Marţi a avut loc o nouă întâlnire cu ucrainenii pe tema Bâstroe, de data asta în format fizic (după cea online de vineri).
Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Ionel Scrioşteanu a anunţat că Ucraina s-a angajat să oprească orice fel de dragaj până la clarificarea situaţiei, iar măsurătorile programate să înceapă în 15 martie se vor derula potrivit calendarului convenit.
“Vestea bună este că Ucraina şi-a asumat că va înceta orice formă de dragaj pe Chilia şi pe Bâstroe şi am stabilit împreună cu delegaţia Comisiei Europene că activitatea principală de la acest moment se va canaliza către consolidarea canalului Sulina, investiţiile în canalul Sulina în aşa fel încât să creştem capacitatea de tranzit pentru preluarea tuturor navelor care sunt pe clusterul Dunării maritime. (…) Ucraina şi-a asumat că va înceta orice formă de dragaj, fie el operaţional, de întreţinere sau altă formă”, a declarat Ionel Scrioşteanu.
El a precizat că rămâne valabil calendarul de măsurători stabilit de cele două părţi.
“Calendarul de măsurători rămâne valabil, rămâne să primim acel accept din partea Ministerului Apărării din Ucraina pentru că este o zonă dificilă din punct de vedere al riscurilor, în măsura în care vom primi acel acord, acel aviz şi condiţiile în care se va desfăşura măsurătoarea, începând din 15 martie vom intra la măsurători. (...)
Cel mai important este că până se vor finaliza măsurătorilor se nu vor mai face alte tipuri de activităţi de dragaj. După ce vom avea aceste măsurători, vom vedea care sunt măsurile şi dacă sunt necesare măsuri de luat în acea zonă”, a explicat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor.
Întâlnire face to face cu Ucraina şi o delegaţie a Comisiei Europene
”Astăzi, în localitatea Ismail (Ucraina), delegaţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, condusă de secretarul de stat Ionel Scrioşteanu, a continuat discuţiile iniţiate cu partea ucraineană cu privire la lucrările efectuate pe canalul Bâstroe. La întâlnirea trilaterală a participat şi o delegaţie a Comisiei Europene”, a transmis, marţi seară, Ministerul Transporturilor.
Sursa citată a precizat că, la finalul întâlnirii, partea ucraineană şi-a asumat să înceteze orice tip de dragaj (operaţional, de investiţii etc).
”Totodată, programul măsurătorilor ce vor fi efectuate de către AFDJ Galaţi pe braţul Chilia şi pe canalul Bâstroe va fi un subiect abordat în cadrul următoarelor întâlniri cu partea ucraineană. Participanţii au convenit că programul trebuie să se deruleze aşa cum s-a stabilit, începând cu data de 15 martie”, a mai precizat sursa citată.
Potrivit ministerului, partea ucraineană a precizat că, în perioada următoare, vor fi întreprinse demersurile necesare pentru a obţine acceptul Forţelor Navale ucrainene pentru ca reprezentanţii părţii române să intre şi să măsoare pe braţul Chilia şi pe canalul Bâstroe.
”Reprezentanţii Comisiei Europene au fost de acord cu solicitările României şi au subliniat că prioritatea zero pentru facilitarea tranzitului de mărfuri dinspre Ucraina este creşterea capacităţii canalului Sulina. Acest aspect a fost subliniat de reprezentanţii DG MOVE şi confirmat de omologii ucraineni”, a mai transmis Ministerul Transporturilor.
Potrivit sursei citate, măsurile pentru creşterea capacităţii canalului Sulina vizează:
- sporirea numărului de piloţi;
- modernizarea sistemului de balizaj pentru a se putea naviga în condiţii de siguranţă pe timp de zi şi de noapte;
- achiziţionarea de nave tehnice şi de software modern de management al traficului.
”Reprezentanţii Comisiei Europene au menţionat că peste 50% din traficul de mărfuri sprijinit prin Planul Solidarity Lanes se desfăşoară pe Dunăre. În acest context au subliniat importanţa creşterii capacităţii canalului Sulina, acesta fiind prioritar pentru obiectivele vizate prin Solidarity Lanes”, a mai transmis ministerul.