Conform studiului „Barometrul digitalizării în companiile din România” realizat în plină pandemie de compania de consultanță de business Valoria în colaborare cu Doingbusiness.ro, există diferențe semnificative între modul în care directorii generali și managerii se raportează la oportunitățile și provocările aduse de accelerarea digitalizării. În acest context, rezultatele studiului arată că 7 din 10 directori generali și numai 4 din 10 manageri spun că digitalizarea a avut o influență foarte mare asupra afacerii lor în 2020.
Astfel 67% dintre managerii care au răspuns la chestionarul studiului și 59% dintre directorii generali au spus că sunt încrezători în digitalizarea companiei și au cunoștințele necesare, conform rolului lor, pentru a gestiona acest proces, în timp ce 63% dintre directorii generali și 65% dintre manageri știu că industria în care activează a fost afectată în mare măsură și foarte mare măsură de modelele digitale de afaceri.
Pe de altă parte 27% dintre directorii generali și 49% dintre manageri spuneau că nu există la nivelul conducerii suficiente cunoștințe și expertiză ca să evalueze și să dezvolte un model de afacere digital, dar vor da prioritate construirii unei astfel de expertize.
Mai mult, studiul arată o diferență de percepție importantă între directorii generali și managerii companiilor respondente. Dacă cei mai mulți directori generali (35%) spun că au competitori afectați într-o oarecare măsură de digitalizare, cei mai mulți manageri (31%) consideră că aceștia sunt afectați în mare măsură. Această diferență de percepție poate cauza întârzierea deciziilor de finanțare a programelor de digitalizare.
Alte rezultate ale cercetării
- Obstacole în calea valorificării digitalizării. Referitor la obstacolele pe primele trei locuri în cazul directorilor generali sunt următoarele: percepția că nu au consumatori digitali (47%), costurile prea mari (43%), rezistența la schimbare (39%). În cazul managerilor pe primele trei locuri sunt obstacolele: percepția că nu au consumatori digitali (43%), rezistența la schimbare (31%) și costurile prea mari (27%).
- Beneficiile digitalizării. Cele mai importante beneficii ale digitalizării în percepția directorilor generali sunt: eficiența operațională crescută (55%), simplificarea proceselor (54%), reducerea costurilor (45%), urmate de creșterea veniturilor (32%) și creșterea brandului companiei (27%). În cazul managerilor cele mai importante beneficii sunt: simplificarea proceselor (68%), reducerea costurilor (59%), eficiența operațională mai bună (43%), creșterea veniturilor (24%) și îmbunătățirea procesului decizional cu data analytics (19%).
- Creșterea veniturilor cu 10% prin digitalizare. Pe primul loc între produsele/serviciile digitale pe care directorii vor să le adopte pentru a genera cu 10% mai multe venituri în următorii 5 ani sunt sistemele inteligente de management operațional (62%), Big Data și Data Analytics (51%) și IoT (40%). În cazul managerilor procentele sunt următoarele: sistemele inteligente de management operațional (48%), IoT (48%) și Big Data și Data Analytics (39%).
- Strategia privind includerea AI în capabilitățile de business ale companiei. Inteligența Artificială nu este încă pe agenda directorilor generali și a managerilor în ceea ce privește strategia de creștere a capabilităților de business ale companiei, iar rezultatele studiului arată că 60% dintre directorii generali și 61% dintre manageri au dat un răspuns negativ la această întrebare.
- Utilizarea Robotic Process Automation (RPA). Robotic Process Automation este tehnologia care a explodat în adopție la nivelul companiilor din toate domeniile de activitate în acest an, mai ales datorită efectului favorabil asupra eficienței și rezilienței proceselor companiei. În România însă, RPA nu este pe agenda directorilor generali și a managerilor, după cum arată rezultatele studiului. Directorii generali și managerii companiilor care utilizează RPA au spus că această tehnologie este prezentă în domeniul financiar (39% vs. 33%) și în contabilitatea generală (27% vs. 19%).
- Impactul digitalizării asupra cifrei de afaceri. La această ediție a studiului 32% dintre directorii generali ai companiilor respondente au spus că digitalizarea va contribui la creșterea cifrei de afaceri cu 10%-20% în următorii 3 ani, iar 29% dintre manager consideră că digitalizarea va crește cifra de afaceri a firmei cu 5%-10% în aceeași perioadă de timp. Totuși 15% dintre directori generali și 9% dintre manageri au spus că această contribuție va fi de peste 30%.
- Impactul digitalizării asupra marjei de profit. În 2020, 18% dintre directorii generali ai companiilor respondente la studiu și tot 18% dintre manageri au spus că digitalizarea va crește marja de profit a companiei cu peste 20% în următorii 3 ani, din care 15% și respectiv 7% au spus că procentul creșterii va depăși 30%.
- Impactul digitalizării asupra valorii de piață a companiei. În 2020, cei mai mulți dintre directorii generali (37%) și numai 24% dintre manageri au spus că digitalizarea va contribui la valoarea de piață a companiei cu 5%-10%. Pe de altă parte cei mai mulți dintre manageri (27%) au spus că digitalizarea nu va impacta în nici un fel valoarea companiei.
În pandemie tot mai multe companii au devenit convinse de importanța digitalizării. Opțiunile ferme pentru un mod de operare care privilegiază tangibilitatea au intrat în coliziune cu noua realitate care propune intangibilul. Rezultanta acestei întâlniri este necesitatea tot mai evidentă a companiilor de a se orienta spre digitalizare. Potrivit rezultatelor ”Barometrului digitalizării” procesul de digitalizare în rândul companiilor din România a intrat pe agenda directorilor generali, dar avansează cu pași mici. Forțați de împrejurări, top managerii par să aștepte până nu vor mai avea încotro ca să ia în considerare adoptarea de produse digitale și alocarea de resurse pentru digitalizarea companiilor pe care le conduc.
Despre studiu
Studiul sondează percepțiile managerilor și directorilor executivi cu privire la impactul digitalizării asupra companiilor din România. Chestionarul, la care s-au primit 433 de răspunsuri, a fost aplicat în perioada 10 iulie – 10 septembrie 2020.
În raport se face referire la digitalizare ca folosire a tehnologiei de stocare şi procesare, căutare şi regăsire a informaţiilor între utilizatorii on-line. 5% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane EUR, 6% din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane EUR, 13% din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane EUR, 35% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane EUR și 41% sub 1 milion de EUR cifră de afaceri. 27% dintre respondenți au funcția de CEO / Președinte / Director General, 7% au funcția de Vicepreședinte/Director Executiv/Membru CA, iar 31% sunt Manageri. Acest studiul a fost realizat în colaborare cu echipa Doingbusiness.ro.
Despre Valoria
Valoria este o companie de consultanță, training, și executive coaching. Prin serviciile noastre ajutăm antreprenorii să își dezvolte afacerile și să facă succesul concret și predictibil, fără bătăi de cap. Cele mai multe companii apelează la noi pentru consultanță de marketing, de resurse umane și de vânzări. Avem adeseori solicitări pentru a face training sau coaching echipelor de conducere.
Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Construim parteneriate și colaborări pe termen lung, deoarece oferim rezultate garantate și cea mai bună calitate, la prețul corect. Aflați mai multe pe: www.valoria.ro