A durat patru luni până ce Ministerul Investițiilor să sesizeze Parchetul European cu privire la jaful cu microbuze școlare achiziționate la suprapreț cu bani din PNRR. Ministrul Dragoș Pîslaru spune că întregul lanț decizional, de la Ministerul Educației la autoritățile locale, a ignorat criteriul de „rezonabilitate” al cheltuirii banului public.
Achiziția microbuzelor școlare electrice din PNRR ajunge oficial în atenția Parchetului European. Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat că a sesizat instituția condusă de Laura Codruța Kovesi, după ce Corpul de control al MIPE a constatat diferențe uriașe între prețurile plătite de județe pentru același tip de microbuz. În unele cazuri, un vehicul identic a costat 99.000 de euro, în altele nu mai puțin de 263.000 de euro.
Ministrul a explicat, la Digi24, de ce demersul a fost făcut abia acum, deși verificările asupra acestor achiziții au început în august.
„Administrația românească nu excelează în viteză de reacție”
„Administrația românească nu excelează în materie de viteză de reacție. Am avut echipa Corpului de control al ministerului care a derulat mai degrabă o analiză legată de rezonabilitatea prețurilor și au fost – și sunt încă în derulare – investigațiile de suspiciune de fraudă clasică pentru cele două departamente, adică coordonatorul național PNRR, care e la MIPE și, respectiv, coordonatorul de reformă și investiții al Ministerului Educației”, a declarat Pîslaru.
Potrivit acestuia, verificările s-au suprapus. „Au fost practic trei controale sau analize în paralel. Eu am terminat la un moment dat, am avut la un moment dat un raport preliminar și am pus o serie de întrebări adiționale, adică nu m-a convins ceea ce colegii mei mi-au dat ca informații și am cerut, de exemplu, încă o revenire la Ministerul Educației”, spune Pîslaru.
Variații uriașe de preț și lipsa analizelor de rezonabilitate
Ministrul a detaliat concluziile Corpului de control. „Este vorba de faptul că din cei peste 240 de milioane de lei care au fost folosiți în toată țara, există o variație de prețuri semnificativă, de la 99.000 la 263.000 de euro și, în mod evident, și pentru cineva care nu este specialist, făcând o analiză legată de cam care sunt prețurile în piață, constatăm că sunt niște prețuri mult mai mari decât cele, poate, care ar putea să fie justificate.”, mai spune Dragoș Pîslaru.
Iar principala problemă este lipsa analizelor de preț. „Nu sunt eu neapărat o autoritate în construcția prețurilor, dar, în mod evident, una din constatările foarte importante este aceea că nu a existat niciun fel de analiză cu privire la rezonabilitatea prețurilor atunci când, de exemplu, s-au gândit licitațiile.”, punctează ministrul.
El a mai explicat că ghidurile cer explicit justificarea prețului, însă verificările au lipsit. „În mod normal, conform ghidurilor, ar trebui să ai o explicație de rezonabilitate a prețului… Nu au existat astfel de analize, a fost mai degrabă o alocare bugetară, iar ofertanții au oferit fără niciun fel de constrângere în bugetul oferit.”, spune șeful MIPE.
El a criticat și rolul Autorității Naționale pentru Achiziții Publice. „Un alt lucru care a fost oarecum bizar este că există o autoritate națională de achiziții publice care a dat avize conforme cu privire la caietele de sarcini. Deși există o cerință foarte clară acestor inspectori de a verifica rezonabilitatea prețurilor, nu a existat o astfel de verificare.”, spune Pîslaru.
Pîslaru: cu banii cheltuiți la suprapreț se puteau cumpăra mai multe microbuze
Ministrul susține că, în mod evident, „dacă prețurile nu erau umflate”, numărul microbuzelor achiziționate ar fi fost mai mare. Totuși, el subliniază că structura achizițiilor – organizate separat de fiecare județ – este legală, chiar dacă ineficientă.
„Eu și MIPE nu suntem nici autoritate judecătorească, nici procurori, să putem analiza aceste lucruri”, a punctat Pîslaru, adăugând că raportul indică o lipsă de preocupare pentru „rezonabilitatea și eficiența cheltuirii banului public” în întregul proces, de la elaborarea caietelor de sarcini până la finalizarea achizițiilor.
Ministrul a mai spus că merită analizat dacă „au existat înțelegeri între firme” și de ce au fost stabilite anumite specificații tehnice, chiar dacă ele erau considerate „orientative”.
El a oferit și un reper de preț: „Prețul de plecare pentru microbuz, deci fără carosarea și adăugarea acelor baterii, era de 75.000 euro, circa, în piață”.
Jaful cu microbuze din PNRR
Decizia sesizării Parchetului European vine după ce MIPE a analizat proiectul „Microbuze electrice pentru elevi”, finanțat din PNRR, componenta „Educație / Școli verzi”.
Constatări principale ale MIPE:
- 74 de achiziții efectuate separat în 40 de județe au generat diferențe uriașe de preț, pentru microbuze similare: 99.000 – 263.000 de euro/unitate, fără justificări tehnice.
- MIPE consideră că neregulile ar putea indica „înțelegeri între firme (preț de cartel)”.
- Diferențele de preț ar crea un „potențial prejudiciu bugetar” și afectează eficiența utilizării fondurilor PNRR.
- S-au identificat discrepanțe între localitățile care au solicitat microbuze și cele care le-au primit.
Dezvăluirile Reporter de Iași
O anchetă publicată la începutul lunii august de Reporter de Iași arată cum un program european care trebuia să aducă 3.200 de microbuze școlare electrice în România s-a transformat într-o afacere uriașă pentru o singură firmă. Proiectul viza achiziția a 3.200 de microbuze electrice, destinate în special școlilor din zone rurale sau izolate. Bugetul total era de 250 de milioane de euro.
Din cele 3.200 de microbuze planificate, s-au cumpărat doar 1.300. Prețurile au ajuns chiar la 260.000 de euro, de peste două ori valoarea estimată real. Un microbuz similar complet echipat ar costa sub 100.000 de euro.
Aveuro Internațional, firmă din Câmpina, a câștigat licitații în peste 60% din județe, cu contracte de peste 135 de milioane de euro. Patronul firmei, Vlad Papuc, este fiul unei lidere PNL din Prahova și apropiat al baronului Iulian Dumitrescu, aflat în anchetă pentru corupție.
