Firea vrea să ridice a doua cea mai mare construcție după Casa Poporului cu o mână de muncitori și câteva utilaje. Proiectul e ținut la secret, deși e plătit din bani publici

Firea vrea să ridice a doua cea mai mare construcție după Casa Poporului cu o mână de muncitori și câteva utilaje. Proiectul e ținut la secret, deși e plătit din bani publici

Primăria Capitalei susține că, de mai bine de o lună, lucrează la construcția Spitalului Metropolitan București. Acest complex medical ar urma să devină a doua cea mai mare construcție din România, după Palatul Parlamentului.

Problema este că – deși lucrările de anvergură ar trebui finalizate în numai 5 ani – pe șantierul viitorului complex medical lucrează doar o mână de oameni cu câteva utilaje.

Iar Primăria Capitalei evită să spună clar câți bani are pentru acest șantier, dar și să pună la dispoziția cetățenilor documentele în baza cărora vrea să construiască spitalul. Asta, deși totul se face doar cu bani publici.

Ideea construcției unui spital gigantic în București nu e nouă. Inițial s-a vorbit despre unul cu 2.500 de paturi. Apoi despre unul cu 2.000 de paturi.

În cele din urmă, în decembrie 2019, Gabriela Firea a făcut o conferință de presă și a anunțat că a și terminat studiul de fezabilitate pentru un spital metropolitan modern cu 1.000 de paturi.

Studiul fusese întocmit de Compania Municipală de Dezvoltare Durabilă, cu sprijinul unor experți în construcția de spitale. Printre ei, arhitectul Gabriel Dumitrache.

Iar spitalul urma să se construiască pe spațiul fostei Autobaze Pipera, care s-a relocat. De fapt, spitalul urma să facă parte dintr-un complex medical cu o suprafață construită de circa 247.000 de metri pătrați. Practic, acest complex urma să fie a doua cea mai mare construcție din România după Casa Poporului.

Ulterior – în urma unei ședinte de cu scandal, în care Firea a acuzat ALDE că a vrut să își impună propriul arhitect pentru întocmirea studiului de fezabilitate – Consiliul General a dat undă verde pentru construcția spitalului.

Deși încă de pe atunci era neclar de unde vor veni banii, proiectul se anunța grandios. Pe lângă corpul principal al spitalului – care urma să se construiască în forma literei H – complexul urma să aibă mai multe turnuri, dintre care unul cu heliport pe acoperiș.

De fapt, acest Spital Metropolitan trebuia să cuprindă atât spații de locuit pentru medici și spații pentru cazarea rudele pacienților, cât și o creșă și o grădiniță (pentru copiii cadrelor medicale).

În plus, urma să se amenajeze în Pipera și o nouă stradă, numită ”a Spitalului”, care să ușureze accesul în uriașul complex medical.

Gabriela Firea a susținut că lucrările la corpul principal al spitalului vor începe în martie 2020 și vor dura 3 ani. În ciuda insistențelor presei, primarul general n-a spus atunci cine va construi.

Dar de vreme ce Primăria Capitalei nu lansase nicio licitație pentru a-și găsi costructor, era destul de clar că lucrările urmau să îi fie încredințate unei companii municipale.

Între timp, a venit pandemia. Iar Firea a transmis că Primăria Capitalei cheltuiește o mulțime din banii de investiții pentru a-i ajuta pe bucureșteni să treacă peste perioada grea.

La finele lui iunie, surse din PMB au explicat pentru SpotMedia.ro că mari proiecte de infrastructură nu se mai pot începe, din lipsă de bani. Ba, chiar se făceau eforturi susținute pentru a continua proiectele în curs, cum sunt lucrările de la Podul Ciurel, Pasajul Doamna Ghica, Prelungirea Ghencea etc.

Cu toate astea, peste numai 3 săptămâni – adică pe 10 iulie – Gabriela Firea anunța, pe pagina sa de Facebook, începerea lucrărilor la Spitalul Metropolitan, un proiect de 2,8 miliarde de lei.

În materialul video pe care l-a postat, Firea apărea urcându-se în excavator și arătându-le consilierilor și constructorilor ceva, pe o hartă a proiectului.

Nu ne-a fost foarte clar la ce anume foloseau toate acele gesturi regizate pentru accelerarea construției spitalului.

Pot câțiva oameni să ridice a doua cea mai mare clădire din România, în câțiva ani?

Un alt lucru pe care n-am reușit să-l înțelegem a fost în baza cărei documentații tehnice au început lucrările la Spitalul Metropolitan.

În mod normal, din înțelegerea noastră, pentru o construcție de asemenea complexitate – după finalizarea studiului de fezabilitate – se întocmește un proiect tehnic. Și doar în baza acelui proiect tehnic se încep lucrările pe șantier.

Dar în cazul Spitalului Metropolitan, Gabriela Firea susținea pe 10 iulie că tocmai s-a semnat contractul pentru realizarea proiectării. Iar perioada pentru întocmirea proiectului e de 6 luni, potrivit informațiilor oferite de PMB pentru SpotMedia.ro.

În aceste condiții, de ce ar fi început săpăturile la fundație înainte ca proiectul să fie gata?

Ca să aflăm mai multe, pe 17 iulie – adică la o săptămână de când Firea anunța începerea lucrărilor – am mers la fosta Autobază Pipera. Am vrut să vedem cum și la ce se muncește.

Pe 17 iulie, pe șantierul Spitalului Metropolitan erau 4 utilaje. Cifa, utilizată pentru turnat ciment, era folosită pe șantierul blocurilor din preajmă, nu la spital – n.red. Foto: Alexandru Nistor

Perimetrul fostei autobaze e închis cu gard. Cu toate astea, se puteau vedea două excavatoare care săpau și două camioane în care se încărca pământul. Și atât.

Am revenit pe șantier după mai bine de o lună, miercuri, pe 19 august. Am găsit gardul de la strada al fostei autobaze acoperit cu meșe. Dar și prin mese se vede pe șantier.

În ce ritm se lucra pe 19 august pe șantierul Spitalului Metropolitan. Foto: Gabriel Kolbay

N-am identificat, însă, nicăieri vreun panou de lucrări, de pe care bucureșteanul să afle cine și ce construiește acolo sau cât va dura șantierul.

Am găsit ceva mai mulți muncitori decât data trecută. Unii tundeau iarba, alții se odihneau.

Muncitor la umbră, pe șantier. Foto: Gabriel Kolbay

Săpături s-au mai făcut, judecând după mormanele de pământ adunate în partea de nord a autobazei.

Partea din Autobaza Pipera în care se sapă, vazută din nord, dinspre calea ferată. Foto: Gabriel Kolbay

Dar numărul utilajelor aduse la treabă era, însă, în continuare, redus.

Număr redus de utilaje pe șantier, pe 19 august. Foto: Gabriel Kolbay

Și nimeni nu părea să se grăbească să termine ce e de făcut. De ce oare, în condițiile în care în numai 3 ani, oamenii trebuie să construiască acolo o clădire uriașă?

Am cerut informații de la Primăria Municipiului București (PMB) ca să înțelegem mai bine ce are de gând administrația Firea cu privire la acest șantier.

Cine și ce lucrează pe șantierul Spitalului Metropolitan. Banii și documentele, la secret

La solicitarea SpotMedia.ro, Primăria Capitalei a transmis că lucrările începute pe 10 iulie – și realizate de Trustul de Clădiri Metropolitane și Compania de Consolidări – sunt ”pregătirea terenului, demolarea construcțiilor existente pe amplasamentul viitorului spital” și ”săpaturile pentru fundația acestui obiectiv de investiții”.

Am vrut să aflăm și de ce sunt atât de puțini muncitori la lucru.

”Lucrarile la Spitalul Metropolitan Sfântul Sebastian se desfășoară potrivit graficul de la acest moment.

Pe șantier există activitate și au fost executate lucrări în fiecare zi, mai puțin în zilele de duminică, în ultimele luni (…) În ce privește mobilizarea pe șantier, constructorul apreciază că este suficientă activitate având în vedere lucrările programate în această etapă (…)

Începând cu luna septembrie vor fi demarate lucrările pentru turnare a de beton de egalizare. De asemenea, în șantier va ajunge fierul aferent primului subsol al clădirii principale”, a mai transmis PMB la solicitarea SpotMedia.ro.

Instituția susține că realizarea întregului proiect – care include nu doar construirea clădirii principale a spitalului, ci și realizarea turnului cu heliport, a grădiniței, a creșei etc – va dura 5 ani și va costa 2,8 miliarde de lei.

Cel puțin asta reiese din contractul pe care PMB l-a semnat cu Compania Trustul de Clădiri Metropolitane și cu Compania de Consolidări.

Am întrebat la PMB și ce procedură de achiziție a organizat pentru a alege companiile municipale pentru construcția spitalului. Se putea face o licitație. Sau a fost încredințare directă?

PMB a răspuns că s-a făcut ”o evaluare” în urma cărora au fost selectate cele 2 companii municipale.

Vor reuși oare să lucreze la timp și suficient de mult cele două companii? Ne-am gândit că s-ar putea ca firma de Consolidări a Primăriei să își continue activitatea specifică, pentru care a fost creată.

Și poate chiar mai important e că Trustul de Clădiri Metropolitane construiește Pasajul Doamna Ghica. Va avea cum să muncească pe ambele șantiere în ritm suficient de bun?

”Lucrările la Spitalul Metropolitan Sf. Sebastian București nu vor afecta lucrările la Pasajul Doamna Ghica. Asocierea de constructori a realizat un grafic de lucrări și il va respecta”, a mai transmis PMB.

Ca să înțelegem mai multe despre proiect și despre cum ar trebui el realizat, am întrebat unde și în ce condiții putem vedea studiul de fezabilitate pentru Spitalul Metropolitan.

PMB a refuzat să ni-l arate, susținând că dacă l-am vedea – noi sau alți cetățeni din banii cărora a fost întocmit – li s-ar încălca drepturile de autor unora dintre autori.

”Documentele solicitate conțin informații care intră sub incidența drepturilor de proprietate intelectuală, având în vedere că sunt realizate în mare parte de arhitecți, iar operele acestora sunt aparate de legea drepturilor de autor.

Publicarea unor detalii din aceste documente încalcă principiul concurenței loiale. Confidențialitatea documentelor a fost solicitată și este clauză contractuală”.

Întrebarea este: cine a solicitat confidențialitatea? PMB sau arhitecții care au lucrat la studiu?

La conferința de presă din decembrie 2019 în care Gabriela Firea a prezentat proiectul spitalului, arhitectul Gabriel Dumitrache a arătat presei mai multe planșe despre care a susținut că fac parte din studiul de fezabilitate al spitalului.

Arhitectul Gabriel Dumitrache a prezentat planșe din studiul de fezabilitate, la o conferință a Gabrielei Firea. De ce a făcut-o, dacă publicarea informațiilor încalcă înțelegerea cu PMB? Foto: Captură video/Arhivă Facebook Gabriela Firea

Arhitectul n-a părut atunci îngrijorat că i se încălca vreun drept de autor sau că prin ceea ce făcea încălca vreun principiu.

Și chiar dacă arhitecții care au contribuit la studiul de fezabilitate ar fi cerut clauză de confidențialitate, ce motive ar fi avut PMB să accepte, când întocmirea documentelor a fost plătită cu bani publici?

N-am reușit să înțelegem. Și, din păcate, Primăriei Capitalei i-a luat o lună ca să ne răspundă la întrebări mult mai simple de atât.

Câți bani are PMB pentru șantier? Au fost 5 milioane de lei, dar s-au mai cheltuit și pe altele

Cum vor evolua lucrările depinde și de câți bani va aloca PMB pentru lucrări. În consecință, Spotmedia.ro a întrebat PMB câți bani a alocat în 2020 pentru lucrări.

Instituția ne-a transmis că ”până la sfârșitul anului 2020 a fost alocată suma de 5 milioane de lei pentru realizarea lucrărilor de săpături, demolări etc. la obiectivul de investiții Spitalul Metropolitan Sf. Sebastian București”.

Dar, a mai transmis PMB pentru Spotmedia.ro, ”fondurile alocate inițial au fost afectate de alocările bugetare mult diminuate din partea Ministerului de Finanțe. De asemenea, a fost nevoie de reducerea fondurilor alocate pentru acest an din cauza cheltuielilor legate de pandemia noului coronavirus”.

Cu alte cuvinte, PMB nu spune câți bani are acum pentru lucrări. Îi vor ajunge să continue sau se va opri, la un moment dat? Sau lucrează cu puțini oameni și cu puține utilaje tocmai din cauză că nu are bani și vrea să lase impresia că face, totuși, ceva în zonă?

Rămâne să aflăm. Cert este că, dacă va continua în ritmul actual de lucru, Primăriei Capitalei îi va lua o veșnicie să construiască spitalul promis de Gabriela Firea.

Citește și:

Trustul de Clădiri Metropolitane SA refuză să le spună bucureștenilor ce și când se cumpără pentru Pasajul Doamna Ghica și când se va termina lucrarea

La o lună de la inaugurare, trotuarele de pe Șoseaua Fabrica de Glucoză rămân periculoase pentru pietoni și bicicliști. Primăria promite, dar soluția vine de la pasionații de infrastructură