Consilierul premierului Bolojan justifică majorarea taxelor pe proprietate: România colectează de trei ori mai puțin decât media UE

Consilierul premierului Bolojan justifică majorarea taxelor pe proprietate: România colectează de trei ori mai puțin decât media UE
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Economistul Ionuț Dumitru, consilier al premierului Ilie Bolojan, susține că România nu ar putea atinge țintele de deficit pentru 2025 fără pachetul doi de măsuri fiscale, care a trecut miercuri de Curtea Constituțională. Unul dintre punctele centrale ale pachetului îl reprezintă majorarea taxelor pe proprietate, măsură despre care Dumitru spune că era inevitabilă.

„Creșterea e destul de semnificativă de la 1 ianuarie, însă în România noi încasăm astăzi din taxele pe proprietate circa 0,5% din PIB, față de o medie europeană în jur de 1,6% din PIB, cam de trei ori mai mare”, a explicat el, citat de Digi24. „Oricum ne uităm la cifre, acestea arată că România încasează foarte puțin față de mediile europene. Și atunci o creștere a impozitelor pe proprietate ar fi justificată, mai ales dacă ne uităm la vecinii noștri din Polonia, Ungaria sau Europa Centrală și de Est.”, a mai spus consilierul premierului.

Dumitru a reamintit că ajustarea taxării proprietății era oricum prevăzută în PNRR: „Această decizie era inclusă și în angajamentele pe care România și le asumase în PNRR. Face parte din programul de ajustare pe care România îl implementează pentru a putea reduce deficitul bugetar uriaș, care pune o presiune foarte mare pe datoria publică. Probabil că depășim deja 60% din PIB anul acesta.”

Datoria publică obligă la înghețări de salarii și pensii

În contextul creșterii datoriei, economistul a amintit prevederile legii responsabilității fiscale. „La 60%, trebuie înghețate și salariile și pensiile, lucru care se întâmplă, așa cum vedem. Intenția coaliției este de a îngheța salariile și pensiile și în 2026.”, a explicat el.

În ceea ce privește salariul minim, Dumitru spune că nu există încă un acord în coaliție, însă din punct de vedere economic ar fi o decizie riscantă. „Venim după o perioadă în care salariul minim a crescut foarte repede, iar costurile companiilor au crescut enorm – în special prețul energiei și costurile salariale. Competitivitatea companiilor românești a scăzut foarte mult. În contextul acesta, să pui o povară suplimentară printr-o creștere a salariului minim e probabil o decizie nu foarte înțeleaptă.”, a punctat Dumitru.

El a amintit că anul trecut România a avut „un deficit bugetar uriaș, de peste 9% din PIB”, în timp ce creșterea economică s-a situat la doar 0,8%, deși consumul a fost stimulat, iar producția internă a rămas necompetitivă în fața importurilor.

Eficientizarea cheltuielilor, necesară pentru ajustarea bugetară

Dumitru subliniază că reforma fiscală trebuie completată de tăierea risipei din cheltuielile publice.
„Pe partea de venituri avem o problemă de colectare, iar pe partea de cheltuieli avem o problemă de eficiență. Miza anilor următori este să facem cheltuielile bugetare mai eficiente. Pe termen scurt însă trebuie să ținem pe loc factura de cheltuieli, pentru că discutăm de o ajustare foarte mare.”, a mai spus economistul.

Ionuț Dumitru consideră că fără pachetul doi de măsuri fiscale, România nu ar fi putut atinge ținta de deficit stabilită pentru 2025: „Toate măsurile adoptate până acum aduc un impact bugetar de circa 3,6% din PIB în 2026. Impactul este mai mult decât semnificativ, pentru că avem nevoie uriașă de ajustare bugetară. Când pleci de la aproape 10% din PIB deficit bugetar, orice măsură trebuie să aibă un impact semnificativ.”

Curtea Constituțională a respins miercuri sesizarea depusă de AUR împotriva legii prin care guvernul Bolojan și-a asumat răspunderea pe pachetul fiscal ce include creșterea impozitelor pe case și mașini. Astfel, modificările fiscale – inclusiv majorarea impozitelor locale pe proprietate – vor intra în vigoare la 1 ianuarie.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇