Nicușor Dan spunea, în campania electorală din 2020, că Bucureștiul are nevoie de 15 mari parcări de tip park&ride la ieșirile din oraș. Și că pe 13 dintre ele le poate amenaja măcar la sol, în primul mandat, cu bani europeni.
A renunțat la 12. Iată de ce.
Pe 30 iulie 2020, Nicușor Dan - pe atunci candidat la funcția de primar general - a organizat o conferință de presă în care a vorbit despre cele 15 mari parcări de tip park& ride de care Capitala are nevoie, pentru a-și fluidiza traficul rutier.
Puteți urmări integral conferința, în materialul video de mai jos.
Pe harta de mai jos - pe care Nicușor Dan a prezentat-o la conferință, puteți vedea locul celor 15 parcări:
Dintre cele 15 parcări, una funcționa deja. Este vorba despre cea de la Străulești, administrată de Metrorex SA. Pe hartă este notată cu P1. Din cauză că nu este bine poziționată, puțini șoferi o folosesc. Dar e bine, totuși, că ea există.
Pe măsură ce transportul în comun din București se va îmbunătăți, poate că va crește, totuși, numărul celor care locuiesc în afara orașului și care, dimineața, vor fi dispuși să parcheze la Străulești și să își continue drumul spre serviciu cu metroul, autobuzul sau tramvaiul.
A doua parcare despre care a vorbit Nicușor Dan în campania electorală este cea de la Cora Pantelimon (notată cu P2 pe hartă). E un proiect mai vechi, început de Oprescu și adus la circa 50% de administrația Firea.
PMB cu Nicușor Dan la conducere a reușit să finalizeze proiectul. Iar acea parcare cu 495 de locuri a fost inaugurată pe 25 mai 2022.
Despre a 3-a dintre cele 15 parcări - notată pe hartă cu P3 - Nicușor Dan a spus că face parte din proiectul „Penetrație Prelungirea Ghencea – Domnești și Supralărgire Bulevardul Ghencea între Str. Brașov și Terminal Tramvai 41”. Era deja proiectată și nu mai rămânea decât să fie construită, susținea atunci actualul primar general.
Tot atunci, Nicușor Dan a mai amintit și despre o altă parcare - notată cu P4 pe hartă (în sud, între P8 și P9) - care urma să fie construită de Ministerul Transporturilor în sudul Capitalei, în cadrul proiectului Pasajului Berceni, peste Drumul Național de Centură a Capitalei.
Celelalte erau parcări propuse, în următoarele zone:
- a 5-a parcare urma să fie construită în zona Pantelimon
- a 6-a parcare la Cățelu și a 7-a în Titan
- a 8-a în sudul orașului, în zona Popești-Leordeni
- a 9-a tot în sud în drum spre Jilava
- a 10-a spre Bragadiru
- a 11-a în zona Militari
- a 12-a în Chitila
- a 13-a în zona Băneasa, lângă complexul comercial
- a 14-a în Colentina
- a 15-a la Aeroportul Henri Coandă, cu colaborarea administrației aeroportului
„Putem să le realizăm într-un mandat. Dar mai important, încă de la finalul primului mandat, ele pot fi amenajate ca parcări la sol. Trebuie pur și simplu luate aceste terenuri și amenajate ca parcări la sol, nu e foarte complicat. (...)
Există bani europeni pentru asta (din POR Axa 4.1 - n.red.), nu există niciun motiv să nu putem să le facem în primul mandat”, a declarat pe 30 iulie 2020 Nicușor Dan.
Din păcate - așa cum nici trenul metropolitan nu va căpăta prea curând forma promisă de Nicușor Dan în campania electorală - nici cele 11 parcări nu vor fi gata până în 2024, potrivit informațiilor comunicate de PMB la solicitarea Spotmedia.ro.
Anul trecut s-au alocat bani pentru park&ride. Dar nu s-au cheltuit
Am întrebat la PMB dacă în 2021 și 2022 - primii ani cu buget al Capitalei făcut sub coordonarea lui Nicușor Dan - s-au alocat bani pentru construcția de parcări de tip park&ride, în diferite zone din oraș.
PMB ne-a răspuns că, în 2022, s-au alocat câte 1.000 de lei pentru începerea proiectelor la mai multe parcări și 10.000 de lei pentru studii de fezabilitate pentru park & ride-uri în viitoarele stații de tren metropolitan.
„Din cauza faptului că nu au fost identificate, până la această dată, terenuri care să corespundă
cerințelor realizării de park&ride, nu au fost cheltuite fondurile (...)
Nu au fost inițiate procedurile de achiziție publică din lipsa identificării terenurilor pentru realizarea
acestor parcări”, a transmis PMB, la solicitarea Spotmedia.ro.
O parcare nouă tot ar putea fi gata până în 2024
Am întrebat PMB dacă estimează că va finaliza până în 2024 vreuna dintre parcările de tip park&ride.
„Realizarea parcării supraetajate de tip Park&Ride, care face parte din obiectivul de investiții:
«Penetrație Prelungirea Ghencea – Domnești și Supralărgire Bulevardul Ghencea între Str. Brașov și
Terminal Tramvai 41» are o perioadă de execuție de 24 de luni, de la data începerii lucrărilor de
execuție. Contractul pentru realizarea obiectivului de investiții menționat se află în derulare. (...)
Proiectul presupune realizarea unei artere moderne, cu o lungime de aproximativ 6 kilometri, cu linie dublă de tramvai, 2 benzi de circulație pe sens, piste pentru bicicliști, trotuare și spații verzi. Lângă Șoseaua de Centură este prevăzut a se realiza o parcare supraetajată de tip Park&Ride cu 468 de locuri, regim de înălțime P+1E+2E, 90 locuri de parcare pentru biciclete și stație pentru tramvai”, a transmis PMB la solicitarea Spotmedia.ro.
Lucrările pentru proiectul supralărgirii Bulevardului Ghencea au fost împărțite pe 4 tronsoane. Primarul general Nicușor Dan a explicat în cursul unui live pe rețelele de socializare că pentru parte din traseu e nevoie de reproiectare.
Mai multe detalii ne-a oferit directorul Trustului de Clădiri Metropolitane SA, Cristian Hiver.
„Porțiunea de drum la care va lucra PMB ajunge până la Cartierul Latin. Mai departe va lucra CNAIR, până la pasajul de la Domnești.
Parcarea tip park&ride este pe porțiunea de lucrare dintre Centură de care se va ocupa PMB. Contractul este în derulare, este la noi. Dar PMB nu are intenția de a lucra cu noi pe acea proțiune de la Râul Doamnei spre Centură. Se va organiza licitație (pentru reproiectare și execuție - n.red.).
Dar nu e nevoie ca PMB să aștepte până când se finalizează lucrările la drum ca să facă parcarea. Există deja terenul pentru park&ride, e identificat. E adevărat că sunt niște provocări tehnice acolo, cum ar fi relocarea unei țevi. Dar sunt chestiuni care se pot înlătura.
Dacă PMB dorește, poate începe oricând să construiască acea parcare”, a explicat Cristian Hiver pentru Spotmedia.ro.
Cu alte cuvinte, dacă s-ar apuca repede să construiască, PMB ar putea să finalizeze, până la sfârșitul mandatului lui Nicuşor Dan, una dintre parcările noi promise.
Marea problemă pe care o are de rezolvat Nicușor Dan nu ține, însă, doar de construcția de parcări, ci de fluidizarea traficului. Pentru asta, după cum primarul însuși a explicat în campania electorală, e nevoie și de extinderea de linii de transport în comun și de trenul metropolitan și de multe alte măsuri.
Fără aceste măsuri și fără un transport în comun mai fluid, degeaba s-ar construi doar park&ride-uri, din cauză că prea puțini și-ar lăsa mașinile acolo, ca să își continue drumul cu metroul, autobuzul sau tramvaiul.