Deși Primăria Capitalei investește milioane de lei pentru a crea mii de noi locuri de parcare cu plată și a cumpăra parcometre, veniturile rezultate rămân infime. Șoferii continuă să parcheze ilegal, iar sancțiunile aplicate de compania municipală care se ocupă de parcări ajung să fie încasate doar în foarte mică măsură.
Pe hârtie, ideea ca banii să rămână în compania municipală, pentru investiții, sună bine.
Dar pe termen lung, rezultatul este frustrant: dacă încasările bugetului local nu cresc proporțional cu investițiile și dacă șoferii nu sunt disciplinați prin sancțiuni, atunci ce rost mai are întreaga activitate?
Pentru moment, banii publici nu generează decât rezultate modeste pentru oamenii care plătesc taxe și impozite. Iar sentimentul de nedreptate devine tot mai greu de ignorat.
Cum a ajuns o companie municipală să se ocupe de parcări?
Până în 2019, Primăria Municipiului București (PMB) gestiona direct parcările cu plată.
În acel an, Consiliul General a delegat serviciul public către Compania Municipală Parking SA. Aceasta urma să verifice amplasamentele, să autorizeze și să traseze locurile de parcare, să încaseze taxele pentru utilizarea lor și să sancționeze șoferii care nu plătesc.
PMB i-a predat companiei o situație cu 220 de amplasamente și circa 30.000 de locuri de parcare estimate, dar încă nepuse în valoare.
În anii următori, numărul locurilor a crescut spectaculos:
- 2019 – 2021: 6.700 locuri noi
- 2022: 4.300 locuri noi
- 2023: 8.560 locuri noi
- 2024: 12.500 locuri noi
- 2025: 17.500 locuri noi (estimare, până la 1 septembrie)
În graficul de mai jos puteți urmări evoluția numărului de locuri nou amenajate, în fiecare an:
În total, aproape 50.000 de locuri de parcare cu plată au fost amenajate de compania municipală.
Tarifele pentru autoturisme depindeau, inițial, de zona din oraș. Dar din 2022 sunt standard: 5 lei/oră, 30 lei/zi, 500 lei/lună pentru abonamente, cu opțiuni speciale pentru riverani și tarife mai mari pentru autocare.
Cine parchează fără să plătească primește o notă de constatare de 200 de lei.
Până aici, totul e clar.
Mai jos, cât a încasat CM Parking SA de la cei care nu plătesc parcarea:
Anul 2022 (din 16 august): 14.307 note încasate, în sumă de 2.861.522 lei
Anul 2023: 36.270 note încasate, în sumă de 7.254.097 lei
Anul 2024: 21.270 note încasate, în sumă de 4.481.729 lei
Anul 2025 (primele 6 luni): 11.920 note încasate, în sumă de 2.384.020 lei.
Și, totuși, cele mai mari sume din note de constatare rămân neîncasate.
Compania municipală a acumulat - conform informațiilor prezentate, pe 30 iulie, de consilierul general Dragoș Radu (USR) - aproape 3,9 milioane de note de constatare neîncasate, în valoare de 156 de milioane de euro.
În fiecare an, în medie, rămân neplătite aproape 600.000 de astfel de note, în valoare de 120 de milioane de lei.
Directorul CM Parking SA, Constantin Olaru: Cine n-a avut corespondență cu noi nu poate fi identificat. Dar banii se vor recupera
Directorul CM Parking SA, Cristian Olaru, a explicat pentru Spotmedia.ro cum s-a ajuns în această situație:
„Când a emis Consiliul General hotărârea de încasare a acestor sume - potrivit prevederilor Codului Civil - în urma discuțiilor și consultării legislației, am identificat o soluție.
Era vorba despre încasarea acestor note cu sprijinul Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Dar DRPCIV consideră că noi – CM Parking SA – nu suntem un operator de date cu caracter personal, în spiritul legii.
Noi nu suntem de acord cu interpretarea dumnealor. Am fost în vizită de lucru, de vreo 2 ori la dumnealor. Și-au menținut punctul de vedere.
Primăria are acces la datele de la DRPCIV, prin Poliția Locală. Ne-am îndreptat către Poliția Locală. Care ne-a spus «Avem acces, dar în protocolul nostru cu DRPCIV ne-am obligat să nu divulgăm nicio dată».
Bun. Ce-am făcut: am dat în judecată DRPCIV, după o perioadă de circa 2 ani în care am făcut schimb de documente cu ei. Avem peste 10 trimise, am încercat toate abordările posibile. Le-am cerut să ne pună la dispoziție inclusiv un număr sau două. Au refuzat”, a declarat Cristian Olaru pentru Spotmedia.ro.
Directorul Parking SA susține că încearcă să găsească soluții. Dar, momentan, cine n-a avut corespondență cu compania municipală are șanse bune să mai scape o vreme cu notele de constatare neplătite.
„Am cerut și PMB și CGMB să dispună Poliției Locale să comunice notele de constatare pe care le emitem noi. Doar să le comunice, pentru că Poliția Locală are acces la baza de date a DRPCIV.
Din cauză că noi – dacă nu cunoaștem proprietarul și nici șoferul mașinii – nu avem împotriva cui să ne îndreptăm. Este în discuție acum, dacă e oportun sau nu să se emită o asemenea hotărâre de CGMB.
La acest moment, nota de constatare rămâne în baza noastră de date.
Dacă șoferul sau proprietarul mașinii au mai avut corespondență cu noi – să zicem că au contestat o altă notă de constatare, deci, practic, dacă ei și-au dezvăluit voluntar identitatea - atunci avem soluție. Îi notificăm. Dacă nu plătesc, mergem în instanță. Și câștigăm. Am câștigat până acum 100% din cazuri.
Dacă nu și-au dezvăluit voluntar identitatea, neavând acces la baza de date a DRPCIV, nu avem cum să îi identificăm.
Dar după ce vom câștiga cu DRPCIV – și sunt convins că o vom face – vom putea să îi identificăm. Și vom recupera banii”, a mai spus Cristian Constantin Olaru.
Lucrurile sunt, însă, mai complicate.
În proiectul de buget pentru anul 2025, CM Parking SA estimează că – în urma victoriilor din instanță împotriva celor care au refuzat să plătească parcarea - ar trebui să cheltuiască 300 de lei pentru a încasa – pe calea executării silite – fiecare notă de constatare de 200 de lei.
Ar fi, nevoie, deci, de o mulțime de bani pentru a recupera cei 156 de milioane de euro. Sau măcar banii pe notele de constatare care nu se prescriu, între timp (potrivit legii, prescrierea intervine după 5 ani - n.red.).
Și din ce are compania Parking dă puțin la primărie
Pe măsură ce analizăm cifrele, situația devine paradoxală: chiar și din ce încasează, compania plătește foarte puțin înapoi către bugetul public.
Potrivit contractului de delegare adoptat de Consiliul General în 2019, CM Parking SA are obligația de a vira la bugetul local doar 1% din încasările obținute din parcare.
În plus, Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) – formată din consilieri generali – poate decide să ia sume din profitul companiei, sub formă de dividende, pentru a le direcționa către bugetul local.
Iată cum arată plățile efectuate către Primărie, raportate la banii pe care compania i-a rulat în ultimii ani, din actele comunicate la solicitarea Spotmedia.ro de CM Parking SA:
2018: Pierdere de 2.118.679 lei. Nicio plată către PMB
2019: Cifră de afaceri 16.340.811 lei, profit 1.395.237 lei. Nicio plată către PMB
2020: Cifră de afaceri 15.334.880 lei, profit 1.153.646 lei. Nicio plată către PMB
2021: Cifră de afaceri 19.213.321 lei, profit 3.585.722 lei. Plăți către PMB: 71.550 lei
2022: Cifră de afaceri 27.963.502 lei, profit 13.156.795 lei. Plăți către PMB: 192.133 lei.
2023: Cifră de afaceri 50.987.479 lei, profit 31.347.540 lei. Plăți către PMB: redevență: 275.635 lei și dividende: 5.000.000 lei (+ 434.783 lei impozit pe dividende virați de companie la ANAF)
2024: Cifră de afaceri 72.441.534 lei, profit 43.066.647 lei. Plăți către PMB: redevență 509.875 lei și dividende 13.590.727 lei (+ 1.094.261 lei impozit pe dividende virați de companie la ANAF)
2025: Cifrele financiare nu sunt încă centralizate. Plăți către PMB: redevență 727.415 lei și dividende 18.519.098 lei (+ 2.057.678 lei impozit pe dividende virați de companie la ANAF):
Puteți urmări cum au evoluat veniturile CM Parking și câți bani dă la PMB și în graficul de mai jos:

De ce nu crește redevența, ca PMB să ia banii
Când am întrebat anterior consilieri generali PNL din AGA companiei de ce nu crește redevența, răspunsul a fost simplu: „ca banii să rămână în companie, pentru investiții.”
Dar realitatea este alta: în loc să rămână în companie, milioane de lei se duc la ANAF, sub formă de impozit pe dividende, iar Primăria București încasează doar o fracțiune infimă din profitul adevărat al companiei.
Se bagă bani în parcometre și în trasarea de noi locuri de parcare, dar rezultatele, la încasări, sunt modeste.
Spre exemplu, CM Parking SA a investit 5,6 milioane de lei în parcometre. Detalii, aici: ACHIZIȚIE - 1. Acestea au adus însă doar a 2,2% din încasări, în anul 2024 (adică 1.914.840 lei din totalul de 86.205.425 lei).
Iar în primul semestru din 2025, din 47.579.621 lei încasați, doar 1.281.410 lei au venit prin parcometre. Deci doar 2,6%.
A meritat investiția în parcometre? Rămâne să vedem și cifrele din anii care urmează.
Concluzie: banii circulă. Primăria abia îi simte
Pe hârtie, Compania Municipală Parking SA pare eficientă. Face bani, investește și plătește dividende.
Dar realitatea este că majoritatea șoferilor care nu plătesc parcarea scapă nepedepsiți. Iar asta e o pagubă serioasă pentru bugetul local. Și o stagnare în procesul educare a șoferilor, care trebuie să înțeleagă că, într-o capitală europeană, parcarea costă și presupune respectarea unor reguli stricte.
Nici din ce încasează, CM Parking SA nu virează decât o mică parte la bugetul local. Și o face într-o modalitate care mai alimentează și ANAF cu milioane de lei care ar putea fi folosite, pe plan local, pentru a crește calitatea vieții cetățenilor.
Ce simte cetățeanul: că toate se fac din banii lui. Dar fără vreun control eficient al încasărilor. Iar asta cauzează frustrare. Pentru că nu e corect ca unii - responsabili, dar puțini - să plătească parcarea, iar alții - neglijenți, egoiști, dar majoritari - să beneficieze, la nesfârșit de „scăpările” sistemului.