Salarii mai mari în învățământ presupun şi responsabilități sporite, afirmă ministrul Educației, Daniel David.
Într-o declarație făcută în cadrul podcastului Friendly Fire, acesta a reafirmat că susține creșterea veniturilor profesorilor, dar cu condiția extinderii prezenței lor în școli la o normă completă de opt ore pe zi.
„Statutul profesorului, inclusiv prin salariu, trebuie schimbat, dar asta vine cu responsabilități noi. Asta înseamnă că vreau să stea mai mult în școală. Dacă ești plătit pentru 8 ore, stai 8 ore în școală, nu doar orele în care trebuie să predai. Dacă stai în școală, poți să creezi medii educaționale și interacțiunea cu copiii este alta”, a explicat ministrul, citat de Edupedu.
Ministrul spune că această măsură ar contribui la o mai bună legătură cu elevii și ar sprijini calitatea actului educațional, mai ales în școlile în care există spații adecvate pentru pregătirea lecțiilor și activități extrașcolare.
„Nu pot să îi aduc în sistem pe cei mai buni absolvenți”
David a evidențiat una dintre cele mai grave probleme cu care se confruntă învățământul românesc: dezinteresul absolvenților performanți de a deveni profesori, din cauza salariilor necompetitive.
„Salariile sunt foarte mici, birocrația este uriașă. Pentru un debutant, să ai sub salariul mediu pe economie […]. Eu nu pot să îi aduc în sistem pe cei mai buni absolvenți din universități […]. Cei mai buni absolvenți de fizică pleacă în companii. […] În câțiva ani o să avem probleme cu profesorii de fizică și de chimie”, a avertizat el.
În plus, a criticat și volumul de sarcini administrative impuse cadrelor didactice:
„Pe lângă faptul că ai această problemă legată de salariu, de la profesor te mai aștepți să fie și informatician, și contabil, și secretar, pentru că ei fac dosarele pentru burse sociale, nu le angajezi IT-ist în unitățile școlare”.
- Ministrul Educației vrea indicatori de performanță pentru a crește salariile doar la profesorii performanți
- Ministrul Educației anunță cum vor fi plătiți profesorii în funcție de performanță: Salariul de bază va fi același
Performanța ar putea aduce bani în plus
Ministrul a reiterat ideea diferențierii salariale pe baza performanței, dar nu doar în sensul „olimpicilor”, ci și al profesorilor care contribuie la incluziune și reducerea abandonului școlar.
„Eu prin performanță înțeleg și incluziune (…) să îl iei pe copil din abandon și să îl duci la nota cinci sau șase, ca să nu rămână în afara școlii. (…) În funcție de acești indicatori, peste salariu minim, cei care-s dedicați, că nu o să o facă toți, vor putea să câștige mai mult. Și atunci poți să le ceri profesorilor lucruri. Dacă nu o faci, statul se face că îi plătește, iar ei lucrează cât pot lucra pentru acel salariu”.
Un subiect sensibil în negocierile guvernamentale
Declarațiile vin pe fondul discuțiilor politice privind reducerea deficitului bugetar, în care una dintre măsurile vehiculate este chiar creșterea normei didactice. Liderii politici discută posibila majorare a numărului de ore de predare pentru profesori.
Această intenție a stârnit reacții dure din partea sindicatelor din educație, care au transmis într-un comunicat că o astfel de măsură este „nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă”, cu potențial de a afecta grav calitatea educației și sănătatea mentală a cadrelor didactice.
De altfel, într-o declarație anterioară, ministrul Daniel David a nuanțat poziția oficială:
„Nu se pune problema în acest moment. Hai să vedem dacă va fi cazul, prin raportare la practicile europene”.
În prezent, norma didactică totală presupune un program de lucru de 40 de ore pe săptămână, incluzând atât orele de predare efectivă, cât și pregătirea lecțiilor, evaluarea elevilor, consilierea și alte activități școlare și extrașcolare.
Propunerea de a cere prezența efectivă de 8 ore în școală vine, astfel, cu un impact semnificativ asupra modului în care este înțeleasă munca didactică în România.