topul firmelor care au voie să facă curățenie

Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) urmează să decidă cine are dreptate.

Dacă firmele vor fi nemulțumite de decizia ANSC și vor merge în instanță, situația riscă să se prelungească pentru alte câteva săptămâni. Sau chiar luni.

Până atunci, singura parcare supraetajată construită de Primăria Capitalei rămâne monument de nepăsare, abandon și gunoi.

Comparație: cum arată o parcare supraetajată, în Oradea

La începutul lunii august am lăsat mașina într-o park and ride din centrul orașului Oradea, pe strada Iosif Vulcan.

Parcare Iosif Vulcan exterior

E o parcare mult mai mică decât cea din București, cu doar 121 de locuri, dispuse parter și 3 etaje. E curată și are iluminat interior cu senzor, așa că intensitatea luminii crește doar când trece un șofer. Culoarele de acces par puțin cam înguste, dar sunt utilizabile. Și toaletele sunt funcționale și curate.

La intrare există automat de plată, care eliberează tichet. Costurile: 3 lei pe oră sau 30 de lei pe zi.

Parcarea este destul de aglomerată, în ciuda faptului că șoferii plătesc pentru a-și lăsa mașinile acolo.

interior park and ride Oradea

Consiliul Local Oradea a adoptat un proiect pentru construcția parcării în 2019. A finalizat-o în 2023, la un cost de circa 3,3 milioane de euro, după cum relata presa locală, aici.

parcare oradea

Parcarea din Oradea e mult mai mică decât „mamutul” din Pantelimon. Dar are avantajul că a fost construită într-un singur proiect, destul de rapid și, deci, mai ieftin. La București au lucrat 3 primari, timp de un deceniu și au cheltuit o avere.

Diferența de abordare e evidentă: la Oradea s-au făcut parcări acolo unde chiar era nevoie – în centru, unde accesul la parcare pe stradă e limitat.

La București, ideea a fost să-i convingă pe șoferii din Ilfov să-și lase mașina și să intre cu transportul public în oraș. O idee bună. Doar că aplicată în mică măsură. Așa că rezultatele sunt nesemnificative, în raport cu așteptările cetățenilor.

Nicușor Dan a promis, spre exemplu, alte 14 precum cea din Pantelimon, în campania electorală din 2020. Și la început, prevedea în bugetul PMB sume simbolice pentru astfel de parcări în Pipera, Rahova, Titan etc.

parc and ride
Extras din proiectul de buget al PMB pentru anul 2022

Dar PMB a anunțat destul de repede că nu găsește terenuri pentru cele 14 parcări. Așa că realizarea lor se amână pe termen nedefinit.

Rezultatul? La Oradea parcările funcționează. Sunt folosite și aduc bani pentru administrația locală.

La București, rămân în campanii electorale, pe hârtie sau pe șantiere interminabile. Iar când, totuși, se fac se transformă rapid în monumente ale nepăsării.

Fotografiile sunt realizate de Gabriel Kolbay


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇