Canalul Suez e blocat complet de marți, după ce Ever Given, una dintre cele mai mari nave din lume, cu o lungime de 400 de metri, a eșuat pe diagonală. Cauza anunțată a fost o furtună de nisip ce a redus vizibilitatea și a dus la producerea accidentului.
Operațiunea de ranfulare ar putea dura până la două săptămâni, ceea ce va avea consecințe majore, resimțite la nivelul întregii lumi.
Canalul Suez, care separă Africa de Orientul Mijlociu și Asia, este una dintre cele mai importante rute de comerț naval din lume. Pe aici trec aproximativ 12% din toate mărfurile tranzacționate la nivel global.
În 2020, prin Canalul Suez au trecut 18.800 de nave ce au transportat 1,17 miliarde de tone de mărfuri. Asta înseamnă o medie de 51,5 nave pe zi.
Acum, în ambele sensuri s-au format cozi de nave. Vineri dimineață erau blocate deja peste 160 de nave, dintre care 41 cargouri și 24 de petroliere. Sunt blocate și nave care transportau containere goale de care e nevoie pentru exporturi.
Potrivit BBC, în fiecare zi sunt blocate aici bunuri de cel puțin 9,6 miliarde de dolari. Asta înseamnă că în fiecare oră se pierd 400 de milioane de dolari.
Deja unele companii au început să modifice ruta de transport prin Capul Bunei Speranțe, dar asta adaugă aproape două săptămâni transportului, potrivit lui Guy Platten, secretarul general al Camerei Internaționale de Comerț Naval.
El a avertizat că asta se va resimți la nivel global, costurile urmând în final să fie resimțite de consumatori. Iar părerea sa este susținută de transportatori.
”Pentru fiecare zi pierdută e nevoie de cel puțin două ca să fie recuperate întârzierile”, spune Alan Bear, președintele unei companii americane.
Alte companii se reorientează spre transportul aerian sau cel feroviar, dar și aici sunt limitări și costuri suplimentare.