Prefectura Capitalei a decis, vineri dimineață, să declare stare de alertă în Sectorul 1 din cauza neridicării deşeurilor.
Starea de alertă intră în vigoare sâmbătă, la miezul nopții, și va fi valabilă timp de 30 de zile.
Prefectul Capitalei, Alin Stoica, a explicat de ce a luat această decizie, ce presupune ea, dar și ce este diferit acum față de situația din luna iunie când a refuzat să instituie starea de alertă din această cauză.
„Văzând analiza pe care Comitetul Local pentru Situații de Urgență a Sectorului 1 a făcut-o și având și răspunsuri neconcludente din partea autorităților care confirmă că situația e una care trebuie monitorizată atent și trebuie intervenit, am fost de acord cu măsurile pe care Sectorul 1 le-a clarificat. Acestea vizează 3 aspecte.
Primul: creșterea capacității de răspuns pentru îndepărtarea riscului care există acum în S1 și anume - acumularea de deșeuri necontrolate într-o cantitate foarte mare.
De asemnea, crearea unei strategii pe termen scurt pentru a preveni, adică creșterea rezilienței, pentru a preveni în următoarea perioadă reapariția acestui fenomen.
Și trei, schimbarea mentalității agenților economici și populației, pentru a împedica abandonarea de deșeuri pe raza S1 în mod necontrolat”, a explicat prefectul Capitalei.
El a adăugat că asta înseamnă că se vor putea aduce capacități în plus pentru a rezolva rapid problema acumulării de gunoaie. Concret - poate fi anagajată o nouă firmă care să ajute Primăria Sectorului 1 în lupta cu munții de gunoaie.
Alin Stoica a dat asigurări că „vom monitoriza zilnic situația”.
Asta presupune ca PS1 să transmită zilnic către Prefectură care este cantitatea de gunoi ridicată în ultimele 24 de ore, de ce operator, cantitatea predată la fiecare sortator, dar și care este cantitatea dusă către depozitare.
Ce e diferit față de luna trecută
Jurnaliștii au vrut să știe și ce este diferit în această lună, comparativ cu luna iunie când prefectul a refuzat să declare starea de alertă în acest sector, din cauza gunoaielor.
„În momentul 7 iunie a fost o solicitare de stare de alertă pentru că nu se ridicau deșeurile menajere. În urma discuțiilor și analizei, s-a constat că deșeurile nu erau ridicate din cauza unui blocaj la sortatori. Prestatorul de servicii notând faptul că sortatorii refuză preluarea acestor deșeuri. Atunci am găsit o soluție care nu presupunea starea de alertă – o relație directă între sortator și primărie. Soluția funcționează în continuare.
Deșeurile produse în gospodării și de agenții economici sunt duse acum în mod normal la sortatori. Acolo nu mai există blocaj.
Acum, blocajul e generat de faptul că există multe deșeuri necontrolate pe străzi și aceste deșeuri sunt generate de faptul că există o indisciplină la nivelul agenților economici și la nivelul unei părți, mici sper eu, a populației, dar și de faptul că prestatorul nu poate să facă față acestui val de deșeuri, iar lucrurile trebuie adresate rapid”.
Va fi reziliat contractul cu Romprest?
Întrebat dacă a primit garanții de la Primăria Sectorului 1 că de mâine o altă companie de salubritate va interveni, Alin Stoica a reiterat că e nevoie de capacități suplimentare.
Însă prefectul Capitalei a spus că în niciun caz nu va fi reziliat contractul cu Romprest.
Asta în condițiile în care Consiliul Local al Sectorului 1 este convocat, pentru vineri, la ora 12:00, în vederea discutării rezilierii acestui contract.
„În niciun caz nu va fi reziliat contractul cu Romprest. Această stare de alertă nu presupune rezilierea niciunui contract. Din contră, eu cred că Romprest este parte din soluție. Romprest trebuie să continue să presteze serviciile care sunt și merg bine, cum e ridicarea gunoiului din gospodării.
Pentru aceste deșeuri suplimentare de pe străzi, acolo unde există blocajul, trebuie aduse capacități suplimentare și mă aștept ca lucrul acesta să se întâmple rapid.
Garanția este hotărârea Comitetului Local pentru Situații de Urgență. Ei sunt cei care au propus asta”.
Ce se va întâmpla concret de mâine
Rugat să explice concret ce se va întâmpla de mâine, de când intră în vigoare starea de alertă în Sectorul 1, de exemplu dacă va fi angajată o altă firmă pe lângă Romprest, iată ce a replicat perfectul:
„Concret, trebuie să existe capacități suplimentare, fie proprii, dar proprii nu cred că sunt suficiente, fie, da, o altă firmă, care să poată, alături de Romprest, să rezolve situația”.
Amenzi în perioada următoare
Important este faptul că în perioada următoare vor fi aplicate sancțiuni.
„Cu siguranță, vor fi amenzi în perioada următoare. Cu siguranță vor fi controale la agenții economici să vedem dacă capacitățile pentru care sunt încheiate contracte corespund realității, pentru că există semnale că sunt încheiate pe capacității mai mici și diferența o vedem pe stradă. Și este și o chestiune de educare”, a punctat el.
În afară de amenzi, ce alt impact va avea starea de alertă asupra populației?
„Asupra populației nu are niciun fel de impact sub aspectul instituirii unor măsuri sau restricții. Nu. Populația nu avea absolut nimic de suferit. Vorbim de populația evident care respectă toate legile privind gestionarea deșeurilor.
Cei care nu le respectă vor fi amendați”, a mai afirmat, între altele, prefectul.
În fine, întrebat dacă va prelungi starea de alertă în cazul în care nu se rezolvă situația, Alin Stoica a răspuns negativ.
„În niciun caz nu aș prelungi starea de alertă dacă aceste măsuri nu sunt eficiente. Aș cere măsuri suplimentare!”.
Totodată, el a mai adăugat că PS1 poate să sufere consecințe dacă nu aplică măsurile pe care și le-a propus.
Estimări de la Primăria lui Clotilde Armand
Primăria Sectorului 1 a estimat că s-au acumulat aproximativ 2.691 tone de deşeuri generate de populaţie, instituţii publice şi agenţi economici.
Sursa citată preciza că Romprest ”a intrerupt nejustificat activitatea de colectare a deşeurilor” în următoarele perioade:
- 27 noiembrie- 25 decembrie 2020, când a fost întreruptă în mai multe episoade activitatea de colectare a deşeurilor din surse necontrolate;
- 31 mai – 18 iunie, când a fost întreruptă activitatea de colectare a tuturor categoriilor de deşeuri;
- 27 iunie- prezent, când a fost întreruptă activitatea de colectare a deşeurilor municipal stradale.
”Începând cu data de 27 iunie 2021, s-a constatat (…) că serviciul de salubrizare asigurat de compania Romprest Service SA nu mai funcţionează pe raza Sectorului 1. (…) Conform estimărilor, la data de 21 iulie 2021, la nivelul Sectorului 1 s-au acumulat aproximativ 2.691 tone de deşeuri generate de populaţie, instituţii publice şi agenţi economici”, arată Primăria.
”În contextul descris mai sus, operatorul delegat şi-a încălcat în mod grav şi repetat obligaţiile contractuale. Neexecutarea obligaţiilor esenţiale asumate de operator a fost constatată de Poliţia Locală- Direcţia Control Urban- Compartiment Protecţia Mediului care a emis în perioada 1 iunie- 19 iulie 2021 un număr de 25 de procese verbale de contravenţie, aplicând amenzi totale de 145.000 lei”, mai anunţă Primăria Sector 1.
Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al Sectorului 1 a cerut, miercuri seară, Prefecturii Municipiului Bucureşti să declare starea de alertă pe o perioadă de 30 de zile, din cauza situaţiei sanitare cauzată de necolectarea gunoiului de către Compania Romprest Service SA.