La o lună de la inaugurare, trotuarele de pe Șoseaua Fabrica de Glucoză rămân periculoase pentru pietoni și bicicliști. Primăria promite, dar soluția vine de la pasionații de infrastructură

La o lună de la inaugurare, trotuarele de pe Șoseaua Fabrica de Glucoză rămân periculoase pentru pietoni și bicicliști. Primăria promite, dar soluția vine de la pasionații de infrastructură

Trotuarele skinny de pe Șoseaua Fabrica de Glucoză au rămas la fel de caraghioase și de periculoase ca la inaugurarea drumului, din urmă cu aproape o lună.

Ce s-ar putea face astfel încât bucureștenii să circule, totuși, în siguranță pe acolo? Primăria Capitalei a promis că rezolvă problema, dar n-a făcut-o. În schimb, au propus o soluție pasionații de infrastructură.

După un deceniu de încercări, Primăria Capitalei a reușit să supralărgească Șoseaua Fabrica de Glucoză. Și a inaugurat drumul cel nou pe 25 iunie 2020. Inițial, se vorbea doar despre o simpla deschidere a traficului, fără prezența vreunei oficialități.

În cele din urmă, însă, Primăria Capitalei a anunțat – pe ultima sută de metri – că Gabriela Firea va fi prezentă.

Ceea ce a făcut atunci primarul general al Capitalei n-a fost o inaugurare, ci doar o transmisiune live pe Facebook, dintr-un autobuz care circula pe segmentul principal al șoselei, cuprins între străzile Barbu Văcărescu și Petricani.

Cu verde pe hartă, porțiunea inaugurată din Șoseaua Fabrica de Glucoză dintre capătul Autostrăzii Urbane (cu bleu) și Strada Petricani (cu roșu) și Strada Barbu Văcărescu (cu albastru).

Ce s-a văzut în transmisiunea live a fost că traficul pe șosea era fluid (pe undeva normal pentru o stradă deschisă de curând – n.red.).

Ce nu s-a văzut în filmarea Gabrielei Firea au fost trotuarele. Unele sunt atât de înguste încât e imposibil ca doi pietoni care vin din sensuri opuse să circule unul pe lângă celălalt. Iar pe altele, chiar și un pieton are cu greu loc.

Asta, deși în zonă sunt atât clădiri de birouri, cât și locuințe. Iar asta înseamnă că vor fi destui oamenii care să circule pe trotuarele șoselei Fabrica de Glucoză.

Gabriela Firea a transmis ulterior, printr-un comunicat, că problemele cu trotuarele se vor rezolva.

Ca să vedem dacă s-a făcut, totuși, ceva, vineri, pe 17 iulie, la aproape o lună de la inaugurarea șoselei, o echipă a SpotMedia.ro a mers în zonă.

Și din păcate am constatat că problemele nu s-au rezolvat.

Trotuarele – pe care sunt amenajate și piste pentru bicicliști – sunt în continuare mult prea înguste. Pe unele porțiuni, pista este insuficientă chiar și pentru o singură bicicletă. Iar pe porțiunea pietonala riscă să nu aibă loc nici măcar un singur pieton. Astfel de zone sunt periculoase, din cauză că oricând un biciclist ar putea acroșa pietoni.

Un singur pieton are loc pe bandă, în dreptul stațiilor de autobuz. Banda alăturată, cu săgeți albe, este destinată bicicletelor. Dar și pe acea bandă cu greu are loc o bicicletă, în unele porțiuni de șosea. Foto: Alexandru Nistor/Spotmedia.ro

În plus, nici vorbă ca vreun bucureștean în scaun rulant sau vreo mamă cu copil în cărucior să poată circula pe acele trotuare.

În plus, pe porțiunea dinspre Strada Petricani, sunt și niște stâlpi de curent chiar în calea trecătorilor, pe trotuar. Iar pe alte porțiuni – unde sunt dulapuri tehnice – pietonul are loc doar cu un picior pe partea de trotuar care îi este destinată.

În dreptul dulapurilor tehnice, nici măcar un pieton nu are loc pe spațiul care îi este destinat pe trotuarul Șoselei Fabrica de Glucoză. Foto: Alexandru Nistor/Spotmedia.ro

Iar acolo unde nu sunt nici stâlpi și nici dulapuri tehnice, s-au amenajat alvelole în care, în teorie, urmează să se planteze arbori. Și care ocupă mare parte din trotuar. Pe unde vor circula pietonii după ce vor crește copaci în respectivele alveole este greu de imaginat.

Aleveolele pentru arbori ocupă mare parte din trotuare. După ce se vor planta arbori iar aceștia vor crește, se va circula și mai greu. Foto: Alexandru Nistor/Spotmedia.ro

Potrivit Asociației Metrou Ușor, amenajarea acestor trotuare s-a făcut cu încălcarea Normativului 51 (cu putere de lege în construcții), care prevede că trotuarul trebuie să aibă măcar 90 de centimetri lățime.

De ce s-a ajuns aici? În primul rând, din cauză că Primăria Capitalei și Consiliul General – atunci când au decis să lărgească Șoseaua Fabrica de Glucoză – s-au zgârcit la bani. Dacă ar fi alocat mai multe fonduri, ar fi putut cumpăra o suprafață ceva mai mare de teren în zonă și ar fi avut unde construi și trotuare ceva mai generoase.

Acum e, însă, prea târziu pentru așa ceva. De ambele părți ale șoselei sunt blocuri (finalizate sau în construcție – n.red.). Și e greu de crezut că vreun dezvoltator ar mai ceda vreo palmă de teren.

Potrivit Asociației Metrou Ușor, singura modalitate de rezolvare a problemei trotuarelor este intervenția asupra părții carosabile. Iată, pe larg, care este soluția propusă de pasionații de infrastructură.

Metrou Ușor: Îngustați benzile șoselei, mutați pista de bicicliști și lărgiți trotuarul ilegal!

Asociația Metrou Ușor susține că, înainte de toate, ar trebui eliminate separatoarele din beton dintre sensurile șoselei. Iată motivele.

”Acestea sunt complet inadecvate unei artere urbane, încurajând circulația cu viteze superioare a vehiculelor (viteza maximă pe Fabrica de Glucoză este 60 km/h) și ducând la o scădere a siguranței tuturor participanților la trafic.

De asemenea, acestea reprezintă o risipă a spațiului urban – spațiu ce poate fi redat pietonilor şi bicicliştilor, conform viziunii occidentale de creştere a mobilității şi a calității vieții”, a transmis Metrou Ușor.

Pe mijlocul Șoselei Fabrica de Glucoză sunt separatoare din beton. Asociația Metrou Ușor propune eliminarea lor, pentru a face loc pentru mutarea pistelor de bicicliști pe carosabil și lărgirea trotuarelor. Foto: Alexandru Nistor/Spotmedia.ro

Ne-am gândit că separatoarele de sensuri – deși ocupă mult loc – ar fi, totuși, de folos pentru că îi împiedică pe șoferi să întoarcă ilegal pe linia continuă, schimbând sensul de mers.

Cristian Marin, reprezentant al Asociației Metrou Ușor, a explicat pentru SpotMedia.ro că pentru asta există soluții mai bune decât separatorul din beton.

”Se pot folosi (pentru separarea sensurilor – n.red.) borduri (similar cu soluția de pe rampa sudica a pasajului de la Piața Sudului), spațiu verde sau pur si simplu banda dublă continuă.

Viteza poate fi redusă prin semaforizare decalată (cum este pe majoritatea bulevardelor) sau foarte eficient prin amplasarea unui echipaj de poliție cu radar”, a precizat Cristian Marin.

Abia după eliminarea separatoarelor de sens de pe mijlocul șoselei s-ar putea trece la următorul pas: îngustarea benzilor de mers. De ce să îngustezi benzile pe o șosea abia lărgită?

”În prezent, benzile auto de pe Șoseaua Fabrica de Glucoză sunt de 3,5 metri lățime – lucru necorespunzător șoselei urbane şi categoriei de viteză aferente unei şosele urbane, conform normelor tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor.

Având în vedere faptul că viteza maximă cu care ar urma sa se circule pe șosea este de 60km/h, benzile ar trebui sa aibă 3 metri lățime fiecare, nu 3,5 metri.

Lățimea de 3,5m corespunde categoriei de drumuri cu viteze proiectate de peste 100km/h, ceea ce nu este cazul pentru artera urbană”, a mai transmis Metrou Ușor.

La ce ar folosi toate astea? Iată ce spus pasionații de infrastructură.

”Prin eliminarea separatoarelor din beton și restrângerea spațiului carosabil la dimensiunile prevăzute de Normele tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor, pistele actuale de biciclete pot fi mutate în noul spațiu carosabil obținut.

Astfel sunt rezolvate conflictele de trafic periculoase dintre pietoni și bicicliștii ce folosesc legal pista de biciclete de pe trotuar, sporind siguranța tuturor participanților la trafic”, transmite Asociația Metrou Ușor.

Ar urma ”lărgirea trotuarului actual, utilizând spațiul obținut prin mutarea pistelor de biciclete pe carosabil.

Astfel, noile trotuare rezultate ar avea minimum 1,8 metri lățime, respectând prevederile Normativului 51 și satisfăcând nivelul minim de confort şi siguranță pentru toate categoriile de pietoni”, au mai apreciat pasionații de infrastructură.

Întrebarea este: s-ar putea realiza astfel de lucrări fără întreruperea traficului rutier pe Șoseaua Fabrică de Glucoză? La urma urmei, nimeni nu și-ar dori să închidem o șosea abia inaugurată.

Potrivit reprezentantului Asociației Metrou Ușor consultat de SpotMedia.ro, lucrările s-ar putea face fără întreruperea circulației mașinilor pe Șoseaua Fabrica de Glucoză.

„In general, modificările se pot face si sub trafic. Dacă vorbim de scoaterea parapetelor de beton, pe DN1 aceștia au fost chiar montate sub trafic, atât în timpul zilei, dar mai ales al nopții. Deci din acest punct de vedere nu ar trebui să existe impedimente.

Și când vorbim despre trotuare și pista de biciclete se poate lucra sub trafic. Să nu uitam că pe Calea Victoriei nu s-a întrerupt traficul (pentru astfel de lucrări – n.red.). La fel, pe Splaiul Independenței s-a început realizarea unei piste de biciclete sub trafic.

Într-adevăr, pot exista deranjamente, să se circule o perioadă mai greu. Dar acum nu este trafic intens, corporațiile din Pipera optând majoritar pentru tele-muncă, pentru program decalat etc”, a precizat Cristian Marin.

Cu alte cuvinte, dacă există un moment potrivit pentru remedierea problemelor de pe Șoseaua Fabrica de Glucoză, acesta este.

Rămâne să vedem cum va proceda Primăria Capitalei și dacă va lua vreo măsură pentru remedierea problemelor de pe șosea.