Temu și Shein continuă să avanseze în Europa

Temu și Shein continuă să avanseze în Europa
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Moda rapidă și alte produse ieftine din China continuă să ajungă pe piețele europene, amplificând problemele logistice și de reglementare. UE se străduiește să țină sub control acest val copleșitor.

Chinezii de la Shein au atins un punct sensibil cu magazinul fizic pe care l-au amplasat chiar în centrul Parisului, adică în leagănul haute couture-ului. Reacția societății față de companie pendulează între dragoste și ură. La fel s-a întâmplat și în alte țări.

Super ieftin și fără taxe vamale

Shein, care este adesea plasată în aceeași categorie cu platforma online Temu (aceasta permite producătorilor să vândă mult mai mult decât doar articole de modă direct consumatorilor), a fost criticată pentru o serie de aspecte grave, cum ar fi comercializarea de produse falsificate, marketing agresiv, condiții de muncă precare și produse nesigure.

Însă mulți clienți sunt mulțumiți de oferta variată și ieftină a chinezilor, fiind mai mult sau mai puțin interesați de argumentele împotriva acestor magazine.

Deși cele două companii sunt diferite și au modele de afaceri diferite, rezultatul este adesea același: un val de produse chinezești ieftine și ambalajele care le însoțesc.

Pe lângă faptul că sunt foarte ieftine, un alt factor care a avantajat aceste companii este scutirea de taxe de import acordată de Uniunea Europeană pentru coletele valorând sub 150 de euro (174 de dolari).

Statele Unite aveau o lacună similară pentru coletele cu o valoare sub 800 de dolari (691 de euro), dar și-au modificat reglementările, ceea ce a dus la o reducere a expedierilor.

UE se află în etapa finală de adoptare a unor norme similare, pentru a elimina propriile neajunsuri privind produsele de valoare redusă. Totuși, este posibil ca noua reglementare să nu intre în vigoare până în 2028.

În prima jumătate a anului 2025, Temu a avut în medie 115 milioane de utilizatori activi lunar în UE, iar Shein a adunat circa 145 de milioane, conform propriilor cifre. Este o creștere de aproximativ 12% față de cele șase luni anterioare pentru ambele companii.

Milioane de colete din China

Produsele comandate de pe platformele chinezești ajung, de regulă, direct de la fabrica din China la consumator, fiecare articol ambalat separat și trimis cu avionul pentru a ajunge rapid. Rezultatul este un val de pachete care sufocă vămile și ridică mari semne de întrebare privind sustenabilitatea. În plus, multe dintre aceste colete nici măcar nu pot fi returnate.

ONG-urile de mediu sunt îngrijorate de deșeurile de îmbrăcăminte cauzate de moda rapidă ieftină, de ambalajele din plastic și carton, plus emisiile generate de toate zborurile necesare pentru transportul mărfurilor în întreaga lume. Fapt este că cifrele sunt, într-adevăr, uriașe.

În 2024, aproximativ 4,6 miliarde de articole de valoare redusă au fost importate în UE, potrivit unui raport publicat în februarie de Comisia Europeană. Cifrele au fost de două ori mai mari decât în 2023 și de mai bine de trei ori peste nivelul înregistrat în 2022.

Dintre aceste 12 milioane de colete pe zi, 91% provin din China. Deși nu toate aceste colete sunt de la Temu sau Shein, ponderea celor două platforme este uriașă.

”Europa este inundată de un tsunami de colete mici provenite din China, iar acest fenomen nu va înceta”, afirmă Agustin Reyna, directorul general al Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC) de la Bruxelles, într-un interviu acordat DW.

Protejarea consumatorilor europeni

Pe lângă problemele legate de durabilitate, organismele de supraveghere a protecției consumatorilor și Comisia Europeană au avertizat în repetate rânduri cu privire la faptul că multe dintre produsele chinezești nu respectă standardele UE.

Noile rezultate ale testelor publicate pe 30 octombrie de Stiftung Warentest, o organizație independentă cu sediul la Berlin, specializată în testarea produselor, confirmă temerile.

Testele, care au fost efectuate împreună cu grupuri din Belgia și Danemarca, au arătat rezultate dramatice. Împreună, experții au analizat coliere, încărcătoare USB și jucării pentru copii.

Dintre cele 162 de articole achiziționate de la producători care vând prin Temu și Shein, 110 nu respectau standardele UE, iar aproximativ un sfert erau potențial periculoase. Unele dintre articole aveau un conținut ridicat de formaldehidă sau metale grele, cum ar fi cadmiul. Unele încărcătoare USB se încălzeau prea tare.

Organizația Europeană a Consumatorilor avertizează că, atunci când unele firme vând produse care nu respectă standardele europene de siguranță, în timp ce producătorii locali trebuie să le urmeze cu strictețe, se creează concurență neloială.

Autoritățile UE nu stau cu mâinile în sân

În luna mai, Comisia Europeană a notificat Shein cu privire la practicile de pe platforma sa care încalcă legislația UE în materie de protecție a consumatorilor.

Printre plângeri se numără reduceri false, presiuni asupra consumatorilor pentru a finaliza achizițiile, informații înșelătoare despre drepturile legale ale consumatorilor, etichete înșelătoare ale produselor și afirmații înșelătoare privind sustenabilitatea.

De asemenea, în iulie, Comisia a constatat că Temu încalcă obligațiile care îi revin în temeiul legii privind serviciile digitale, deoarece nu face suficient pentru a opri vânzarea de produse ilegale. Investigațiile sunt în curs și ar putea duce la aplicarea de amenzi mari.

Nici țările UE nu stau degeaba

În octombrie, autoritatea antitrust din Germania, Oficiul Cartelului, a inițiat o procedură împotriva Temu. Instituția verifică dacă platforma influențează prețurile pe piața online germană, inclusiv stabilirea prețurilor finale de vânzare.

În august, Shein a fost amendată cu 1 milion de euro de autoritatea italiană pentru concurență pentru utilizarea unor afirmații înșelătoare privind mediul.

În iulie, Shein a fost amendată cu 40 de milioane de euro de agenția franceză pentru concurență pentru reduceri înșelătoare și afirmații privind mediul. Astfel, amenzile totale aplicate companiei în Franța în acest an se ridică la 191 de milioane de euro.

Franța a făcut chiar un pas mai departe și lucrează la noi reglementări pentru companiile de fast-fashion precum Temu și Shein. Dacă vor fi aprobate, reclamele celor două companii vor fi interzise în Franța, iar chinezii ar fi obligați să raporteze efectele produselor lor asupra mediului. De asemenea, noile reguli ar adăuga o taxă de până la 10 euro pentru fiecare articol vestimentar cumpărat.

Amenzile mari și reglementările suplimentare pot încetini giganții chinezi din comerțul electronic, dar nu îi vor opri, spune Reyna.

”Europa trebuie să se organizeze și să îi facă pe Temu și Shein să răspundă pentru acțiunile lor. Avem nevoie de responsabilități clare și trebuie să existe consecințe atunci când produsele loe încalcă regulile noastre”, a declarat Agustin Reyna.

Pentru aceasta, UE are nevoie de o reformă vamală ambițioasă și de supravegherea pieței. Dacă însă UE permite ca pachetele cu o valoare sub 150 de euro să intre în spațiul comunitar fără taxe vamale până în 2028, companiile vor continua să profite de această lacună, iar clienții europeni vor continua la rândul lor să le cumpere produsele.

Timothy Rooks


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇