Toții salariații de la Primăria Sectorului 2 primesc lunar spor de condiții periculoase sau vătămătoare de muncă, deși merg la birou într-o clădire modernă, situată la numai câteva minute de Piața Obor.
Pe hârtie, însă, imobilul e unul iradiat, invadat de ciuperci și în care concentrația de ozon din aer e peste cea care i-ar permite unui funcționar să trăiască sănătos.
La Primăria Sectorului 2 lucrează 326 de persoane, din care 320 au statut de funcționar public.
Ca să le achite salariile și indemnizațiile tuturor, primăria cheltuiește, lunar, puțin peste 3 milioane de lei.
Mai exact, pentru luna ianuarie, s-au achitat salarii și indemnizații de 3.032.532 lei (cu 161.854 lei mai mult decât în aceeași lună a anului trecut).
Iar în februarie, cheltuiala primăriei cu salariile și indemnizațiile a fost de 3.084.629 de lei (cu 57.187 de lei mai mare decât în aceeași lună a anului trecut).
Pe lângă salariu de bază, angajații primăriei primesc și două categorii de sporuri. Este vorba despre:
- spor de handicap (de care beneficiază 3 salariați)
- spor de condiții periculoase și vătămătoare de muncă (pe care îl iau toate persoanele care lucrează la primărie, cu excepția primarului, a viceprimarilor și a administratorului public) .
Sporul de condiții vătămătoare se acordă, aşadar, pentru 322 de salariați ai Primăriei Sectorului 2, în ciuda faptului că aceștia lucrează în sediul modern al instituției, situat la intersecția străzilor Chiristigiilor cu Avrig, la distanță de doar aproximativ cu kilometru de Piața Obor.
Ce e periculos și vătămător în sediul primăriei de sector?
La solicitarea SpotMedia.ro, Primăria Sectorului 2 a transmis că 322 dintre salariații săi primesc spor de condiții periculoase sau vătămătoare de muncă în temeiul Hotărării de Guvern 569/2017.
Prin respectiva hotărâre, Cabinetul Tudose a adoptat un regulament privind stabilirea condițiilor vătămătoare de muncă.
Legea și regulamentul spun că, înainte de toate, instituții abilitate trebuie să facă măsurători în sediul unei instituții și să stabilească precis ce factori vătămători acționează acolo. Se face un raport cu concluziile măsurătorilor.
Apoi, în funcție de numărul acestor factori, si al salariaților, se poate calcula un spor la salariu. Dacă, să spunem, s-ar identifica 4 factori vătămători, atunci salariatul ar merita un spor de 15% din salariul brut de bază.
La Primăria Sectorului 2, controalele efectuate de Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare (ACTTM) din cadrul Ministerului Apărării și de Direcția de Sănătate Publică (DSP) București au descoperit chiar 4 factori vătămători.
Este vorba despre:
- prezența radiațiilor electromagnetice și depășirea limitei de expunere la zgomot
- prezența germenilor mezofili (care ajung în aer de la oamenii din incintă – n.red.), a fungilor și a microorganismelor periculoase
- depășirea concentrației pulberilor
- depășirea concentrației ozonului
Per total, susține primăria de sector, sunt expuși la peste 50 de factori patogeni, în fiecare zi, la serviciu.
Cum se acordă sumele pe care angajații le încasează ca spor de condiții vătămătoare
Cea mai mare sumă plătită de primărie ca spor pentru condiții vătămătoare unui salariat, într-o singură lună, a fost de 2.083 de lei. I-a revenit unui director din primărie care face control financiar preventiv.
N-a fost expus la mai multe riscuri, dar avea salariul mai mare. Iar sporul – fiind procent din salariu – a fost și el mai mare.
Una peste alta, în luna ianuarie, Primăria Sectorului 2 cheluit 277.671 lei pentru a achita sporurile salariaților săi. Iar în februarie a mai platit încă 301.660 de lei, tot numai pentru achitarea sporurilor.
Vorbim, deci, despre echivalentul în lei a aproape 120.000 de euro pe care primăria de sector i-a cheltuit în 2 luni doar pe sporuri pentru condiții vătămătoare acordate unor funcționari care lucrează la birou, într-o clădire modernă, aproape de centrul Capitalei.
În plus, dacă am mai adăuga și sporurile plătite salariaților de la Direcția de Evidența Populație – care e în subordinea primăriei și are sediul în aceeași clădire – suma cheltuită inutil de instituție în primele 2 luni din an ar crește cu încă vreo 24.000 de euro.
Radu Mihaiu: Câtă vreme raportul e valabil, plătim
L-am întrebat pe primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu - care și-a preluat mandatul în toamna trecută - dacă vrea să păstreze aceste sporuri ale salariaților, moștenite de la administrația precedentă.
Mihaiu ne-a spus că, potrivit legii, primarul e obligat să acorde sporurile, atâta vreme cât necesitatea plății lor e stabilită printr-un raport oficial.
Iar pentru moment, Primăria Sectorului 2 are un astfel de raport oficial în vigoare. Dar nu pentru mult timp.
Potrivit lui Radu Mihaiu, valabilitatea raportului expiră în această lună. Iar edilul își dorește reluarea măsurătorilor în primărie, pentru a se stabili dacă sporurile pe care le plătește acum au sau nu vreun temei.
Problema - spune primarul de sector - este că potrivit Legii 55/2020, valabilitatea raportului se va prelungi automant, din cauza pandemiei.
Cu alte cuvinte, documentul care le permite salariaților Sectorului 2 să încaseze spor de condiții periculoase și vătămătoare va fi valabil încă 90 de zile de la data ridicării stării de alertă.
Iar momentan – în mijlocul celui de-al treilea val și cel mai agresiv val pandemiei – este foarte greu de spus când s-ar putea ridica starea de alertă în România.
Așa că e foarte posibil ca salariații Primăriei Sectorului 2 să încaseze, în continuare, măcar pentru tot restul acestui an, sute de mii de euro cu titlu de spor de condiții vătămătoare. Și asta, cu toate că lucrează într-o clădire modernă, amplasată în zona centrală a Bucureștiului.
Citește:
Cât se câștigă lunar, din salarii și sporuri, la cea mai bogată primărie de sector din București