Persoanele responsabile pentru reclamele înşelătoare la ofertele de tipul ”cumpăraţi acum, plătiţi mai târziu” riscă doi ani de închisoare, a avertizat autoritatea de reglementare a sectorului financiar din Marea Britanie, care a spus firmelor care oferă împrumuturile să nu mai încurajeze ”cumpărarea sub impuls” şi să precizeze taxele de rambursare cu întârziere, transmite Reuters.
Pe măsură ce criza costului vieţii din Marea Britanie se înrăutăţeşte, Autoritatea pentru Conduită Financiară a spus aşa-numitelor firme BNPL (Buy Now Pay Later) şi Consorţiului Britanic pentru Retail (British Retail Consortium) că beneficiile împrumuturilor pe termen scurt, fără dobândă şi la faţa locului sunt subliniate în reclame fără indicaţii corecte şi proeminente despre riscurile relevante.
În timp ce împrumuturile BNPL, care repartizează rambursările pentru bunuri precum haine pe câteva săptămâni, nu sunt reglementate în Marea Britanie, FCA are competenţe de a interveni în modul în care sunt promovate şi a forţat anul acesta să fie retrase sau modificate 4.226 de promoţii.
Banii devin din ce în ce mai puţini pentru mulţi britanici, care se confruntă cu creşterea prețurilor la energie şi cu o inflaţie aflată la cel mai ridicat nivel din ultimii 40 de ani, ceea ce face produsele BNPL o opțiune tot mai căutată.
”Pe măsură ce ne confruntăm cu o criză a costului vieţii, consumatorii sunt nevoiţi să ia decizii dificile cu privire la finanţele lor şi la modul în care plătesc pentru bunuri şi servicii”, a declarat Sheldon Mills, directorul executiv pentru consumatori şi concurenţă al FCA.
Creditorii BNPL câştigă bani luând o parte din ceea ce vând comercianţii, iar unele bănci s-au alăturat recent grabei de a servi clienţi care, în mod normal, nu ar putea obţine un card de credit sau nu ar trece de verificările stricte de credit.
Unii creditori BNPL percep comisioane de întârziere, iar neplata poate afecta, de asemenea, ratingurile de credit ale consumatorilor.
Într-un raport de anul trecut se arată că tranzacţiile BNPL au valorat 5% din piaţa de comerţ electronic din Marea Britanie, sau 6,5 miliarde de lire sterline, cu rate anuale de creştere de 60% până la 70%.