Culisele negocierii Guvernului. Buturuga mică

Domnul Cîțu nu a făcut un secret din faptul că această perioadă de premier este un pas de CV important pentru obiectivul final al domniei sale - guvernator BNR.
Culisele negocierii Guvernului. Buturuga mică

Viitorul guvern, cu cele 3 mini-guverne și 4 premieri, a fost negociat sub semnul a două imperative: putere pentru Ludovic Orban și 27 decembrie – data când începe campania de vaccinare.

Ludovic Orban și-a conservat puterea prin funcția de la Cameră, dar a vizat mai mult. Fiecare dintre ministerele cedate în mod surprinzător partenerilor a fost o pârghie de putere și influență tăiată pentru cei care puteau să devină periculoși pentru domnia sa la Congresul PNL.

L. Orban scoate PNL la mezat? Răspunderea lui Klaus Iohannis

De la Ministerul Transporturilor trebuia să plece „omul lui Emil Boc”, de la Fonduri Europene trebuia să plece „omul lui Ilie Bolojan”, Dezvoltarea nu trebuia sub nicio formă să ajungă la aripa Rareș Bogdan-Sighiartău, spun surse din partid.

A păstrat în schimb ministerele unde urma să își instaleze propria camarilă, plan care a fost încurcat de revolta din partid pe care nu o anticipa.

ADVERTISING

Sâmbătă după-amiază, partidul era pe cale să explodeze, motiv pentru care și negocirile pentru Guvern au fost oprite. Urma un BPN care să răstoarne tot ce se decisese. Furia avea o asemenea amploare încât numai președintele o putea opri.

Și a oprit-o, pentru că dorește cu orice preț guvern cât de curând, pe cât posibil până pe 27 decembrie, pentru ca acea zi să fie dedicată exclusiv începerii campaniei de vaccinare pe care o patronează simbolic și care trebuie să fie, așa cum a subliniat și colonelul Gheorghiță la întâlnirea informală cu presa, un eveniment istoric în toată Europa.

„De ce nu ne dă Iohannis un semn ce vrea?” Uitați-vă la popor!

Și așa termenul de 27 este pe muchie de cuțit, dar dacă pica și înțelegerea de vineri, el devenea de-a dreptul imposibil.

Scăpat de cumpăna BPN, Ludovic Orban a negociat o noapte, filială cu filială, a început să împartă ministere, secretari de stat și alte bomboane, motiv pentru care Guvernul va avea vreo 80, și a cedat două poziții pe care le ținea pentru propria camarilă.

Așa se face că, probabil, dl Bode va ajunge la Energie, dl Boloș la Agricultură, Rareș Bogdan la Interne, Robert Sighiartău la Finanțe, Florin Roman la Muncă (cel puțin aceasta era varianta de duminică seara). Iar camarila va primi funcții în Parlament.

Un alt obiectiv de putere al dlui Orban a fost îndiguirea lui Florin Cîțu. După știința mea, este fără precedent ca până și șeful cancelariei unui premier, adică mâna sa dreaptă, să îi fie negociat și plantat de un partid.

Simplul fapt că a acceptat așa ceva sugerează că dl Cîțu va asuma în Guvern rolul pe care i l-am văzut și la declarațiile de presă, adică un executant. Iar fiecare dintre președinții de partid va controla propria parte de guvern.

Veți spune că exemplul Dragnea arată că nu se poate și, până la urmă, premierul rupe lanțul. Dacă vrea, da. Un premier este cât de puternic vrea el să fie. Dar dl Cîțu nu a făcut un secret din faptul că această perioadă de premier este un pas de CV important pentru obiectivul final al domniei sale - guvernator BNR.

Pe de altă parte, dl Orban nu are probleme penale stringente, așa cum avea Liviu Drangea.

Pe fostul lider PSD l-a terminat presiunea permanentă asupra premierilor și Parlamentului pentru modificări legislative care să-l scape de pușcărie. Fără ele, nu știu dacă dezondamântul ar fi fost același.

USR a mușcat o bucată mare de la care sunt așteptări uriașe și în care va trebui să livreze urgent. Și am să vă dau exemplul Justiției. Fostul ministru Raluca Prună face pe Facebook un bilanț sumbru și doar parțial al problemelor uriașe din domeniu, mult dincolo de SIIJ, care este o chestiune 90% deja rezolvată:

“Entuziasmul nu ține loc de mandat eficient, în opinia mea avizată. Iar eșecul la Justiție este un eșec politic sigur în acest guvern. Cu consecințe mari electorale - indiferent de ce spune aparatul de partid, noua politică a căzut la un scor modest, prea modest în ciuda faptului că are între granițe profesioniști. Și mai e loc de cădere… Justiția rămâne pentru mine marele test al viitorului guvern”.

Deocamdată USR-PLUS nu pare să fi găsit o soluție convingătoare pentru acest minister, după cum cei mai onești dintre reprezentanții Alianței sunt dispuși să recunoască.

Vom vedea cum va arata formula finală, dar sunt semnale că pentru alte ministere, USR-PLUS va sacrifica soluția de competență reală pentru soluția imaginii în media.

Una peste alta, rămâne de văzut dacă felia cu ministere extrem de importante, mult peste așteptările USR-PLUS, va reprezenta o mare oportunitate sau o mare capcană.

Marele câștigător al negocierilor este de la distanță UDMR, cu ministerele Dezvoltării și Mediului, adică ministere cu uriașe fonduri, deci uriașa influență, inclusiv în PNL și PSD, și pe care are cu cine să le gestioneze fără riscuri.

Nu e un rău în sine, dar este muniție pentru naționaliștii din AUR. Mai ales că într-un gest ostantativ, imediat după împărțire, Kelemen Hunor s-a dus personal la Viktor Orban la Budapesta, pentru ca amândoi să marcheze apăsat triumful. Cum era cu „Jó napot kívánok, PSD!”?

Buturuga care ar putea răsturna totuși carul este alegerea primarilor în două tururi. UDMR refuză categoric, USR-PLUS nu poate renunța.

Așa cum se profilează, acest guvern va fi, pe de-o parte, al marilor scandaluri între partide și în interiorul PNL, și un guvern al neîncrederii între partide și în ele, cu excepția UDMR, desigur.

Negocierile din coaliție includ și prefecții și secretarii de stat. Cum sunt împărțite funcțiile între partide

UDMR, după negocieri: Au apărut nişte probleme cu Codul Administrativ, dar vor fi prevăzute în acordul coaliţiei

Cum se fac calculele pentru formarea noului guvern, care sunt punctele forte și punctele slabe ale partidelor din coaliția guvernamentală - Interviu


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇