Interviu cu românul care a lansat un asistent virtual de recrutare pentru IMM-uri: Digitalizarea ne va uimi în viitor

Interviu cu românul care a lansat un asistent virtual de recrutare pentru IMM-uri: Digitalizarea ne va uimi în viitor

Mihai Rizan, fondatorul FIVEKEEP.com și CEO-ul VENDAX, a conceput și lansat un asistent virtual de recrutare, destinat cu precădere întreprinderilor mici și mijlocii din România.

FIVEKEEP.com este o platformă care are la bază identificarea aptitudinilor comportamentale ale candidaților prin filtrarea datelor personale relevante din CV-urile acestora, cu ajutorul algoritmilor dezvoltați de echipa proprie de psihologi și analiști.

Prin intermediul acesteia, angajatorii eficientizează procesul de recrutare a persoanelor compatibile cu posturile vacante, prin optimizarea timpului necesar parcurgerii CV-urilor și selecției candidaților.

Totodată, scad riscul angajării unei persoane incompatibile cu cerințele postului, dar și costurile procesului de recrutare.

Am stat de vorbă cu Mihai Rizan despre modul în care funcționează platforma, de unde a obținut finanțarea pentru demararea proiectului, cum rămâne cu umanul din Resurse Umane și care sunt planurile de viitor.

Cum v-a venit ideea pentru conceptul FIVEKEEP.com?

Încă de la început, ideea de FiveKeep s-a născut să fie un instrument nu doar util, dar mai ales necesar și anume, să „netezească” procesul de recrutare. Pentru a evita luarea deciziilor oarbe. De exemplu, decizia de acceptare sau eliminare a unui CV, fără a cunoaște persoana din spatele lui. Primii recrutori care au folosit instrumentul am fost noi, fondatorii VENDAX. Dacă vrei să fii cu adevărat un recrutor bun, trebuie să ai în vedere subiectivismul tău.

ADVERTISING

Dacă cineva crede și susține că poate fi 100% obiectiv, este departe de realitate. Suntem oameni, avem tot felul de preferințe și idei preconcepute. Pe unele le știm, pe altele le bănuim, iar pe unele nici măcar nu le intuim. Așa că am început să construim platforma FiveKeep.

În primii trei ani, am am lucrat aproximativ câte 16 ore pe zi. Repet, nevoia principală era să înlăturăm subiectivismul, preconcepțiile și discriminarea dintr-un proces de recrutare. Acest lucru trebuie să fie accesibil atât angajatorilor, cât și candidaților. Pentru cei din urmă este extrem de important să știe că nu au fost eliminați dintr-un proces de recrutare, decât pe baza unor motive obiective.

Eu sunt inginer ca pregătire și am visat, încă de la început, la un sistem care să plece de la o bază psihologică, accesibil și altor oameni decât specialiștilor în recrutare. Și îmi doream foarte mult ca timpul să nu mai fie dușmanul meu și al celor care recrutează. Eu cred că am reușit să realizez acest lucru.

Cum ați identificat nevoia în piață și cum ați ajuns la forma finală?

Una din cele mai mari provocări în recrutare este timpul. Pentru că timpul se măsoară în bani, cu cât procesul este mai lung, cu atât este mai costisitor. Aici vorbim strict de timpul alocat procesului de recrutare și de costurile acestuia. O altă provocare este aceea de a oferi candidaților șanse egale. Aici intervine FiveKeep. Un sistem automatizat, fără posibilitatea intervenției umane subiective. Vorbesc despre aportul nostru în etapa de triere a CV-urilor, etapă în care trimitem angajatorilor doar CV-urile candidaților potriviți pentru postul respectiv. Abia în „finală” apare factorul uman care are rolul de decizie.

ADVERTISING

Cât a fost investiția inițială și cât ați investit până acum?

Până în prezent, investiția totală a fost de 250.000 de euro. O parte din fondurile proprii au fost cheltuite în primii trei ani, când am pus bazele teoretice ale aplicației. Ulterior, ne-am îndreptat atenția către Fondurile Europene, de unde am reușit să obținem o finanțare de aproape 100.000 de euro. Cu acești bani am reușit să finanțăm dezvoltarea software a platformei. A urmat o rundă de investiție personală, de aproximativ 50.000 de euro.

Când a fost lansată platforma oficial?

Odată finalizată platforma, la finalul lui 2019, am trecut la testarea pe piață și modificări de design, urmând ca marea lansare să aibă loc la mijlocul lunii martie 2020. Dar știm cu toții ce a însemnat luna martie 2020. Pandemia ne-a blocat complet o perioadă de timp.

În luna august a anului trecut, am accesat un program bancar destinat acestui tip de proiecte digitale. Am luat un credit avantajos de 50.000 de euro pe care i-am folosit pentru acțiuni de PR, marketing și promovare. În decembrie 2020 a avut loc lansarea platformei FiveKeep. 

Care credeți că vor fi tendințele în digitalizarea HR în 2021, după un an greu încercat în domeniul resurselor umane?

Digitalizarea în orice domeniu este parte din prezentul și viitorul nostru. Suntem obligați, din ce în ce mai des, să folosim instrumente digitale. Există tot mai multe proiecte de transformare digitală. În toate domeniile. Inclusiv în HR. Unele sunt deja lansate, altele sunt la început de drum, la fel ca FiveKeep, altele sunt în fază de proiect.

ADVERTISING

Digitalizarea ne va uimi în viitor. Nu mă refer neapărat la faptul că decizia de angajare se va baza exclusiv pe acțiunile unei „mașinării”, dar cu siguranță soluțiile software ne vor ajuta și ne vor influența în luarea deciziilor. E parte din dezvoltarea noastră. Și nu doar în domeniul recrutării, pentru că HR-ul este un domeniu foarte vast. Este loc suficient pentru inovație.

Cum funcționează platforma mai exact și cum îi ajută pe antreprenori în procesul de recrutare și selecție?

Platforma este concepută să funcționeze pe principiul unui asistent. De aici numele FiveKeep - Asistentul Digital de HR. Angajatorul dă platformei toate detaliile referitoare la locul de muncă pentru care recrutează. Este cel mai în măsură să facă acest lucru pentru că știe cel mai bine detaliile postului respectiv.

În urma datelor introduse, FiveKeep profilează și identifică rapid abilitățile sau soft-skill-urile necesare și creează un profil personalizat al „candidatului ideal”. Totul poate dura undeva la 10-15 minute. Apoi urmează introducerea adreselor de email ale candidaților, de către angajator.

În decurs de două-trei zile, aceștia sunt contactați prin intermediul platformei și îndrumați în ceea ce au de făcut în continuare. Angajatorul alege două-trei CV-uri ale celor aleși de platformă cu cele mai potrivite skill-uri pentru postul respectiv și continuă recrutarea cu finaliștii, inclusiv pe abilitățile tehnice. Simplu și rapid.

Care e modelul de business? Cum obțineți bani de la antreprenorii care caută să angajeze?

Modelul de business este unul simplu și care oferă certitudine. Angajatorul duce procesul de recrutare prin FiveKeep într-un mod absolut gratuit, până la identificarea „finaliștilor” Adică până la identificarea acelor doi-trei candidați care sunt cei mai compatibili cu locul de muncă. Pentru datele și profilul acestora se plătește o sumă, stabilită prin contract, sub formă de credite. Un profil înseamnă un credit. Lista de candidați aleși nu afișează altceva decât un procent de compatibilitate. Dacă platforma nu a ales niciun candidat care să atingă un grad de compatibilitate satisfăcător pentru angajator, atunci nu se consumă credite.

Ce schimbări și tendințe preconizați pe termen scurt și mediu?

Este imposibil să faci predicții pe termen scurt și mediu. Cred însă, cu convingere, că digitalizarea va continua.  De aceea vom continua să investim în acest proiect. Cu siguranță va fi nevoie de soluții digitale de acest fel.

Având în vedere creșterea în popularitate a uneltelor digitale ca FIVEKEEP.com, unde rămâne umanul din Resurse Umane?

Peste tot. Resursele Umane nu se referă obligatoriu la faptul că sunt gestionate de oameni, ci mai degrabă că sunt gestionate pentru oameni. Există multe soluții digitale pentru domeniul Resurselor Umane. Dar dacă vorbim de recrutare prin FiveKeep, decizia finală o are tot angajatorul. El decide care dintre cele două-trei CV-uri va fi cel „câștigător”.

Câți clienți aveți până acum și ce planuri de dezvoltare aveți pentru următorul an?

O serie de companii s-au înscris pe platformă și o testează. Ceea ce ne bucură pentru că primim feedback. Pe baza acestuia, confirmăm sau nu anumite procese ale aplicației. De la începutul anului, a crescut, de asemenea, și numărul candidaților înscriși pe platformă. Toți acești utilizatori ne ajută să ajustăm procesele tehnologice, să ne dăm seama dacă suntem pe drumul cel bun.

Planuri de dezvoltare există, dar se tot modifică, în funcție de contextul pandemiei și al nevoilor mediului de business. O prognoză ar fi ca până în toamnă, să mergem către mai mulți clienți, din zona IMM-urilor, astfel încât până la finalul lui 2021 să devenim o obișnuință pentru piața din România. Deoarece activăm într-un mediu de suport pentru companii, suntem la curent cu ceea ce se întâmplă în mediul privat, referitor la recrutare și efectele pandemiei asupra acestui proces. Încercăm, pe cât posibil, să ne adaptăm acestor trenduri.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇