În campania electorală din 2020, Nicușor Dan spunea că – pentru a-i convinge pe bucureșteni să folosească transportul în comun – e nevoie de o rețea extinsă de benzi unice, pe care autobuzele să circule mult mai ușor, prin Capitală.
N-a reușit să amenajeze, încă, rețeaua de benzi unice pe care a promis-o. Dar ar putea să o extindă cu o treime pe cea existentă, în 2023, susține PMB.
Ce lungime au segmentele de bandă unică din Capitală
La acest moment, în București, rețeaua de benzi unice dedicate transportului în comun măsoară 30 km.
Aproape 14 km de bandă unică sunt pentru tramvaie (este vorba despre porțiuni de cale de rulare separate cu garduri sau bolarzi pentru a împiedica autoturismele să intre pe șine). Spre exemplu, linia de tramvai care trece pe mijlocul Șoselei Ștefan cel Mare este izolată cu garduri.
Dar cele mai multe benzi unice – întinse pe 16,15 km – sunt destinate circulației autobuzelor.
„Banda unică” pentru autobuz este, de fapt, un culoar marcat pe una dintre benzile de circulație pe care au voie să se deplaseze doar mijloace de transport în comun. Pentru a-i împiedica pe alți șoferi să folosească banda unică, ea trebuie separată de restul suprafeței carosabile cu bolarzi flexibilii.
Rezultatul: pentru că nu mai stau în trafic, după alte mașini, autobuzele pot circula mai repede.
Iar dacă bucureștenii vor vedea că se deplasează în timp mai scurt prin oraș dacă folosesc autobuzul, s-ar putea să ajungă să-l prefere, în locul mașinii personale. O astfel de alegere ar reduce numărul de mașini și ar decongestiona și celelalte benzi de circulație.
Marea problemă este că, momentan, nu avem decât vreo câteva capete de bandă unică, în București. Iar autobuzul n-are, încă, șanse să ajungă mult mai repede la destinație dacă circulă doar 4 km pe bandă unică și apoi sfârșește, din nou, blocat în ambuteiaje.
Iată unde sunt amenajate tronsoane de bandă unică pentru autobuze și ce lungime are fiecare tronson, potrivit PMB:
· Bulevardul Unirii - 4 km
· Bulevardul Decebal - 2,8 km
· Bulevardul Regina Elisabeta Regina Elisabeta - 3 km
· Calea Plevnei - 0,15 km
· Splaiul Independenţei - 0,4 km
· Piaţa Unirii - 0,3 km
· Bulevardul Corneliu Coposu - 0,3 km
· Calea Dorobanţilor - 1,2 km
· Bulevardul Mareşal Prezan - 0,5 km
· Bulevardul Iuliu Maniu - 1 km
· Bulevardul Drumul Taberei - 1 km
· Bulevardul Dacia - 1,5 km
spotmedia.ro a cerut PMB să ne comunice anul în care a fost amenajată fiecare dintre aceste porțiuni de de bandă unică. Instituția nu a răspuns la această întrebare.
Cum se amenajează benzile unice
O bandă unică nu poate fi amenajată cât ai bate din palme. E nevoie de avize și de parcurgerea unei proceduri. Iată despre este vorba.
„Propunerile de benzi rezervate transportului public se fac de către Societatea de Transport București (STB), Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI), Direcția Transporturi din PMB, Administrația străzilor (tot din subordinea PMB - n.red.) și Brigada Rutieră.
Acestea sunt supuse avizului Comisiei Tehnice de Circulație (CTC) a municipiului București și Brigăzii Rutiere și sunt finanțate și materializate în teren de către administratorul tronsonului de drum în cauză, în general Administrația Străzilor”, a transmis PMB, la solicitarea spotmedia.ro.
În ultimii 2 ani nu s-au finalizat noi benzi unice. Dar s-au pus bolarzi
Am întrebat Primăria Municipiului București (PMB) câți kilometri de bandă unică a trasat în ultimii 2 ani, de când e primar Nicușor Dan.
Instituția n-a răspuns clar la întrebare. Ne-a transmis, în schimb, că banda unică „se realizează prin montarea de stâlpișori flexibili (bolarzi - n.red.)”.
PMB spune că în anii 2021 și 2022 a montat 790 de bolarzi flexibili.
Din informațiile comunicate de instituție la solicitarea spotmedia.ro nu se înțelege clar dacă acești bolarzi au fost montați doar pentru delimitarea benzii unice amenajate în timpul administrației Firea. Sau dacă - prin instalarea lor - s-au amenajat și porțiuni noi de bandă unică, de când e primar general Nicușor Dan.
Instituția ne-a răspuns că s-au montat bolarzi și pe străzi unde nu există bandă unică.
„Bolarzii flexibili s-au montat și în zone unde nu există benzi rezervate transportului public, având rol de împiedicare a opririlor interzise sau a altor manevre care nu sunt admise în zonă.
La Piața Domenii, pe Calea Floreasca și pe Strada Polonă în apropierea intersecției cu șoseaua Stefan cel Mare sunt montați bolarzi flexibili fără a fi benzi rezervate, dar, prin împiedicarea manevrelor interzise, se fluidizează și circulația transportului public”, a transmis PMB la solicitarea spotmedia.ro.
PMB: încă 9,7 km de bandă unică până la finele anului
PMB mai susține că, până la finele anului 2023, și-a propus să termine 9,75 km de bandă unică. Se va lucra pe mai multe segmente.
Un prim segment de bandă unică de 2,2 km de bandă unică va fi împărțit în 2 tronsoane și se va amenaja astfel:
- între Piața Victoriei și Piața Charles de Gaulle, pe sensul spre piața Charles de Gaulle, prin translatarea axului bulevardului către vest, astfel încât spre piața Charles de Gaulle vor fi 4 benzi (3 pentru traficul general şi 1 rezervată transportului public), iar invers 2 benzi;
- între Piața Beijing și Piața Charles de Gaulle, pe sensul spre Piața Charles de Gaulle, prin translatarea axului bulevardului către est, astfel încât spre Piața Charles de Gaulle vor fi 4 benzi (3 pentru traficul general şi 1 rezervată transportului public) iar invers 2 benzi;
Al doilea segment de bandă unică, lung de 1,3 km, se va amenaja pe Bulevardul Regele Mihai I, între Piața Presei și Arcul de Triumf, pe sensul spre piața Arcul de Triumf, pe zona mediană. Proiectul necesită și mici lucrări de drum.
Al treilea segment, lung de 0,6 km, se va amenaja pe Bulevardul Aviatorilor, pe sensul spre Piața Charles de Gaulle, indicatoarele sunt deja montate. Urmează să se monteze bolarzii de separare.
Următorul segment de bandă unică de 1 km va fi pe Bulevardul Magheru. Sunt deja marcate benzi proprii între Strada C.A. Rosetti şi Piața Romană, pe sensul spre periferie, iar între Piețele Romană și Enescu, pe partea de centru a drumului.
Pe Calea Dorobanților (între Bulevardul Dacia şi Piața Lahovary) și pe Strada George Enescu, până la intersecția cu Magheru se va amenaja bandă unică în lungime de 0,35 km. S-au instalat indicatoare și urmează montarea bolarzilor.
Un alt segment de 1,6 km de bandă unică de pe bulevardele Magheru și Nicolae Bălcescu așteaptă să fie avizat de Poliția Rutieră.
Încă 1,9 kilometri de bandă unică de pe Bulevardul Lascăr Catargiu așteaptă avizarea Poliției Rutiere.
Pe Calea Dorobanților - între piața omonimă și Șoseaua Ștefan cel Mare - urmează să se realizeze bandă rezervată transportului public de 0,8 km lungime pe sensul din centru, prin proiectul de sensuri unice Floreasca – Beller - Dorobanţi.
Rămâne să vedem dacă aceste noi segmente de bandă unică se vor amenaja în acest an. Și dacă PMB va veni și cu o strategie care să permită amenajarea a mai mult de 10 km de bandă unică pe an.
În București, doar străzile pe care le are administrația generală au aproape 900 de kilometri. Și pe multe dintre ele e loc pentru bandă unică destinată transportului în comun.